فشار تورمی آذرماه بر دوش ثروتمندان/تورم ماهانه دهک دهم ۳.۴ درصد

بالاترین تورم ماهانه به ثبت رسیده در آذر ماه برای ثروتمند ترین گروه جامعه ایران رقم خورده، تورم ماهانه دهک دهم ۳.۴ درصد بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، تورم ماهانه در آذر ۱.۹ درصد برآورد شده، این نرخ پایین ترین تورم ماهانه از ابتدای سال تا کنون محسوب می‌شود. تورم نقطه به نقطه در آذر ماه ۴۸.۵ درصد به ثبت رسیده، به بیان ساده‌تر به طور میانگین هزینه ای که خانوار ایرانی برای تهیه یک سبد مشخصی از کالا و خدمات در آذر ماه امسال متحمل شده‌اند نسبت به هزینه ای که برای تهیه همین سبد در آذر ماه سال گذشته انجام داده، حدود یک و نیم برابر شده است. علی رغم اینکه در چند ماه گذشته شاهد کاهش تورم نقطه ای بوده‌یم، اما در آذر ماه این شاخص تورمی نسبت به آبان حدود نیم درصد بالاتر رفته است. همچنین تورم سالانه از ۴۴ درصد در آبان به ۴۵ درصد در آذر رسیده، بررسی ها نشان می دهد این نرخ در محدوده قله تورم سالانه اقتصاد ایران در دهه گذشته قرار دارد.

تورم ماهانه غیر خوراکی ها در آذر ماه ۳.۳ درصد برآورد شده، این در حالیست که تورم خوراکی ها در همین ماه صفر درصد بوده است. سهم و وزن اقلام خوراکی و غیرخوراکی در محاسبه تورم هر یک از دهک های جامعه با هم متفاوت است، به عنوان مثال مسافرت هوایی وزنی در سبد مصرفی دهک اول که فقیر ترین دهک جامعه به حساب می آید ندارد، از همین رو تغییرات قیمت بلیت هواپیما نیز اثری بر تورم دهک نخست ندارد. با توجه به اختلاف بالای تورم ماهانه کالاهای خوراکی و اقلام غیرخوراکی در آذر ماه، شاهد اختلاف شدید تورم دهک ها نیز در همین ماه بوده ایم.

اختلاف تورم فقیر و غنی در آذر ماه

تورم ماهانه دهک اول که فقیر ترین گروه جامعه محسوب می شود در آذر ماه ۰.۹ درصد به ثبت رسیده، این نرخ پائین ترین تورم ماهانه رقم خورده در پایان پاییز امسال در میان تمامی دهک ها به حساب می آید. پایین ترین تورم ماهانه آذر پس از دهک اول به دهک دوم تعلق دارد، نرخ تورم این دهک کم درآمد نیز حدود یک درصد بوده است.

بالاترین تورم ماهانه به ثبت رسیده در آذر ماه برای ثروتمند ترین گروه جامعه ایران رقم خورده، تورم ماهانه دهک دهم ۳.۴ درصد بوده است. ضریب اهمیت اقلام غیر خوراکی در محاسبه تورم دهک دهم حدود ۸۳ درصد است، بنابراین تورم و یا افزایش قیمت خوراکی اثر چندانی بر تورم دهک دهم ندارد و بر عکس افزایش قیمت غیر خوراکی ها به شدت تورم این دهک ثروتمند را تحت تاثیر قرار می دهد. از همین رو تورم بالای غیر خوراکی باعث شده تا تورم دهک دهم بالا به ثبت برسد و پایین بودن تورم خوراکی ها موجب شده تا تورم دهک اول به یک درصد هم نرسد. به طور کلی در آذر ماه هرچه از سمت دهک های فقیر به سمت دهک های ثروتمند می رویم شاهد به ثبت رسیدن تورم ماهانه بالاتری هستیم و فشار تورمی در پایان پاییز بیش از فقرا بر دوش اغنیا بوده است.

photo_2022-12-23_13-10-59

۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۹
کد خبر: 37161

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha