کاهش رشد اقتصادی در همه بخش‌ها به جز نفت + نمودار

بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد اقتصادی تمامی بخش‌ها به جز نفت و گاز در شش ماهه نخست امسال نسبت به رشد اقتصادی سه ماهه کاهش یافته و یا وخیم‌تر شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حجم حقیقی اقتصاد ایران در شش ماه نخست سال گذشته ۳۷۴ هزار میلیارد تومان بوده، این رقم در شش ماهه نخست سال جاری به ۳۸۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. بر این اساس رشد اقتصادی شش ماهه نخست کشور در امسال ۳.۳ درصد برآورد می‌شود. همچنین تولید ناخالص داخلی ایران بدون احتساب نفت نیز از ۳۲۱ هزار میلیارد تومان در سال گذشته به ۳۳۲ هزار میلیارد در سال جاری رسیده که بیان گر رشد اقتصادی بدون نفت ۳.۴ درصدی است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد اقتصادی در شش ماه نخست امسال نسبت به رشد سه ماهه نخست سال کاهش یافته، رشد اقتصادی سه ماهه در سال جاری ۴.۲ درصد بوده و همانگونه که گفته شد این نرخ برای ۶ ماهه نخست حدود یک واحد درصد کاهش یافته است. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت نیز از ۴.۷ درصد به ۳.۴ درصد رسیده. بر این اساس می توان بیان کرد که سرعت رشد اقتصاد ایران در تابستان ۱۴۰۱ نسبت به بهار کمتر شده و یا به عبارتی ترمز رشد اقتصادی کشیده شده است.

کاهش رشد در بخش های نیز کاملا مشهود است، رشد اقتصادی بخش صنایع و معادن (بدون نفت و گاز) در سه ماه اول سال ۷.۳ درصد بوده ولی اکنون این رقم برای شش ماه نخست ۶ درصد برآورد شده است. رشد بخش خدمات نیز به عنوان بزرگ‌ترین بخش اقتصاد ایران در همین بازه زمانی از ۳.۹ درصد به ۲.۶ درصد رسیده است. اما در بخش کشاورزی نه تنها رشدی شکل نگرفته بلکه اوضاع وخیم تر از گذشته نیز شده است، رشد اقتصادی بخش کشاورزی در ۵ فصل گذشته(بهار ۱۴۰۰ تا بهار ۱۴۰۱) منفی بوده و در ۳ ماهه نخست سال نیز منفی ۰.۸ درصد به ثبت رسیده، این رقم برای شش ماه نخست به منفی ۲.۲ درصد رسیده است. تنها بخش اقتصاد کشور که نرخ رشد اش افزایش یافته نفت و گاز است. رشد ارزش افزوده بخش نفت و گاز در شش ماهه نخست امسال ۳.۲ درصد برآورد شده، این در حالیست که نرخ رشد سه ماهه این بخش ۱.۱ درصد بوده است.

photo_2022-12-20_11-44-05

۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 36955
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha