حکم اعدام دکتر قره حسنلو پزشک کرجی لغو شد؟ + جزئیات

روزنامه اعتماد نوشت: دیروز خبری به دست مان رسید مبنی بر اینکه حکم اعدام حمید قره‌حسنلو، لغو شده است. طبق این خبر، گفته می‌شد که یکی از شخصیت‌های سیاسی برجسته و قدیمی کشور در نامه‌ای از مقامات عالی نظام درخواست کرده حکم این فرد لغو شود. ما با نویسنده نامه تماس گرفتیم و وی نوشتن نامه و دریافت پاسخ مثبت در این زمینه را تائید کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد این روزنامه نوشت: وقتی در ۱۲ آبان‌ماه حمید قره‌حسنلو و همسرش، فرزانه، برای حضور بر سر مزار یکی از نزدیکان‌شان عازم بهشت سکینه در کرج می‌شدند، این دکتر رادیولوژی ۵۳ ساله و همسر ۴۶ ساله‌اش هرگز تصور نمی‌کردند، این سفر کوتاه چنین سرنوشت عجیبی را برای‌شان رقم بزند.

آن‌طور که خبرگزاری‌ها در همان روز نوشتند، حدفاصل بهشت سکینه تا حصارک کرج تجمعات اعتراضی شکل می‌گیرد؛ تجمعاتی که سرنوشت حمید و فرزانه را برای همیشه تغییر می‌دهند. حمید قره‌حسنلو «متهم به فساد فی الارض و محکوم به اعدام» است و همسرش محکوم به «۲۵ سال حبس نفی بلد در اهواز»، «به نحوی که تحت مراقبت بوده و با هیچ کس معاشرت و ملاقات نداشته باشد».

دادگاه این پرونده در شعبه یک دادگاه انقلاب و زیر نظر قاضی آصف الحسینی برگزار می‌شود. آن‌طور که برادر آقای قره‌حسنلو گفته، وکیل تسخیری در دادگاه علیه موکل خود حکم داده و اعلام کرده او هیچ مشکل جسمی ندارد؛ اظهاراتی که در دادگاه با واکنش حمید قره‌حسنلو مواجه شده و او لباس‌هایش را برای نشان دادن مشکلات جسمی‌اش از تن بیرون آورده است.

محسن بیات، وکیل خانواده قره‌حسنلو و برخی اعضای خانواده می‌گویند: وکیل تسخیری تعیین شده برای قره‌حسنلو، نه تنها اقدام مناسبی در دفاع از متهم نداشته، بلکه در بسیاری از موارد برخلاف منافع این متهم نیز عمل کرده است.

محسن بیات ضمن تشریح جزییات حقوقی پرونده، بهره‌مندی از یک روند قضایی قانونی و عادلانه را خواسته خانواده قره‌حسنلو از مسوولان برمی‌شمارد؛ خواسته‌ای که این وکیل امیدوار است، مسوولان به آن پاسخ دهند تا در روند حکم صادره تجدیدنظر شود. او همچنین از درخواست خانواده قره‌حسنلو برای عزل وکیل تسخیری خبر می‌دهد.

با توجه به بیانیه‌های متعدد تعداد کثیری از پزشکان و روسای انجمن‌های پزشکی در کشور و نگرانی‌هایی که درباره وضعیت سلامت این متهم وجود دارد، از محسن بیات، وکیل تعیینی قره‌حسنلو پرسیدیم شما از لحاظ حقوقی چه کارهایی انجام داده‌اید و پرونده در چه مرحله‌ای است؟

محسن بیات در پاسخ می‌گوید: «طبق اصل ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی و قانون آیین دادرسی و قانون حفظ حقوق شهروندی، هر متهمی حق دارد وکیل داشته باشد. ما به عنوان حقوقدان و وکیل، معتقد به اطلاق اصل ۳۵ قانون اساسی هستیم، اما متاسفانه تبصره ماده ۴۸ و بخشنامه‌ها و دستورات دیگر، این حق شرعی و قانونی شهروندان را به اشکال گوناگون محدود کرده‌اند. بنابراین اصل بر این است که متهم حق انتخاب وکیل را داشته و مطابق قوانین ایران، وکیل تسخیری فقط در صورتی است که متهم خودش اعلام کند که قادر به گرفتن وکیل نیست و درخواست وکیل تسخیری کند؛ در این صورت از طرف دادگاه وکیل معرفی می‌شود. اما در مورد دکتر حمید قره‌حسنلو و همسرشان که خواستار وکیل تعیینی بوده‌اند و من هم از قبل وکالت ایشان را داشته‌ام و با وجودی که درخواست وکیل تسخیری نداشته‌اند، اما در شرایطی قرار گرفته‌اند که به رغم میل و اراده، برای ایشان وکیل تسخیری گذاشته شده و بنا بر گزارش‌ها، کاری که به عنوان وکیل باید انجام می‌دادند، انجام نشده و خانواده رضایت نداشته‌اند و خواستار عزل وکیل تسخیری بوده‌اند و حتی مراتب به خود وکیل تسخیری ایشان هم اعلام شده است. دکتر قره‌حسنلو مدتی است در قرنطینه بوده و خانواده امکان ملاقات و همفکری برای استیفای این حق مسلم ایشان را ندارند.»

این وکیل پایه یک دادگستری می‌گوید: «اکنون در مرحله فرجام‌خواهی با مراجعه چند تن از اعضای درجه یک خانواده دکتر و همسرشان به اتفاق بنده به دفتر وکلای محترم انتخابی (آقایان آرش ذوالفقار و جواد خالقیان) و تعیین این دو بزرگوار که مبادرت به اعلام وکالت کرده و درخواست خود را در سامانه ثبت کرده‌اند. به‌رغم اینکه مهلت فرجام‌خواهی همچنان باقی است و هیچ منع قانونی برای اقدام وکلای تعیینی در دسترسی و مطالعه پرونده وجود نداشته، متاسفانه تاکنون مساعدت لازم انجام نشده است که امیدواریم هر چه سریع‌تر این امکان قانونی برای ایشان فراهم شود.»

برای جویا شدن نظر وکیل تسخیری این پرونده با احمد مولایی، عضو مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده و فردی که برای پیگیری پرونده حمید قره‌حسنلو از سوی مسوولان قضایی معرفی شده، تماس گرفتیم.

مولایی درباره جزییات این پرونده می‌گوید: «من چه بگویم، خود شما در روزنامه نظر بهتر را داده‌اید دیگر. من دیگر حرفی ندارم. ما برای شما وکلای حکومتی هستیم و ساحت روزنامه اعتماد از گفتگو با ما اشکال پیدا می‌کند.» مولایی در ادامه حاضر نشد گفتگو با ما را ادامه دهد. خانواده دکتر قره‌حسنلو، اما خواستار بررسی عادلانه پرونده‌ای هستند که ابهامات فراوانی در خصوص آن وجود دارد.

فاطمه قره‌حسنلو، خواهر حمید می‌گوید: در مراحل اولیه پرونده، آقای قره‌حسنلو حتی از دسترسی به وکیل تسخیری هم محروم بوده است. به گفته او، سند یا مدرکی علیه برادرش در دادگاه ارایه نشده و اعتراف همسر وی هم «در شرایط خاصی» انجام شده است. خود قره‌حسنلو هم در دادگاه اتهام «لیدر بودن معترضان» را رد کرده و گفته که قصد حضور در آن مکان را نداشته است. فاطمه قره‌حسنلو می‌گوید که برادرش «به خاطر آسیب‌ها و ضربه‌های وارد شده به ایشان به بیمارستان اعزام شده است. حمید در بیمارستان بستری است و وضعیت جسمی و روحی مناسبی ندارد.» حکم اعدام در همین بیمارستان به او داده می‌شود.

شنیده‌های «اعتماد» حاکی از لغو حکم اعدام قره‌حسنلو است

دیروز خبری به دست اعتماد رسید مبنی بر اینکه حکم اعدام حمید قره‌حسنلو، لغو شده است. طبق این خبر، گفته می‌شد که یکی از شخصیت‌های سیاسی برجسته و قدیمی کشور در نامه‌ای از مقامات عالی نظام درخواست کرده حکم این فرد لغو شود. ما با نویسنده نامه تماس گرفتیم و ایشان نوشتن نامه و دریافت پاسخ مثبت در این زمینه را تائید کرد. طبیعی است که روزنامه اعتماد انتشار جزئیات را به بعد از انتشار اصل خبر از مجاری رسمی موکول می‌کند و امیدوار است خبرهای خوب در این زمینه مستدام باشد.

مرکز رسانه قوه قضاییه:حکام قطعی‌ متهمان جنایت ۱۲ آبان‌ هنوز صادر نشده است


در روزهای اخیر شایعات مختلفی در رابطه با احکام متهمان پرونده شهادت سیدروح‌الله عجمیان منتشر شده است. 

این در حالی است که در مورد پرونده متهمان جنایت ۱۲ آبان‌ماه استان البرز تا این لحظه هنوز حکم قطعی‌ای صادر نشده است و پرونده متهمان شهادت سیدروح‌الله عجمیان در دیوان عالی کشور در حال بررسی است و سیر قضایی و طبیعی خود را طی می‌کند؛ به همین دلیل نامه‌نگاری در این خصوص موضوعیت ندارد.
 

۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 37007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      5 1
      قاتلان شهید عجمیان هرچه سریعتر باید اعدام شوند هر کی میخوان باشن مهم اینه که جنایت کردن