زمستان رمزارزها رو به پایان است؟

کریپتو به‌عنوان یک طبقه دارایی، عملاً برای بیشتر سرمایه‌گذاران بزرگ نهادی وجود ندارد. نوسانات زیاد و فقدان بازده ذاتی آن را بسیار چالش برانگیز می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ارزهای دیجیتال سال بدی را پشت سر گذاشتند و بیت کوین ۶۰ درصد کاهش یافت. به گفته یک استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در JPMorgan Asset Management، مدیران مالی که از فراز و نشیب‌های متعدد ارزهای دیجیتال اجتناب کرده اند، ممکن است از انجام این کار احساس آرامش کنند.

جرد گراس، رئیس استراتژی پورتفولیو نهادی در بانک، در پادکست این هفته بلومبرگ گفت: کریپتو به‌عنوان یک طبقه دارایی، عملاً برای بیشتر سرمایه‌گذاران بزرگ نهادی وجود ندارد. نوسانات بسیار زیاد است، فقدان بازده ذاتی که بتوان به آن اشاره کرد، آن را بسیار چالش برانگیز می‌کند. در گذشته، امیدی وجود داشت که بیت کوین بتواند نوعی طلای دیجیتال یا دارایی بهشت باشد که بتواند از تورم محافظت کند. گراس گفت، اما «بدیهی است» که واقعاً اتفاق نیفتاده است. بیشتر سرمایه‌گذاران نهادی احتمالاً از این که وارد آن بازار نشده‌اند نفس راحتی می‌کشند و احتمالاً به این زودی‌ها این کار را نخواهند کرد.

قیمت‌های کریپتو در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ افزایش یافت. درصدی از این افزایش قیمت به سبب ورود تعدادی از فعالان مالی سنتی به این فضا یا حداقل ابراز حمایت از آن بوده است. این یک پیشرفت مهم برای علاقه مندان به کریپتو بود، که این نوع استقبال را به عنوان اعتبار بخشی به صنعت نوپا می‌دیدند.

پیش بینی بازار رمزارزها در کوتاه مدت

اما دارایی‌های دیجیتال امسال به شدت آسیب دیده است زیرا فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی بزرگ در سراسر جهان نرخ‌های بهره را برای مبارزه با تورم تاریخی افزایش داده‌اند.

چنین شرایطی برای کریپتو مضر بوده است. بیت کوین، بزرگترین توکن رمزنگاری شده، ۶۰ درصد از ارزش خود را در سال ۲۰۲۲ کاهش داده است و اتر نیز تقریباً ۷۰ درصد سقوط کرده است. بیت کوین در روز جمعه حدود ۱۶۸۰۰ دلار معامله می‌شد که نسبت به ۵۰۸۰۰ دلار در سال گذشته در حدود ۶۰ درصد کاهش داشته است.

چگونه روند بازار تغییر خواهد کرد؟

بازار برای اینکه بتواند جان دوباره‌ای کسب کند نیازمند ورود سرمایه است. سرمایه‌گذاری‌های سنگین در روند این بازار تاثیر بسزایی خواهند داشت. در سال ۲۰۲۱ شاهد ورود شرکت‌های بزرگی در این زمینه بودیم اما در سال گذشته و هم‌زمان با ریزش کریپتوکارنسی نه تنها تعدا زیادی از آنها از این بازار خارج شدند بلکه علاقه برای سرمایه‌گذاری در این بازار پرنوسان نیز به شدت کاهش یافته است. بنابراین در شرایطی که اقتصاد کلان متزلزل گشته و احتمال رکود اقتصادی در سطح بالایی قرار دارد متقاعد کردن سرمایه‌گذاران نهادی برای ورود به این بازار بسیار مشکل است.

بنابراین در چنین موقعیتی که احتمال ورود سرمایه‌های سنگین و سرمایه‌گذاران جدید اندک است، انتظار می‌رود بیت کوین برای شروع یک روند صعودی با ثبات نیازمند زمان بیشتری باشد. احتمال می‌رود با ثبات نرخ بهره و آغاز روند نزولی آن بتوان به بهبود شرایط امیدوار بود. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، آغاز روند نزولی نرخ بهره تقریبا در اوارخر سال ۲۰۲۳ رخ دهد.

۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 37184
منبع: فردای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha