اعتراف بزرگ بانک مرکزی/ انتشار اوراق ارز و طلا افزایش موج نگرانی درباره آینده اقتصاد ایران است/مردم بد قولی های دولت را فراموش نکرده اند

مدیر عامل اسبق بانک صادرات و کارشناس بانکی گفت: مردم بد قولی های دولت و بانک مرکزی را در بسیاری از موارد و وعده ها فراموش نکرده اند و از یاد نبردند که بانک مرکزی دفعات گذشته در قبال فروش سکه و ارز آنچه به آنها وعده داده بود را در سررسید محقق نکرد.این پیشنهاد بانک مرکزی تایید وجود تورم بالای ۴۰ درصد و افزایش موج نگرانی درباره آینده اقتصاد ایران است که بر سپهر اذهان عمومی مردم جامعه سایه تاریکی گسترانیده است.

گروه بانک و بیمه کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سید بهاالدین حسینی هاشمی کارشناس بانکی ومدیر عامل اسبق بانک صادرات در گفت وگو با رادار اقتصاد در خصوص چرایی صدور و انتشار گواهی ارز وطلا از سوی بانک مرکزی گفت: بالا رفتن نرخ تورم و نگرانی مردم از آب رفتن شدید ریال به خود دولت و بانک مرکزی هم سرایت کرده است به این معنا که دولتمردان و مدیران بانک مرکزی با طرح هایی مثل انتشار گواهی ارز و طلا به این موضوع معترف هستند که کاهش ارزش ریال، صدمات و لطمات جدی به اقتصاد ایران وارد کرده است که یکی از آنها افزایش روند نگرانی مردم جامعه نسبت به آینده اقتصاد ایران است.

وی در این باره توضیح داد: درباره طرح و برنامه ی عملیاتی شده از سوی بانک مرکزی در راستای عرضه وانتشار اوراق گواهی ارز و سکه می توان گفت مدیران بانک مرکزی در این موضوع مختار شده اند که با استفاده از آپشن هایی که در دست دارند یا می توانند طراحی و اجرا کنند در زمینه کاهش نگرانی مردم نسبت به کاهش ارزش ریال به دلیل افزایش نرخ تورم وارد میدان عمل شوند.

حسینی هاشمی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: مدیران بانک مرکزی و دولتمردان به خوبی واقف به این موضوع هستند که به دلیل افزایش نرخ تورم و کاهش دائمی ارزش پول ملی، مردم مایل هستند به عنوان جایگزین ریال پس اندازی داشته باشند لذا چون می دانند خرید دلار و طلا سهل ترین سرمایه گذاری در اقتصاد ایران است خود نیز وارد این بازی شده اند و این راه را با شیوه دیگری مثل عرضه اوراق گواهی به مردم پیشنهاد داده اند.

مدیر عامل اسبق بانک صادرات وکارشناس بانکی در این باره خاطر نشان کرد: مدیران بانک مرکزی و دولتمردان مایل هستند به جای اینکه مردم دلار و طلا و سکه را از بازار بخرند و زمینه افزایش تقاضا را فراهم کنند که منجر به افزایش قیمت طلا و ارز می شود و بازارها را دچار مشکلاتی می کند به جای نگاه داشتن اسکناس دلار یا طلا و سکه از آنها اوراق ارز و سکه خریداری کنند.

سید بهاالدین حسینی هاشمی خاطر نشان کرد: مبرهن است این پیشنهاد بانک مرکزی تایید وجود تورم بالای ۴۰ درصد و افزایش موج نگرانی درباره آینده اقتصاد ایران است که بر سپهر اذهان عمومی مردم جامعه سایه تاریکی گسترانیده است. بانک مرکزی با ارائه چنین طرح هایی گمان می کند می تواند تلاطمی که می تواند بازار ارز و طلا را دچار هرج و مرج کند وبه افزایش قیمت ها منتهی شود را کنترل کند که در واقع این امر به دلایلی محقق نمی شود و اهداف دولت و بانک مرکزی در این موضوع چندان که باید و شاید محقق نخواهد شد.

سید بهاالدین حسینی هاشمی درباره چرایی عدم تحقق خواسته ها و موفق نشدن طرح های دولت و بانک مرکزی در فروش اوراق گفت: مردم بد قولی های دولت و بانک مرکزی را در بسیاری از موارد و وعده ها فراموش نکرده اند و از یاد نبردند که بانک مرکزی دفعات گذشته در قبال فروش سکه و ارز آنچه به آنها وعده داده بود را در سررسید محقق نکرد.

وی در این باره توضیح داد: مساله این است که علی رغم وعده های داده شده بانک مرکزی در دفعات گذشته به مردم که هیچکدام محقق نشد؛ حتی خریداران سکه بازداشت شدند، ضمن اینکه ارز را در سررسید اوراق به قیمت روز به مردم ندادند یا به اشکال دیگر مثل پرداخت ریالی آن هم نه چندان منطبق با قیمت های روز با دارندگان اوراق ارزی تسویه کردند مردم در این زمینه ها به دولت و بانک مرکزی اعتماد ندارند و در این موضوع تجارب خوبی وجود ندارد. شکی نیست که مردم از طرح های ارائه شده توسط دولت و بانک مرکزی در خصوص خرید اوراق ارزی و طلا استقبال قابل توجهی به عمل نمی آورند.

۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
کد خبر: 37042

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha