والیبال ایران تعلیق می‌شود؟

مشاور عالی رئیس فدراسیون والیبال گفت: سال پرکاری پیش رو داریم و تغییرات مشکل‌ساز می‌شود، امیدوارم وزارت ورزش و جوانان با فکر و درایت و با توجه به منافع ملی تصمیم درست و برد-برد بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، وحید مرادی در تشریح مراحل تایید اساسنامه فدراسیون والیبال گفت: پیرو دریافت اساسنامه از وزارت ورزش و جوانان این اساسنامه را به مجمع عمومی فدراسیون والیبال بردیم. در آن جا طرح شد و قرار بر این بود که برای تصویب نهایی اساسنامه را به فدراسیون جهانی والیبال بفرستیم.

او با بیان این‌که روز سه‌شنبه ۱۲ مهر این اساسنامه را به FIVB ارسال کردیم، تصریح کرد: فدراسیون جهانی والیبال مدتی زمان برد تا این اساسنامه را بررسی کرده و پاسخ دهد. چهارم آذر فدراسیون جهانی ایرادهای عمده‌ای را روی اساسنامه گرفت و تاکید داشت که این اساسنامه در تناقض با اساسنامه فدراسیون جهانی و منشور المپیک است.

مشاور عالی رئیس فدراسیون والیبال ادامه داد: یکی از مسائل، ماده یک و تعریف فدراسیون بود. در اساسنامه تیپ که از سوی وزارت ورزش ارسال شده بود فدراسیون‌ها به عنوان موسسات عمومی غیردولتی معرفی شده بود که فدراسیون جهانی والیبال روی عمومی بودن این موسسه به لحاظ حقوقی ایراد داشت که نمی‌تواند این گونه باشد و باید اصلاح شود و براساس اصول فدراسیون‌های جهانی تنظیم شود.

وی گفت: موضوع دیگر رئیس مجمع بود که این فرد کیست؟ در ایمیل های بعدی تاکید شد که رئیس مجمع باید رئیس فدراسیون باشد نه کسی از جانب دولت. در مجموع چندین بار مکاتبه داشتیم و هر بار اساسنامه اصلاحاتی شد و آن‌ها (فدراسیون جهانی) نظراتی داشتند تا نهایتا روی شغل بودن مناصب در فدراسیون‌ها بحث شد و تاکید کردند که تمامی پست‌ها در فدراسیون ورزشی صرفا جایگاه و موقعیت است و نه یک شغل.

مرادی ادامه داد: در نتیجه با تاکید روی ماده یک درباره حذف واژه عمومی بودن در حالی که انجمن‌ها را هم به آن معنا قبول ندارند و معتقد هستند که باید حتما یک سازمان غیردولتی مستقل و دارای استقلال حقوقی، مالی و اداری باشد، فکر کردیم به جای این ماده چه بنویسیم؟ وزارت ورزش واژه موسسات عمومی غیردولتی را در تعریف فدراسیون‌ها سال گذشته انتخاب کرده بود و اگر بخواهیم این را به نوعی به روز کنیم که مدنظر فدراسیون جهانی هم باشد، چه واژه‌ای مناسب ترین تعریف است؟ همان تعریفی که خود دولت داشته است و در قانون برنامه هفتم که در دولت در دست بررسی است فدراسیون های ورزشی را نهادهای غیردولتی، مستقل و دارای شخصیت‌ حقوقی مستقل قلمداد کرده‌اند و ما هم از همان استفاده کردیم و گفتیم چیزی مغایر با سیاست‌های دولت ذکر نکنیم، آن را فرستادیم و خوشبختانه مورد موافقت واقع شد.

مشاور عالی رئیس فدراسیون والیبال با یادآوری این‌که در نهایت این رفت و برگشت‌ها باعث تصویب اساسنامه شد و هفته گذشته نسخه نهایی این اساسنامه از سوی فدراسیون جهانی والیبال تصویب شد، گفت: بر اساس این اساسنامه فدراسیون‌ها نهادهای غیردولتی و دارای شخصیت‌های حقوقی مستقل و دارای شخصیت اداری و مالی مستقل هستند و اساسا موسسه عمومی غیردولتی قلمداد نمی‌شوند. رئیس مجمع، رئیس فدراسیون است و مناصب در فدراسیون شغل محسوب نمی‌شود و نکات دیگری که در اساسنامه آمده و باید آن‌ها را رعایت کنیم.

وی ادامه داد: این اساسنامه را به وزارت ورزش و جوانان منعکس کردیم و هرچند از ماه‌ها قبل این کار انجام شده و با موضوع فعلی فدراسیون والیبال مبنی بر اعلام بازنشستگی ریاست فدراسیون تقارن زمانی پیدا کرده است اما از چندین ماه قبل کارهای خود را شروع کردیم و جزء وظایفمان بوده است؛ وظایفی که مجمع روی دوش ما گذاشته بود و باید فدراسیون آن را انجام می داد.

مرادی با بیان‌ اینکه با این تفاسیر شاید بهترین تصمیم این باشد که هم نظر وزارت ورزش تامین شود و هم نظر فدراسیون جهان والیبال، گفت: وزارت ورزش بخشی از حاکمیت در ورزش کشور است و آقای داورزنی به نظر حاکمیت و دولت تأسی می‌کند. دوستان باید به این نکته توجه داشته باشند که موضوع بازنشستگی یک موضوع است و مساله حضور ایشان در فدراسیون موضوع دیگری است. دکتر داورزنی می‌توانست تا ۶۵ سالگی در فدراسیون حضور داشته باشد و الان ۶۲ ساله است. بنابراین سه سال دیگر می تواند در وزارت ورزش در پست شماره هفت به عنوان مشاور وزیر باقی بماند و وزارت ورزش و جوانان از ظرفیت و توانایی وی استفاده کند.

وی ادامه داد: سه سال زودتر این تصمیم گرفته شده است و مشکلی نیست. دکتر داورزنی همان طور که گفتند تأسی کرده و از این تصمیم استقبال می کنند اما تا پایان مدت چهارساله مدیریتشان که یک سال از آن باقی مانده است با استناد به اساسنامه مصوب در فدراسیون جهانی والیبال می‌توانند در فدراسیون حضور داشته باشند. تنها مرجعی که می‌تواند ایشان را قبل از پایان دوره چهار ساله تغییر دهد، مجمع عمومی است که با ریاست خود ایشان تشکیل می‌شود نه شخص دیگری. یقینا فدراسیون والیبال به دنبال این موضوع نیست که با این مسائل پیش آمده تعلیق شامل حال این فدراسیون شود.

مشاور عالی رئیس فدراسیون والیبال گفت: فدراسیون جهانی با هیچ فدراسیون ملی تعارف ندارد. فدراسیون هند را به دلیل دخالت دولت در کار فدراسیون چهار سال تعلیق کرد. مالدیو را دو سال و فیلیپین را سه سال تعلیق کردند. فدراسیون والیبال ایران فدراسیون بسیار بزرگی است و جزء ۱۰ فدراسیون مطرح در والیبال جهان است، لذا FIVB حتما به این مساله توجه دارد اما دکتر داورزنی و اعضای فدراسیون والیبال به هیچ وجه راضی نیستند که از این اتفاقاتی که در داخل کشور رخ می‌دهد، صدمه‌ای به فدراسیون والیبال وارد شود و محروم شویم.

مرادی با یادآوری این‌که سال پیش رو سال بسیار پرکاری است و میزبانی‌ها و اجلاس‌های بسیاری میزبان هستیم که از هفتم بهمن امسال آغاز می‌شود، گفت: مسابقات انتخابی المپیک، مسابقات قهرمانی جوانان و نوجوانان جهان و بازی های آسیایی را در پیش داریم که حائز اهمیت هستند و تغییرات در فدراسیون می تواند موجب صدمات جبران ناپذیری به روندی که بسیار برای آن زحمت کشیده شده تا روی یک ریل صحیح قرار بگیرد، وارد شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که وزارت ورزش و جوانان با فکر و درایت و با توجه به منافع ملی تصمیم درست را بگیرد، گفت: شاید تصمیم صحیح در این زمینه یک تصمیم برد-برد و درست باشد. یعنی هم برای فدراسیون والیبال و هم وزارت ورزش به این تعبیر که ایشان برحسب حکم وزیر ورزش و جوانان بازنشسته شوند و با تاکیدات فدراسیون جهانی والیبال و استناد به اساسنامه فدراسیون والیبال تا پایان حکم مدیریت که یک سال از آن باقی مانده کار خود را ادامه دهند و صدمه‌ای به برنامه های پیش رو وارد نشود.

۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
کد خبر: 36829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha