شوک تورمی به بیماران در آخر پائیز / تورم بهداشت و درمان در قله ۱۰ ساله

تورم پایان پاییز ۱۴۰۱ منتشر شده از سوی مرکز آمار، سه رویداد مهم داشته است. روند نزولی قیمت‌ها در کالاهای خوراکی در حالی ثبت شده که مسیر غیرخوراکی‌ها خیز بلندی برداشته است. در این میان بهداشت و درمان تورم ۸.۸ درصدی داشته که از ابتدای سال ۹۰ تاکنون بی‌سابقه بوده است. به نظر می‌رسد این اتفاق در ادامه رشد هزینه تولید دارو رخ داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، سرانجام پاییز ۱۴۰۱ به پایان رسید و مرکز آمار جهش تورم آذر را متتشر کرد. شاخصی که این روزها در راستای ارزیابی عملکرد دولت و سیاست گذاری‌های اقتصادی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

به طور کلی معنای تورم، رشد شاخص عمومی قیمت ها بوده که در سه شاخه بررسی می شود؛ رشد ماهانه شاخص، رشد نقطه ای (سالانه) شاخص، و رشد میانگین. هرکدام به نوعی رفتار قیمت کالاهای مهم را رصد کرده و اعلام می کند قیمت ها در بازه های زمانی مذکور چه تغییراتی را داشته اند؟ البته طبق داده هایی که بیش از ده سال است مرکز آمار متولی انتشار آن است افزایش های ماهانه و نقطه ای قیمت در ۱۲ گروه اصلی رصد می شود و ارزیابی می شود روند قیمت ها در هر کدام از شاخه های اصلی به چه نحو بوده است؟ موضوعی که اکنون در مقایسه ماهانه آذر خبر از سه رویداد بی سابقه داده است.

اتفاق اول؛ کمترین تورم خوارکی در یک سال و نیم اخیر

تورم را عموما مرکز آمار بر دو دسته مهم تقسیم بندی می کند؛ خوراکی و غیرخوراکی. در اثر حذف بهاری یارانه ها از برخی اقلام مهم خوراکی در کشور، تورم ماهانه در خرداد ماه رکورد قابل توجهی را ثبت کرده و رشد بالایی را رقم زده است. این در حالی بود که برخی تحلیل گران تحت اقدامات دولت در این مسیر، انتظار تخلیه تورم را از کالاهای خوراکی را داشتند که در نهایت در پایان پاییز می توان گفت به طور کامل این افزایش در سمت ماهانه خوراکی ها خنثی شده است.

در همین رابطه تورم خوراکی ها در کشور برابر با منفی ۰.۱ درصد بوده که کمترین سطح تورم ماهانه خوراکی از اردیبهشت ۱۴۰۱ تاکنون بوده است. به عبارت دیگر در ۱۹ ماه اخیر افت ماهانه قیمت در شاخص کل خوراکی ها سابقه نداشته است. در همین رابطه «گوشت قرمز و سفید و فرآورده های آنها» ، «میوه و خشکبار»، «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» تنها بخش هایی بوده اند که تورم ماهانه خوراکی آن ها منفی بوده و به ترتیب برابر با منفی ۲.۴ و منفی ۲.۵ و منفی ۲.۹ درصد به ثبت رسیده است

تورم

اتفاق دوم؛ مسیر صعودی تورم غیرخوراکی ها

در کنار روند نزولی تورم خوراکی ها و افت محسوس قیمت ها در این شاخه، اما داده ها نشان می دهند در بخش غیر خوراکی های کل کشور تورم برابر با ۳.۳ درصد بوده و از ماه قبل خود در حدود ۰.۵ واحد درصد بیشتر شده است.

رکورددارهای گرانی در این ماه نیز شاهد همین ادعا بوده اند. در همین راستا تورم ماهانه بهداشت و درمان با ۸.۸ درصد بیشتر رشد را در مقایسه با دیگر گروه ها داشته و در ادامه حمل و نقل با ۴.۹ درصد و مسکن با ۲.۸ درصد رکوردهای بعدی تورم در این ماه بوده اند. در همین راستا بررسی روند تورم ماهانه بهداشت و درمان نشان از یک رکورد بی سابقه در این متغیر داشته است.

اتفاق سوم؛ رکوردزنی تورم بهداشت و درمان در آذر ۱۴۰۱

بررسی روند تورم «بهداشت و درمان» در این مدت نشان می دهد جهش ماهانه قیمت ها در این شاخه برابر با ۸.۸ درصد بوده است. مرکز آمار به طور کلی از ابتدای سال ۹۰ تاکنون داده های آماری مربوط به تورم در بخش های مختلف را منتشر کرده و از این طریق می توان مسیر رشد قیمت را در هر ماه رصد کرد.

بر همین اساس مشاهده می شود تورم ماهانه در بهداشت و درمان امسال، از ابتدای سال ۹۰ تاکنون سابقه نداشته است. پیش از این رکورد بالاترین تورم ماهانه این بخش در تیر ۹۲ ثبت شده بود.

به غیر از این ماه، کانال ۸ درصدی تورم بهداشت و درمان به طور کلی سابقه نداشته است. برخی از تحلیل گران رشد قیمت بالا در بخش هزینه تولید دارو را عامل مهمی دانسته که منجر به این شده تا داروسازان به منظور تأمین حاشیه امن سود برای خود بر نرخ دلار بیفزایند.

تورم

۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۲
کد خبر: 37162

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha