با این قیمت دلار، نصف ثروت ایرانیان به کاه تبدیل شده است!

منصور حقیقت‌پور فعال سیاسی اصولگرا گفت: اقتصاد با دستور درست نمی‌شود. دولت را با دلار ۲۳ هزار تومان تحویل گرفت امروز ۳۸ هزار تومان را رد کرده است یعنی نصف ثروت ایرانیان به کاه تبدیل شد. کاش کاه بود که حداقل می‌ارزید؛ بنابراین شیوه دستوری خوب نیست. تصیمات حوزه ریاست جمهوری نیاز به عقلانیت و اندیشه دارد. اگر آقای رئیسی حرفی می‌زند باید ۱۰ دانشگاه پشت آن حرف را امضا کنند. قبل از آنکه آقای رئیسی بگوید این باید بشود آن باید بشود، ۱۰ دانشگاه باید آن حرف را تایید کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: اقتصاد با دستور درست نمی‌شود. دولت را با دلار ۲۳هزار تومان تحویل گرفتند، اما امروز ۳۸ هزار تومان را رد کرده است یعنی نصف ثروت ایرانیان به کاه تبدیل شد. کاش کاه بود که حداقل می‌ارزید.

منصور حقیقت‌پور فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که هدف از حکمرانی نو که توسط آقای قالیباف مطرح شده چیست و اساسا منظور از حکمرانی‌نو چیست، گفت: اینکه ایشان چه منظوری دارد باید از خودشان سوال کنید. اما اینکه ما نیازمند این هستیم که نظام حکمرانی را به‌روز کنیم درست است. نظام حکمرانی ما باید به‌روز شود و جلوی کارهای تکراری و بیهوده را بگیریم. آنجا که قرار است کوچک کنیم، کوچک کنیم. آنجا که قرار است بزرگ کنیم، بزرگ کنیم. ما امروز هزینه‌های خیلی از کارهای تکراری را پس می‌دهیم. در حکمرانی، خیلی از جاها، در مسیر مشخص و معینی نداریم.

وی افزود: مثلا کار فرهنگ با چه کسی است؟ کار هویت با چه کسی است؟ تعیین هویت و مهندسی هویت بچه‌های دهه هشتادی که کف خیابان می‌آیند با چه کسی است؟ ما آنقدر نیاز به مراکز تحقیقاتی تکراری داریم؟ در وزارتخانه‌ها آنقدر نیاز به کارهای تکراری داریم؟ ما باید به سمت حکمرانی‌نو برویم. به سمتی برویم که بتوانیم خودمان را به روز کنیم. امروز دنیا تحول پیدا کرده و مدیریت هوشمند و دیجیتال به صحنه آمده است. دنیای دیجیتال به فضای اقتصاد، مدیریت و کشاورزی آمده است. چقدر توانستیم این موضوع را در سیستم خودمان پیاده کنیم؟

این فعال سیاسی تصریح کرد: یک نفر کار می‌کند ۱۰ نفر ناظر است؛ این درست است؟ اگر در این مسائل صرفه‌جویی کنیم چقدر از نظر قوا جلو می‌افتیم؟ اما اینکه آقای قالیباف به چه منظوری این مساله را می‌گویند آیا برای انتخابات ۱۴۰۴ می‌گویند؟ باید از خودشان سوال کنیم. من اصل نگاه نو به حکمرانی را برای جمهوری اسلامی لازم می‌دانم. بعضی جاها حکمرانی لازم است و در بعضی جاها اگر نیاز به تغییرات قانون اساسی لازم است، باید آن را به‌روز کنیم. قانون‌اساسی وحی منزل نیست که ما نتوانیم به آن دست بزنیم.

حقیقت‌پور در پاسخ به این سوال که در چه جاهایی نیاز به تغییر قانون اساسی حس می‌شود، گفت: در خیلی از جاها نیاز به اصلاح قانون‌اساسی داریم. ما باید وظایف شورای نگهبان و شورای عالی امنیت ملی را مشخص کنیم. همچنین باید وضعیت اجرایی کشور را دقیق‌تر کنیم. باید وظایف مجلس را روشن‌تر کنیم. باید تکلیف تداخل‌هایی که در سایر قوا و نهادها وجود دارد را روشن کنیم. اینکه امروز شورای نگهبان اراده کند و هر کسی را بخواهد خانه‌نشین کند و با آن برخورد کند، درست نیست. قانون باید شفاف و روشن باشد.

وی افزود: ما ایرانی‌ها در کارهای تعاونی و دسته‌جمعی ضعیف هستیم. باید قبول کنیم، بگوییم که نباید ۲۵ درصد اقتصاد کشور توسط تعاونی‌ها انجام شود. ما در قانون‌اساسی اقتصاد دولتی داریم، یعنی مدیریت اقتصاد دولتی داریم که آن را به سه قسمت خصوصی، تعاونی و دولتی تقسیم کردیم. به نظر من باید بخش دولتی را برداریم و بگوییم ۹۰ درصد خصوصی و ۱۰ درصد تعاونی و باید این موضوع را اصلاح کنیم. آیه و قرآن خدا را که برعکس نکردیم، یک اصلاح انجام دادیم. به طور مثال رئیس‌جمهور ۲ دوره‌ای است، شاید یک رئیس‌جمهور لایق باشد چرا نباید ۳ دوره بماند؟ چرا باید قانون جلوی آن را بگیرد؟

این فعال سیاسی افزود: یکسری موارد در قانون اساسی هستند که خود قانون اساسی به صراحت گفته این موارد غیرقابل تغییر است و همه ما آن را قبول داریم و هیچ کس نمی‌تواند به آن دست بزند از جمله اصل ولایت فقیه، حاکمیت مذهب شیعه حقه جعفری و اصل جمهوریت است. نکته‌ای که وجود دارد این است که قانون اساسی ما را متخصصین ننوشتند بلکه حقوقدانان نوشتند در صورتی که باید موارد مربوط به اقتصاد را اقتصاددانان، بخش اجتماعی را جامعه شناسان، فرهنگ را افراد متخصص در حوزه فرهنگی بنویسند بعد از آن حقوقدانان قانون اساسی را به شکل ادبی تنظیم کنند. آیا یک حقوقدان، مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و همچنین مسائل امنیتی را می‌داند که بخواهد به شکل تخصصی قانون اساسی را بنویسد؟

حقیقت‌پور در پاسخ به این سوال که آقای رئیسی نیز به شیوه حکمرانی هم انتقاد داشتند با توجه به اینکه او رئیس دستگاه اجرایی کشور بوده و نقدی که مطرح می‌شود این است که شیوه کاری او حالت دستوری پیدا کرده فکر می‌کنید این شیوه در ادامه کارساز است، گفت: خیر، کارساز نیست. مگر با دستور توانسته یک میلیون مسکن بسازد؟ مگر توانسته خودروهای از رده خارج را متوقف کند و تولید ماشین را افزایش دهد؟ خیر، این مسائل تصمیم لازم دارد نه سخنرانی. رئیس‌جمهور به جای آنکه سخنرانی کند باید هفته‌ای ۵ تصمیم درست بگیرد.

وی افزود: اقتصاد با دستور درست نمی‌شود. دولت را با دلار ۲۳ هزار تومان تحویل گرفت امروز ۳۸ هزار تومان را رد کرده است یعنی نصف ثروت ایرانیان به کاه تبدیل شد. کاش کاه بود که حداقل می‌ارزید؛ بنابراین شیوه دستوری خوب نیست. تصیمات حوزه ریاست جمهوری نیاز به عقلانیت و اندیشه دارد. اگر آقای رئیسی حرفی می‌زند باید ۱۰ دانشگاه پشت آن حرف را امضا کنند. قبل از آنکه آقای رئیسی بگوید این باید بشود آن باید بشود، ۱۰ دانشگاه باید آن حرف را تایید کنند.

حقیقت‌پور تصریح کرد: آقای رئیسی امروز می‌گویند سالی ده میلیون واحد مسکونی تولید می‌کنیم این حرف را به دانشگاه ببرید، ببینید آیا این حرف را دانشگاهیان تایید می‌کنند؟ دانشگاه مرکز توده علم است، هیچ چیز با دستور درست نمی‌شود. باید خوب فکر کرد، مشورت کرد و بعد تصمیم درست را اتخاد کرد.

۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
کد خبر: 36926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha