جهش بلند قیمت خودرو در آذر + نمودار

قیمت خودرو با رشد بیش از ۲۲ درصدی در آذر ملتهب‌ترین بازار آذر بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بازار خودرو در ماه گذشته با ۲۲.۵ درصد افزایش قیمت، برنده رالی بازارها بود. هر چند که متقاضیان خرید خودرو بازندگان بزرگ این التهاب بودند.

خودروهای داخلی ۲۷ درصد گران شدند

قیمت خودرو در ماه گذشته ۲۲.۵ درصد رشد کرد. این میانگینی از رشد ۲۶.۷ درصدی قیمت خودروهای داخلی و ۱۸.۳ درصدی قیمت خودروهای چینی در آذر است.

شاخص قیمت خودروهای داخلی از سطح ۱۰۹ واحد به ۱۳۵.۷ واحد رسید. این شاخص، میانگین موزونی از تغییرات قیمت ۱۳ خودروی پرفروش داخلی را نشان می‌دهد.

شاخص قیمت خودروهای چینی هم که تغییرات قیمت ۱۰ خودروی پرفروش چینی بازار ایران را رصد می‌کند، در آذر از ۱۰۷ به ۱۲۵.۲ رسید.

به این ترتیب شاخص کل قیمت خودروی بورسان (میانگینی از دو شاخص فوق) از ۱۰۸ به ۱۳۰.۵ رسید.

جهش بلند قیمت خودرو در آذر + نمودار

روند سه شاخص قیمت خودرو در شش ماه گذشته

خودرو هنوز از دلار عقب است؟

رشد ۱۱.۷ درصدی نرخ ارز در آذر موتور محرک صعود خودرو بود. اگرچه خودرو در آذر بیشتر از دلار رشد کرده است، اما در مقیاس از ابتدای سال، هنوز از دلار عقب است. در نه ماهه نخست سال جاری دلار و سکه ۵۰ درصد گران شده‌اند. این در حالی است که قیمت خودرو از ابتدای سال ۴۳.۵ درصد افزایش داشته است. می‌توان این رشد کمتر را به انتظار نسبت به واردات خودرو و همچنین کوتاه شدن دست دلالان از این بازار با عرضه خودرو در بورس مرتبط دانست.

علت کمتر بودن رشد قیمت خودروهای چینی

محدودتر بودن رشد قیمت خودروهای چینی نسبت به داخلی را هم می‌توان احتمالا ناشی از انتظار برای واردات دانست. هر چند احتمالا سقف یک میلیارد یورویی واردات خودرو که باعث می‌شود تعداد اندکی خودرو امکان ورود به کشور را یابند، موجب شده است تا افت قیمت خودروهای خارجی چندان هم شدید نباشد. سخنگوی وزارت صمت اخیرا از برنامه‌ریزی برای واردات ۲۰۰ هزار خودرو در شش ماه آینده خبر داد. پیش از این عموما ارقامی بین ۷۰ الی ۱۰۰ هزار دلار مطرح می‌شد. با وجود این، کارشناسان اشاره دارند که حتی ۲۰۰ هزار خودرو هم نمی‌تواند التهاب بازار خودرو را به طور کامل بخواباند. به ویژه آنکه به نظر می‌رسد دولت تصمیمی برای حذف تعرفه واردات ندارد. تعرفه‌های گمرکی، درآمد دولت از واردات را مشخص می‌کنند. در گذشته مجموع تعرفه و سایر هزینه‌های واردات خودرو حدود ۱۰۰ درصد بود که موجب می‌شد خودروهای خارجی دو برابر قیمت دلاری به دست مصرف‌کننده ایرانی برسند. حالا اگرچه بازار خودروی کشور عطش بالایی برای خرید خودرو دارد اما همچنان دولت حاضر نیست از درآمد خود برای فروخواباندن این عطش بگذرد.

لازم به ذکر است طبق آخرین اخبار، خودروهای وارداتی به پشت مرزهای کشور رسیده‌اند.

موج عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا

آذرماه برای بازار خودرو از جهت شدت گرفتن عرضه خودرو در بورس کالا بسیار مهم بود. این اتفاق گام مهمی در جهت تنظیم بازار خودرو محسوب می‌شود.

پای خودروهای پرتیراژ ۳۰ آبان با ورود پژو ۲۰۷ به بورس باز شد و سرآغازی شد بر موج عرضه‌های دیگر. بورس کالا در آذرماه در مجموع میزبان ۱۳ هزار و ۸۰ خودرو شد. این رقم در آبان ۲۲۴۷ دستگاه بود. بنابراین به لحاظ تعدادی شاهد تقریبا شش برابر شدن خودروهای عرضه‌شده بودیم.

از مجموع بیش از ۱۳ هزار دستگاه عرضه شده، ۹۲۰۰ خودرو داخلی و ۳۸۸۰ خودرو چینی (مونتاژی) بودند.

جهش بلند قیمت خودرو در آذر + نمودار

پیش بینی قیمت خودرو در دی

با توجه به انتظار برای ورود نخستین خودروهای وارداتی به کشور در دی‌ماه، احتمال دارد مسیر قیمت خودرو در ماه آینده معکوس شود. هر چند روند قیمت دلار همچنان به عنوان یک عامل کلیدی نقش خواهد داشت.

۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹
کد خبر: 37049
منبع: فردای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha