واکنش قاطعانه بانک مرکزی اروپا به تورم

بانک مرکزی اروپا در جلسه ماه دسامبر خود نرخ سود بانکی را به ۲.۵ درصد رساند. ایزابل اشنابل، از اعضای هیئت اجرایی بانک مرکزی اروپا، با تأمل درباره چهار افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا گفت که بانک مرکزی اروپا هرکاری که لازم باشد انجام خواهد داد تا تورم به سطح هدف دو درصدی برگردد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، درگیری جهان با معضل اقتصادی تورم ادامه دارد. بانک مرکزی آمریکا از توقف افزایش نرخ بهره در سال آتی سخن گفته ولی بانک‌ مرکزی اروپا در کاهش تورم اتحادیه اروپا به اندازه ایالات متحده موفق نبوده و تورم اروپا به اندازه آمریکا کاهش پیدا نکرده است.

ایزابل اشنابل، از اعضای هیئت اجرایی بانک مرکزی اروپا، اعلام کرد که نرخ بهره باید تا سطوح محدود کننده تورم رشد کند تا تورم به سمت محدوده هدف تعیین شده دو درصدی حرکت کند.

اشنابل در مصاحبه با فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ، که در ۱۶ دسامبر یک روز پس از آخرین جلسه بانک مرکزی انجام شد گفت: ریسک واکنش بیش از حد بانک مرکزی اروپا در شرایطی که نرخ بهره هنوز بسیار پایین است محدود است.

به گزارش بلومبرگ بانک مرکزی اروپا در جلسه ماه دسامبر خود نرخ سود بانکی را به ۲.۵ درصد رساند. اشنابل با تأمل درباره چهار افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا گفت که بانک مرکزی اروپا هرکاری که لازم باشد انجام خواهد داد تا تورم به سطح هدف دو درصدی برگردد. او همچنین موضع کریستین لاگارد رییس بانک مرکزی اروپا را تکرار کرد، او گفته بود که افزایش نرخ بهره برای مدتی ادامه خواهد داشت.

اشنابل اضافه کرد که به نظر ما نرخ بهره در قلمرو محدود کننده تورم و بالاتر از محدوده خنثی قرار دارد (محدوده خنثی نرخ بهره، محدوده ای است که تورم و تولید را تحت تاثیر قرار نمی دهد و اقتصاد را وارد رکود و رونق نمی کند) ولی با این وجود سطح نهایی نرخ بهره هنوز مشخص نیست.

اشنابل گفت با توجه به اشاره بانک مرکزی به نرخ بهره بالاتر از مورد انتظار بسیاری از فعالان بازار، دستیابی به اجماع درباره سطح نرخ بهره دوره بعد احتمالا آسان نخواهد بود.

سیاست گذار آلمانی گفت در شرایطی که تورم از محدوده‌های بسیار پایین و عدم قطعیت‌های موجود در زمان همه گیری به محدوده‌های بالا رسید، بانک مرکزی اروپا تداوم جریان تورم بالا را به اندازه کافی جدی نگرفت. در آن زمان این نگرانی وجود داشت که در شرایطی که اقتصاد به تازگی از کرونا عبور کرده، اقدام زود هنگام انقباضی در سیاست پولی می‌تواند اقتصاد را دچار رکود دیگری کند.

اشنابل با اشاره به پدیدار شدن اولین نشانه‌های افزایش قیمت اضافه کرد که بسیاری از مردم در ابتدا افزایش قیمت‌ها را نادیده گرفتند زیرا تصور می‌کردند که با بهبود کرونا اختلالات زنجیره تأمین سریع‌تر حل می‌شود اما این پایداری تورم بالا خیلی بیشتر از انتظار طول کشید.

بانک مرکزی اروپا پیش بینی می‌کند که تورم بالای دو درصد احتمالا تا سال ۲۰۲۵ ادامه داشته باشد به همین خاطر تورم بالا در طولانی مدت مشکل ساز خواهد بود، در شرایطی که تورم بالای ۱۰ درصد است نمی‌توان از ثبات قیمت صحبت کرد، ما باید واکنش قاطعانه نشان دهیم.

با افزایش نرخ بهره هزینه استقراض برای دولت‌ها افزایش پیدا می‌کند، این موضوع برای ایتالیا که نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی‌اش وضعیت مطلوبی ندارد نگران کننده‌تر است و هزینه استقراض این کشور را به مقدار بیشتری افزایش می‌دهد. پس از افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر بازدهی اوراق ایتالیا افزایش پیدا کرد و بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله در بالاترین سطح از هشتم نوامبر در محدوده ۴.۴ درصد قرار گرفت. با افزایش نرخ بهره اروپا در ماه دسامبر هزینه استقراض به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۹ رسید با این وجود سیاست گذاران بانک مرکزی اعلام کرده اند که اتحادیه اروپا از ماه مارس کاهش ۵ تریلیون دلاری اوراق قرضه خود را آغاز خواهد کرد. اشنابل برای کاهش نگرانی‌های موجود این اطمینان را داد که هزینه استقراض دولت ایتالیا کاهش پیدا خواهد کرد.

۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 37190
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha