مدارگرد کره‌جنوبی به ماه رسید

«دانوری» نخستین ماموریت اکتشاف اعماق فضا در کره جنوبی است که شامل یک مدارگرد می شود. این مدارگرد بالاخره پس از سفری ۴ ماهه به مدار ماه رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اسپیس، طبق بیانیه انستیتو تحقیقات هوافضای کره(KARI) پیش‌بینی می‌شد فضاپیمای دانوری روز جمعه ساعت ۱۹:۴۵ دقیقه به وقت گرینویچ وارد مدار ماه شود. این عملیات نخستین مورد از ۵ مانور برنامه‌ریزی شده برای روشن شدن موتور تا ۲۸ دسامبر است. هدف از این مانورها بهبود وضعیت مدار دانوری دور ماه است. این امر مسیر را برای کاوشگر فراهم می‌کند تا به اهداف خود در در پژوهش‌های علمی ماه دست یابد.

دانوری که به نام «مدار گرد ماه پث فایندر کره »(KPLO) نیز شناخته می‌شود مسیر طولانی خود به سمت ماه را از ۴ آگوست آغاز کرد. این ابزار همراه یک موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس از مقر فضایی کیپ کاناورال در آمریکا به فضا پرتاب شد.

طبق گفته مقامات KARI کاوشگر ماه کره ای تا این نقطه از سفر خود بیش از ۵.۴ میلیون کیلومتر سفر کرده است. پرتاب موفقیت آمیز دانوری آن را در یک مدار انتقال ماه بالستیک قرار داد که این فرایند ۱۳۴ روز طول کشید. در نهایت کاوشگر کره ای وارد مدار قطبی ماه شده و ارتفاع هدف آن ۱۰۰ کیلومتر بالاتر از سطح ماه بود.

مدارگرد کره جنوبی به ماه رسید

کاوشگر ۶۷۸ کیلوگرمی نخستین مأموریت اکتشاف فضایی کره جنوبی است که فراتر از مدار زمین انجام می‌شود.

اهداف این مأموریت ۱۸۰ میلیون دلاری نیز بلندپروازانه است. طبق اطلاعات دانوری ۶ محموله علمی جداگانه را حمل می‌کند که برای جمع آوری داده‌های مختلف طراحی شده

اند .۵ مورد از این ابزارها یعنی یک تصویر سطح سیاره (یک وسیله ماهواره‌ای که اندازه گیری و ترسیم نقشه سطح و اتمسفر آن را انجام می‌دهد)، یک دوربین واید انگل پولارومتریک، جاذبه سنج، طیف سنج اشعه گاما و محموله آزمایشی فناوری شبکه جدید توسط دانشگاه‌ها و سازمان‌های تحقیقاتی کره جنوبی ساخته شده اند.

ابزار ششم این کاوشگر نیز به ناسا تعلق دارد و یک دوربین حساس به نام «شادوکم» است که برای شناسایی مناطق سایه‌دار دائمی در قطب‌های ماه طراحی شده است تا نشانه‌هایی از رسوبات آب و یخ را بیابد.

داده‌های این ابزار به برنامه آرتمیس ناسا (پروژه ارسال فضانوردان به ماه) کمک می‌کند.

پیش بینی می‌شود دانوری پس از نخستین مأموریت خود ۴ بار در تاریخ‌های ۲۱، ۲۳،۲۶ و ۲۸ دسامبر به ماه نزدیک شود و پس از آن در ۲۹ دسامبر در مدار نهایی خود قرار می‌گیرد.

۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 36837
منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha