چینش تیم اقتصادی دولت اصلا قابل قبول نیست/ دولت ضعیف ترین افراد را برای وزارت اقتصاد و بانک مرکزی انتخاب کرده / نتیجه می شود همین وضعیت وخیم اقتصادی!

استاد اقتصاد گفت: باید به این نکته اشاره کنم که کسانی که برای بازی در جام جهانی به قطر رفتند جزء بهترین های تیم خود بودند اعم از ایران یا سایر کشورها، برای قهرمانی هیچگاه بازیکنان ضعیف به جام جهانی و مسابقات فرستاده نمی شوند شک نداشته باشیم ترکیب تیم اقتصادی ایران آن هم در زمان جنگ تحریمی نباید جدای از این موضوع باشد یعنی در راس وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه باید بهترین ها گذاشته شود اما متاسفانه دولت ضعیف ترین ها را انتخاب کرد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، هادی حق شناس نماینده بندر انزلی-استاندار سابق گلستان و دکترای اقتصاد با گرایش بودجه عمومی در گفت وگو با رادار اقتصاد به تشریح وضعیت کنونی ارزی و تلاطم نرخ ارز پرداخت و با انتقاد به عملکرد رئیس کل بانک مرکزی گفت: بخش قابل توجهی از افزایش نرخ ارز متوجه متولی بازار پول است. براساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی در یک سال گذشته رشد ۳۵ درصدی نقدینگی را تجربه کرده ایم، رشدی که به منزله افزایش پول و شبه پول است که به خودی خود یکی از عوامل افزایش نرخ تورم به شمار می رود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: از سمت دیگر افزایش مطالبات بانک مرکزی از دولت یا از شرکت ها یا افزایش بدهی خارجی به این معناست که در حال از دست دادن ارزش ریال و بالا رفتن نرخ ارزهای خارجی است که تنها متولی آنچه این روزها اقتصاد ایران را به چالش کشیده بانک مرکزی است.

هادی حق شناس خاطر نشان کرد: متاسفانه برای توجیه عملکرد نه چندان درست بانک مرکزی و مدیریت بازار پولی و ارزی این روزها شاهد توجیهات و بهانه گیری هایی هستیم که از جمله اینکه بانک مرکزی مستقل نیست یا بانک مرکزی متولی سیاست مالی نیست، این توجیهات راه را برای عملکرد نادرست بانک مرکزی و رها شدن نرخ ارز و فشار هر چه بیشتر به مردم باز کرده است.

هادی حق شناس کارشناس و تحلیلگر ارزی گفت: بی تردید سیاست های پولی باید مستقل باشد سیاست های پولی نمی تواند دنباله روی سیاست های مالی باشد لذا مسوول افزایش یا تلاطم هایی که در بازارهای پولی می بینم فقط و فقط بانک مرکزی است یعنی بانک مرکزی به مسولیت خود درست عمل نکرده است.

وی در این باره تصریح کرد: در اخرین گزارش بانک مرکزی نسبت پول به نقدینگی به عدد حدود ۲۳ یا ۲۴ رسیده یا تقریبا از ۵هزار و۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی کشور بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پول است که متولی این موضوع بانک مرکزی است لذا تلاطم هایی که در بازار ارز شاهد آن هستیم همه و همه به مدیریت نادرست بانک مرکزی است و نشان دهنده عدم آشنایی و عدم ورود به مسائل و ناآگاهی از سیاست ها و ابزارهایی که بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز باید از آن استفاده کند.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود: متاسفانه چینش تیم اقتصادی دولت در بخش اقتصادی اصلا قابل قبول نیست. وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه و صمت و رئیس بانک مرکزی هیچکدام گزینه های درستی برای پست های عنوان شده نیستند.

وی در این باره تصریح کرد: با توجه به اینکه به تازگی بازی های جام جهانی را پشت سر گذاشتیم باید به این نکته اشاره کنم که کسانی که برای بازی در جام جهانی به قطر رفتند جزء بهترین های تیم خود بودند اعم از ایران یا سایر کشورها، برای قهرمانی هیچگاه بازیکنان ضعیف به جام جهانی و مسابقات فرستاده نمی شوند شک نداشته باشیم ترکیب تیم اقتصادی ایران آن هم در زمان جنگ تحریمی نباید جدای از این موضوع باشد یعنی در راس وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه باید بهترین ها گذاشته شود اما متاسفانه دولت ضعیف ترین ها را انتخاب کرد. حال این سوال مطرح می شود که آیا جریان حاکم نتوانست مدیران برتر و اقتصاددانانی نخبه برای سکانداری این نهادهای مهم اقتصادی پیدا و معرفی کند؟

هادی حق شناس خاطر نشان کرد: با یک نظرسنجی از فعالین اقتصادی قطعا بهترین ها برای مدیریت پست های عنوان شده معرفی می شدند. وقتی دولت از بهترین ها برای مدیریت اقتصاد استفاده نکرده نمی توان انتظار عملکرد و تصمیم گیری بهتری از دولت داشت، قطع به یقین نمی توان انتظار داشت خروجی بهتر وعملکرد مطلوب تری در اقتصاد ایجاد شود.

هادی حق شناس گفت: وقتی در سمت عرضه ارز با اخلال مواجه هستید و در صادرات واردات چالش های فراوانی داریم و سیاست گذاری بانک مرکزی به همه اجازه می دهد که هر فردی با ارائه کارت ملی ۲ هزار دلار دریافت کند معلوم است مدیریت درستی نداریم. یا وقتی تورم بیش از ۴۰ درصد است اما نرخ بهره نصف است معلوم است مردم در بانک سپرده گذاری نمی کنند و به سمت خرید دارایی هایی با سودهای بیشتر می روند.

وی در خصوص تغییر معاونت ارزی بانک مرکزی معتقد است: تغییر معاون ارزی بانک مرکزی و جایگزین کردن یک معاون دیگر که وی نیز کارشناس مالی است نشان می دهد رئیس کل بانک مرکزی به فکر تغییرات اساسی در روند مدیریت بانک مرکزی نیست. قطع به یقین اقتصاد موضوعی عامیانه نیست که هر کسی در این حوزه بتواند نظر دهد. مسلم است بازار پول با بازار مالی متفاوت است متخصص خود را می طلبد سیاست های مالی و پولی جدای از هم هستند حتی در سیاست های مالی بودجه ای و مالیاتی متفاوت است بازرگانی متخصص خودش را می خواهد، هر کدام از این بخش ها متخصصین خود را می خواهند اشکال کار مدیران ما این است که برای پست ها آدم پیدا نمی کنند بلکه برای آدم ها پست درست می کنند که نتیجه آن همین بلوای اقتصادی و التهابات بازار ارز می شود.

۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 37015

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha