خرازی:می توانیم بمب هسته ای بسازیم اما نمی خواهیم/ ورود چین به مسائل ارضی ایران خطا بود

ریاست شورای راهبردی روابط خارجی گفت: ایران آمادگی بازگشت به تعهدات برجامی را دارد و مشکلات بسیاری تاکنون حل شده و فقط موضوع پادمانی مانده و امیدواریم در سفر کارشناسان این موضوعات حل شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار حوزه سیاست خارجی ایرنا، کمال خرازی، وزیر اسبق امورخارجه در سومین مجمع گفت‌وگوی تهران با اشاره به اینکه امیدوارم این نشست موجب کشف حقیقت و گفتگو درباره مسائل منطقه خاورمیانه شود، خطاب به مهمانان گفت: شما پیش از رسیدن به تهران ادراکات دیگری از تهران داشتید و تصور می‌کردید که تهران صحنه جنگ و اغتشاش و درگیری است.

وی در بررسی دلایل ایجاد این ادراک گفت: دلیل این ادراک بمباران خبری و سازمانی است که دستگاه‌های اطلاعاتی غرب به بهانه‌های مختلف علیه ایران به وجود آورده‌اند. در کنار این بمباران خبری رسانه‌های جمعی غرب و شبکه‌های اجتماعی تحت نفوذ، بیگانگان با ورود اسلحه به ایران از نقاط مرزی، سازماندهی نیروهای تروریستی در خارج و وارد کردن آن‌ها به ایران، اغتشاشات را کشور به وجود آوردند.

خرازی با تاکید بر اینکه اعتراض حق هر شهروندی است و ایرانیان هم از این حق باید برخوردار باشند، گفت: اعتراض با اغتشاش تفاوت دارد و هیچ حکومتی اجازه به خطر افتادن امنیت کشورش را نمی‌دهد بلکه با اقتدار جلوی اغتشاش را هم می‌گیرد. در اروپا و آمریکا هم نحوه برخورد با اغتشاشگران مشخص است.

جنگ هیبریدی علیه ایران از قبل طراحی شده بود، فوت خانم امینی جرقه اغتشاشات بود

ریاست شورای راهبردی روابط خارجی موضوع اغتشاش در ایران را یک مسئله صرفا داخلی ندانست و گفت: مشکل فقط ناشی از مشکلات معیشتی حاصل از تحریم نبود بلکه جنگ هیبریدی علیه ایران به راه افتاد که در آن هم سیستم خبری، هم عملیات تروریستی و هم دستگاه‌های سیاسی و اطلاعاتی کشورها خارجی در آن درگیر بودندو این جنگ از قبل طراحی شده و منتظر جرقه بود که فوت خانم مهسا امینی این بهانه را به آنها داد.

وی افزود: این جنگ شامل همه اضلاع نظامی، سیاسی خبری و اجتماعی بوده و تخریب افکار عمومی از وجهه‌های این جنگ هیبریدی است که به آن جنگ شناختی می‌گویند که تغییر ذهنیت مردم یک کشور نسبت به جامعه، حکومت و کشور خود است.

خرازی با بیان اینکه ناتو و دیگر ارتش‌ها در حال افزودن عرصه جدید به مفهوم جنگ هستند، گفت: عرصه ذهن به عرصه‌های جنگ اضافه شده و در پی راه‌های تاثیر گذاری و تخریب ذهن مردم هستند و جنگ شناختی را هم به عرصه جنگ اضافه کرده‌اند تا شناخت انسان‌ها تخریب شود.

مشاور مقام معظم رهبری موضوع هسته‌ای را از مسائل درگیر منطقه دانست و گفت: پس از آنکه به همت دانشمندان ایرانی به تکنولوژی هسته‌ای دست پیدا کردیم، زمانی بود که طرف‌های اروپایی حتی با ۱۵ سانتریفیوژ هم موافقت نمی‌کردند و در پی تضمین عینی از ایران به منظور نرفتن به سمت سلاح هسته‌ای بودند که این تضمین عینی نداشتن غنی سازی بود.

وی ادامه داد: با مقاومت ایران و همت دانشمندان اکنون ۱۹ هزار سانتریفیوژ را در چرخش داریم و آنها ناچار به مذاکره برای حل مسئله هسته‌ای ایران شدند اما با امضای برجام هم تعهدات غربی‌ها اجرا نشد و در نهایت هم آمریکا از آن خارج شد.

ایران قصد ساخت سلاح هسته‌ای را ندارد

خرازی با اشاره به اینکه ما امروز از توانایی لازم هسته ای برخورداریم اما درصدد تولید بمب نیستیم، تاکید کرد: ایران قصد ساخت سلاح هسته‌ای را ندارد.

ریاست شورای راهبردی روابط خارجی در پاسخ به این پرسش که چرا ایران بمب اتم تولید نمی‌کند، توضیح داد: اولا از نظر اعتقادی تولید بمب را حرام می‌دانیم و از نظر راهبردی هم آن را راهگشا نمی‌دانیم، برای اینکه اگر ایران به سمت سلاح هسته‌ای حرکت کند در منطقه مسابقه هسته‌ای آغاز می‌شود. ما دهه‌هاست خواهان منطقه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای هستیم و معتقدیم که سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل هم باید نابوده شده و به پادمان بپیوندد.

خرازی با بیان اینکه سلاح هسته‌ای را الزاما مولفه امنیت نمی دانیم، گفت: داشتن فناوری هسته‌ای بازدارنده و نشان‌دهنده توانایی ماست.

وی تصریح کرد: ایران آمادگی بازگشت به تعهدات برجامی را دارد و مشکلات بسیاری تاکنون حل شده و فقط موضوع پادمانی مانده و امیدواریم در سفر کارشناسان این موضوعات حل شود.

جمهوری اسلامی مخالف دخالت سیاسی و نظامی بیگانگان و باج‌دهی برخی کشورها به قدرت‌های جهانی است

خرازی با بیان اینکه توسعه نیاز به همکاری کشورهای منطقه دارد، گفت: جمهوری اسلامی مخالف دخالت سیاسی و نظامی بیگانگان و باج‌دهی برخی کشورها به قدرت‌های جهانی است. سرمایه‌گذاری همه کشورهایی که دارای فناوری، سرمایه و اقتصاد بالاتری هستند، مورد تایید است اما نباید در مسائل منطقه دخالت شود، منطقه احتیاج به گفتگو دارد و کشورها با این گفتگو باید مشکلات خود را حل کنند.

ریاست شورای راهبردی روابط خارجیتصریح کرد: ایران به گفتگو اعتقاد دارد، خواهان صلح است و از ۲۰۰ سال گذشته به کشوری حمله و تجاوز نکرده و با آن مخالفت است‌.

وزیر اسبق وزات امورخارجه افزود: طبیعی است که به کشورها و ملت‌های بیدار شده کمک کنیم و هر جا که از ما خواسته شود در راه استیفای حقوق ملت‌ها ورود کنیم.

وی شرط موفقیت گفتگو را عدم تجاوز و دخالت بیگانگان دانست و گفت: ایران آماده ایجاد زمینه برای گفت‌وگو میان کشورهای منطقه است.

ورود چین به مسائل تمامیت ارضی ایران خطا بود،گرچه سعی کردند جبران کنند

ریاست شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به دیدار اخیر رئیس جمهور چین، از منطقه گفت: از این دیدارها که منجر به توسعه منطقه می‌شود، استقبال می‌کنیم اما ورود به مباحثات سیاسی و تمامیت ارضی ایران بود و گرچه سعی کردند جبران کنند اما این خطا به مثابه این بود که ما هم درباره وضعیت تایوان که جز خاک چین است اظهارنظری کنیم که برای آنها قابل قبول نخواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد چینن خطاهایی تکرار نشده و جبران شود.

جنگ اوکراین باید هر چه زودتر از طریق گفتگو پایان پذیرد

خرازی درباره جنگ اوکراین هم گفت: از ابتدا مخالف این درگیری بودیم اما مشاهده می‌کردیم که غرب در تلاش بود تا دو کشور را به جنگ بکشاند و حرکت نیروهای ناتو روسیه را وادار به واکنش کرد. ما جنگ و خسارات آن را تجربه کردیم و می‌دانیم که جنگ امر مطلوبی نیست. درگیری اوکراین هم باید از طریق گفتگو پایان پذیرد و ایران آماده ایجاد زمینه برای این گفتگوهاست.

وزیر اسبق امور خارجه با اشاره به مشکلات عراق هم گفت: عراق در سال‌های گذشته با مصیبت‌ها و نابسامانی‌های زیادی روبرو بود، برای دولت جدید عراق آروزی موفقیت کرده و امیدواریم در مسیر مقابله با تروریسم و توسعه عراق موفق شود. ایران هم مانند همیشه که در کنار این کشور بوده و جان‌های عزیزی مانند شهید سلیمانی را هم در این مسیر تقدیم کرده، آماده کمک به دولت بغداد است.

توصیه های ایران به طالبان: یک قوم نمی‌تواند بر کشور چند قومی و مذهبی حکومت کند

خرازی درباره معضلات افغانستان هم گفت: افغانستان همسایه ایران بوده و تاثیر زیادی بر امنیت ما دارد.همواره به طالبان توصیه کردیم که با تروریسم مبارزه کرده و از ورود نیروهای بیگانه به خاک این کشور به بهانه های مختلف جلوگیری کنند و حکومت فراگیر با حضور همه اقوام و مذاهب تشکیل دهند.

وی تاکید کرد: یک قوم نمی‌تواند بر کشور چند قومی و مذهبی حکومت کند و امیدواریم که رهبران طالبان با این نگاه به آینده توجه کنند و ایران هم آماده کمک برای ایجاد صلح و ثبات پایدار در این کشور است.

به گزراش ایرنا، سومین مجمع گفتگوی تهران (TDF 2022) صبح امروز-دوشنبه ۲۸ آذر- در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

《حسین امیرعبداللهیان》وزیر امورخارجه و مقامات سیاسی شماری از کشورهای همسایه، منطقه و جهان از سخنرانان نشست آغازی مجمع هستند.

«سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، رهیافتی به دوستی و اعتماد سازی» مهم‌ترین محور مجمع امسال است و نزدیک به 70 نفر از 36 کشور از میان مقامات سیاسی، مدیران اندیشکده ها و موسسه های پژوهشی، اندیشمندان و پژوهشگران حضور خواهند داشت.

دور اول و دوم مجمع گفتگوی تهران سال‌های 1398 و 1399 برگزار شد و نقش برجسته‌ای در گردهمایی و تعامل مقامات سیاسی و اندیشمندان حوزه مطالعات بین‌المللی و منطقه‌ای بویژه در حوزه منطقه غرب آسیا داشت.

۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 36905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کرامت سلیمی IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      0 0
      انقدر رسانه ها مطالب بی اهمیت و بی ارزش منتشر کردند و انقدر در افشای حقایق و مسائل اساسی و مهم ترسیدند و چشمشان را بستند تا علاوه بر غرب و روسیه ، سر و کله کشور چین هم برای نابودی ایران پیدا شد. مردم ایران بیشتر از نور می ترسند نه تاریکی. هر بلایی سرمون بیاد حقمونه ، چون لیاقتمون در همین حده. رسانه ها نه خودشان شهامت انتشار حقایق و ارائه راهکار را دارند و نه از حقیقت گویان و ارائه دهندگان راهکار حمایت می کنند. به راحتی می توان تمامی دشمنان ایران را دچار مشکل و حتی فروپاشی نمود اما نیاز به حمایت رسانه ها داره. اما ایا رسانه ها شهامت همکاری دارند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟