پیش به سوی فینال جام قطری/ روی کاغذ همه چیز به سود خروس‌ها است

این فینال جام جهانی است؛ فرانسه در مقابل آرژانتین، قهرمان جهان در برابر قهرمان آمریکای جنوبی، ام باپه در مقابل لیونل مسی و با قهرمانی یکی از کشورهای سنگین وزن فوتبال برای سومین بار در جام جهانی به پایان می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد و به نقل از espn، تیم های ملی فرانسه و آرژانتین امروز از ساعت ۱۸:۳۰ در ورزشگاه لوسیل در قطر فینال جام جهانی را برگزار می‌کنند و یکی از این دو تیم برای سومین بار قهرمان جهان خواهند شد.

جام جهانی تاکنون لحظات جذاب خود را داشته است. گل‌های فوق العاده، لحظات شخصی عالی و تعدادی از بزرگترین صحنه‌های ناراحت کننده که تا به حال در جام جهانی دیده‌اید اما داستان فینال هنوز نوشته نشده است. از بین آرژانتین یا فرانسه کدامیک یک پایان جذاب را خواهد داشت؟

سرنوشت نمی‌توانست فینال بهتری را از نظر رقابت، تعادل جغرافیایی و کیفیت ستاره انتخاب کند. از آنجایی که فرانسه قصد دارد پس از برزیل در سال ۱۹۶۲ تبدیل به اولین تیمی شود که به طور پیاپی قهرمان جام‌های جهانی می‌شود و مسی به دنبال کسب عنوان قهرمانی جهان با آرژانتین است، اینجا مروری بر داستان دو تیم در تمام خطوط خواهیم داشت.

دروازه بان: حضور ثابت لوریس در مقابل سبک مارتینز

این نبرد تجربه هوگو لوریس برای فرانسه در برابر ماجراجویی جسورانه امیلیانو مارتینز آرژانتینی است.

لوریس جام جهانی خوبی داشته است، اما با این وجود، دروازه‌بان شماره ۱ تاتنهام به عنوان یک نقطه ضعف در تیم فرانسه تلقی می‌شود. بازی با پای لوریس با دروازه‌بان‌های برتر جهان برابری نمی‌کند و او نمی‌تواند با شوت‌ها و پرتاب‌های خود برای بازیکنان تیمش موقعیت‌سازی کند. اما او آرامش و اقتدار را برای تیم دیدیه دشان به ارمغان می‌آورد و ارزش او برای تیم با حفظ کاپیتانی این تورنمنت به اثبات می‌رسد.

مارتینز دروازه بان بسیار متفاوتی برای آرژانتین است. او پر سروصدا است و دائماً با مدافعانش ارتباط برقرار می‌کند و حضور فیزیکی او - با قد ۱.۹۵ متری که ۷ سانتی‌متر از لوریس بلندتر است - به او این امکان را می‌دهد که بسیار متقاعد کننده‌تر از همتای فرانسوی خود در محوطه جریمه خود ظاهر شود. او در دقایق پایانی بازی با استرالیا ضربه گارانگ کول را مهار کرد و در ضربات پنالتی با هلند هم تفاوت‌ها را ایجاد کرد و آرژانتین توانست هلند را شکست دهد.

مارتینز می تواند مستعد تصمیم گیری‌های عجولانه ای باشد که لوریس از آن اجتناب می‌کند، اما او به عنوان دروازه بان بهتر به فینال می‌رود.

کدام تیم برتری دارد؟ آرژانتین

دفاع: ثبات فرانسه در برابر جنب‌وجوش آرژانتین

هر دو تیم در راه رسیدن به فینال پنج گل دریافت کرده اند، اما آرژانتین سه کلین شیت (بسته نگه داشتن دروازه در طول مسابقه) نسبت به فرانسه دارد.

از نظر بازیکنان، فرانسه تجربه و کیفیت بهتری دارد. تئو هرناندز در دفاع چپ مسلماً ثابت‌تر از همتایان آرژانتینی خود بوده است، در حالی که رافائل واران در کنار دایوت اوپامکانو و ابراهیما کوناته، که در نیمه‌نهایی عالی بوند، فوق‌العاده عمل کرده‌اند.

با این حال خط دفاعی فرانسه نقاط ضعفی دارد. ژول کونده، مدافع راست فرانسه، گاهی آسیب‌پذیر می‌شود و مانند ناهوئل مولینای آرژانتینی از این مسابقات لذت نبرده است. دفاع میانی آرژانتین جایی است که این تیم در آن برتری داشته است، لیساندرو مارتینز، نیکلاس اوتامندی و کریستین رومرو همگی رفته رفته در این مسابقات بهتر شده‌اند.

نکته کلیدی در این بازی می تواند توانایی دفاع فرانسه برای مقابله با انواع مختلف تهدیدات باشد - سرعت، حرکت، قدرت و ارتفاع. آرژانتین نشان داده است که می تواند در یک نبرد فیزیکی پیروز شود، اما آیا می تواند با قدرت هوایی اولیویه ژیرو و سرعت برق آسای کیلیان امباپه کنار بیاید؟ آنها در حال حاضر کمتر از فرانسه قانع کننده به نظر می رسند.

کدام تیم برتری دارد: فرانسه

هافبک: اولین جام جهانی بازیکنان هر دو تیم، اما یکی با تجربه بیشتر

فرانسه با وجود نداشتن هافبک‌های کلیدی خود یعنی پل پوگبا و انگولو کانته به دلیل مصدومیت به فینال رسید. در غیاب کهنه سربازان، دشان تا حد زیادی به آدرین رابیو ۲۷ ساله و اورلین چوآمنی ۲۲ ساله، دو بازیکنی که در زمان قهرمانی فرانسه در جام جهانی روسیه برای این تیم بازی نمی کردند، روی آورد. این دو در مصاف با خط هافبک قدرتمند انگلیس در یک چهارم نهایی که با برد فرانسه همراه بود، خود را به چالش کشیدند. ادواردو کاماوینگا ۲۰ ساله، یکی دیگر از بازیکنان کم تجربه فرانسه در جام جهانی است که تاثیرگذار بوده است.

لیونل اسکالونی، سرمربی آرژانتین در طول مسابقات تغییراتی را در خط میانی خود ایجاد کرده است، اما او شاهد بازی‌های بزرگی از الکسیس مک آلیستر ۲۳ ساله و انزو فرناندز ۲۱ ساله، یکی دیگر از دو بازیکن جوان تیمش در جام جهانی بوده است. رودریگو دی پائول، ۲۸ ساله، یکی دیگر از چهره‌های کلیدی است که با وجود نبود توانایی فنی برجسته، انرژی، سرسختی و تعهد زیادی به آرژانتین بخشیده است. آمادگی دی پائول برای اجازه دادن به هم تیمی‌های حرفه‌ای خود برای گرفتن توپ، عنصر نامشخص از موفقیت آرژانتین بوده است. مارکوس آکونا و لیئاندرو پاردس، بازیکنان باتجربه آرژانتین نیز تلاش خود را برای آرژانتین انجام داده‌اند، اما به نظر می‌رسد اسکالونی از همان ابتدا روز یکشنبه به مک آلیستر، فرناندز و دی پائول روی خواهد آورد.

این یک تماس نزدیک بین دو خط میانی است که هر دو توسط بازیکنانی با اولین تجربه در جام‌های جهانی هدایت می‌شوند، اما فرانسه با تجربه بالاتری که در سطح بالای فوتبال دارد، از آن استفاده می‌کند. (توضیح مترجم: بازیکنان فرانسوی برای تیم‌های بزرگ مانند یوونتوس و رئال مادرید به میدان می‌روند.)

کدام تیم برتری دارد: فرانسه

حمله: مسی در مقابل امباپه، همچنین فشار بی‌رحمانه در برابر تهدیدات مختلف گلزنی

در مورد گلزنی بین این دو تیم چیز زیادی برای انتخاب وجود ندارد، فرانسه ۱۳ گل و آرژانتین ۱۲ گل در این مسابقات به ثمر رسانده است.

خولیان آلوارز با چهار گل برای آرژانتین، بار گلزنی را با مسی تقسیم کرده است که با کیلیان ام باپه فرانسوی با ۵ گل در صدر رقابت برای کفش طلا قرار دارد - اگرچه کاپیتان آرژانتین یک پاس گل دیگر دارد که در هنگام برابری گل‌های زده، یک عامل مهم برای بردن کفش طلا است.

از نظر شانس‌های گلزنی، فرانسه برتری دارد. آنها ۹۱ تلاش برای گلزنی داشته‌اند در مقایسه با آرژانتین که ۸۳ بار این کار را انجام داده‌اند. ۷۲ درصد از شانس‌های فرانسه از داخل محوطه جریمه - منطقه خطرناک و پردرصد گلزنی - انجام شده است. بر اساس آمار فیفا، آرژانتین ۶۷ درصد از تلاش های خود را از داخل محوطه جریمه روی دروازه انجام داده است. اگرچه آرژانتین در نرخ تبدیل شوت (۱۵ درصد نسبت به فرانسه ۱۴.۱ درصد) و گل های مورد انتظار (۱۲.۲۰ در برابر فرانسه ۱۱.۹۲) برتر است، اما آرژانتین سبک‌های متنوعی برای گلزنی مهاجمان خود ندارد.

هیچ یک از مهاجمان آرژانتین تهدید هوایی اولیویه ژیرو یا سرعت مستقیم ام باپه را در اختیار ندارند، و همین امر باعث می شود خروس‌ها به تهدیدی متنوع تر تبدیل شوند که مهار آن برای آرژانتین دشوارتر است. فرانسه همچنین دارای خلاقیت آنتوان گریزمان، عثمان دمبله و کینگزلی کومان است. اما آرژانتین مسی را دارد که با وجود ۳۵ سالگی، طلسم آرژانتین در قطر بوده است. اگر بازی به نبرد بین مسی و ام باپه ختم شد، برای آتش بازی منتظر باشید.

کدام تیم برتری دارد: فرانسه

سرمربی‌ها: لیونل اسکالونی و دیدیه دشان

دشان به دنبال کسب دومین جام جهانی به عنوان سرمربی فرانسه است. او پیش از این در سال ۱۹۹۸ کاپیتان فرانسه بود و به افتخار قهرمانی در جام جهانی رسید. پس از ۱۰ سال در این پست، این مربی ۵۴ ساله یکی از باسابقه ترین مربیان در فوتبال جهان است. اسکالونی ۴۴ ساله در اولین دوره مربیگری خود در آرژانتین است و تنها ۷ بازی ملی به عنوان بازیکن انجام داده است، اما او قبلاً با آلبی سلسته با پایان دادن به انتظار ۲۸ ساله آنها برای افتخار بین المللی با قهرمانی در کوپا آمریکا ۲۰۲۱ به موفقیت دست یافته است.

این حس وجود دارد که آرژانتین به خاطر مربی‌اش که دوره باثباتی داشته، به فینال رسیده است. در طول مسابقات، آرژانتین با تغییراتی در عقب و جلو به صورت بازی به بازی پیشرفت کرده است. اما شاید بزرگترین ویژگی اسکالونی آمادگی او برای پذیرش این بود که لیونل مسی – که مهمترین عضو ترکیب آرژانتین در قطر است – آزادی عمل لازم برای انجام دادن هر کاری را در قطر داشته باشد.

کدام تیم برتری دارد: فرانسه

عمق ترکیب دو تیم: وابستگی فرانسه به بازیکنان نیمکت‌نشین در مقابل هسته اولیه آرژانتین

فرانسه در همه زمینه‌ها کیفیت قابل توجهی دارد. فقط به بازیکنانی که حتی به دلیل مصدومیت به قطر نرسیدند نگاه کنید - پوگبا، کانته، کریم بنزما، کریستوفر انکونکو، پرسنل کیمپمبه. سپس لوکاس هرناندز را اضافه کنید که در مرحله گروهی به خاطر مصدومیت در دسترس نیست. اما فرانسه مشکلی ندارد.

اولیویه ژیرو جای خالی مصدومیت بنزما را پر کرده است، آنتوان گریزمان به جبران از دست دادن پوگبا و انکونکو کمک کرده است، در حالی که گزینه های دفاعی فرانسه در خط دفاعی آنقدر عمیق هستند که مصدومیت کیمپمبه مورد توجه قرار نگرفت. علاوه بر این، ویلیام سالیبا، بنجامین پاوارد، ماتئو گوندوزی و کینگزلی کومان به سختی در قطر حضور داشتند، اما همه آنها در دسترس دیدیه دشان هستند.

آرژانتین چیزی شبیه به عمق فرانسه ندارد. پائولو دیبالا شاید تنها بازیکنی باشد که شایستگی بیش از چند دقیقه بازی در این مسابقات را داشته است، اما اسکالونی استعداد عمیقی برای انتخاب ندارد. خولیان آلوارز با گل‌هایش بسیار مهم بوده است، اما با ناکامی لائوتارو مارتینز در این مسابقات، نبود بازیکنانی مانند گابریل باتیستوتا، سرخیو آگوئرو یا هرنان کرسپو در آرژانتین گاهی اوقات خود را نشان داده است.

کدام تیم برتری دارد: فرانسه

موارد نامشهود: خطوط داستانی و روحیه بازیکنان در مقابل تجزیه و تحلیل و آمار

این بخشی است که می‌توانید تمام آمار و داده‌های علمی را در سطل زباله بیاندازید، چرا که تقریباً در هر نقطه، فرانسه برنده مناظره است. اما در واقعیت، آرژانتین با امید واقعی به فینال جام جهانی می‌رود چون آنها عناصری در بازی خود دارند که به سادگی قابل اندازه‌گیری نیستند. یک پیوند واقعی بین بازیکنان و هواداران آرژانتین در قطر وجود دارد و به نظر می رسد که آنها با هم به سوی افتخار حرکت می‌کنند.

فرانسه کیفیت، عمق و تجربه بیشتری دارد، اما طرفداران آرژانتین باورنکردنی هستند. تماشای بازی آرژانتین مانند حضور در آنفیلد یا سانتیاگو برنابئو در یک شب بزرگ لیگ قهرمانان است - حمایت هواداران پر سروصدا و بی‌پایان است و به نظر می رسد که بازیکنان همه چیز خود را فدای کشورشان و مسی می‌کنند، مسی که در ازای آن بازی هایی را ارائه می دهد که دیگو مارادونا ارائه کرد و در عین حال الهام بخش آرژانتین برای آخرین قهرمانی خود در جام جهانی در سال ۱۹۸۶ است.

اگر خدایان ورزش واقعا وجود داشته باشند، پس فرانسه روز یکشنبه هیچ شانسی ندارد زیرا سرنوشت به سمت مسی است که در نهایت جام جهانی را بالا ببرد. آرژانتین تا حدودی تیمی است که از بزرگتر از داشته‌های خود بوده است و وقتی اینطور باشد، حتی می توان بر قوی ترین حریفان هم غلبه کرد. فرانسه تمام "آس‌ها" را در اختیار دارد، اما ممکن است کافی نباشد.

چه کسی برتری دارد: آرژانتین

تصمیم‌گیری نهایی: فرانسه یا آرژانتین قهرمان جام جهانی خواهند شد؟

دلایل می‌گویند فرانسه، هر بار که محاسبه کنیم قهرمان می‌شود. تجربه، کیفیت، انرژی جوانی، یک فوق ستاره به نام کیلیان امباپه و مربی که قبلا در این جایگاه بوده و این کار را انجام داده است.

اگر فرانسه بتواند فاکتور مسی و این احساس را که در وسط بوئنوس آیرس با کل آرژانتین بازی می کند را از بین ببرد، جام جهانی را حفظ خواهد کرد.

اما اگر این آخرین رقص مسی برای آرژانتین است، برای یک تانگو و جشن شبانه آماده شوید.

۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 36860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha