سخنان صالح آبادی عوام فریبی است/این اظهارات سرپوشی بر سوء مدیریت بانک مرکزی است/جامعه کارگری به شدت به این صحبتها معترض اند

کارشناس بازار کار و کارگری گفت: متاسفانه سخنان رئیس کل بانک مرکزی درباره تورم و اثرات افزایش دستمزدها عوام فریبی بیش نیست. رئیس بانک مرکزی به خوبی می داند دلایل متعددی که بخش بسیار مهمی از آن در تصمیمات وسیاست های بانک مرکزی و دولت است باعث افزایش تورم است نه بالا رفتن حقوق و دستمزدها.آنچه مسلم است اینکه افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان عامل افزایش نرخ تورم نیست و چنین موضوعی به هیچ وجه صحت ندارد بلکه سرپوشی بر سوء مدیریت بانک مرکزی است.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حمیدحاج اسماعیلی کارشناس بازار کار وکارگری در گفت وگو با رادار اقتصاد با انتقاد از مواضع اخیر و اظهار نظرهای رئیس بانک مرکزی در خصوص عوامل موثر بر افزایش نرخ تورم گفت: اظهارات آقای صالح آبادی رئیس بانک مرکزی در برنامه صف اول در خصوص اتفاقات و شرایط روز اقتصاد کشور و اشاره به مولفه های اثرگذار بر نرخ تورم از چند جهت زیر سوال می رود و انتقاداتی بسیار جدی می توان به این موضع گیری گرفت.
وی در این باره خاطر نشان کرد: قطع به یقین عوامل و مولفه های بسیاری بر رشد تورم تاثیر گذارند که افزایش دستمزد وحقوق ها نمی تواند به گرد پای آنها برسد. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از اصلی ترین دلایل تورم در سال جاری است. علی رغم انتقادات گسترده صاحب نظران و کارشناسان اقتصادی به قطع یکباره ارز ترجیحی، اما دولت حذف ارز ترجیحی را دستاورد خود اعلام کرد و از آن به عنوان جراحی بزرگ در اقتصاد یاد کرد.
وی در این باره خاطر نشان کرد: با اینکه شش ماه از حذف ارز ترجیحی می گذرد اما نه تنها این جراحی کمکی به درمان اقتصاد بیمار کشور نکرده، بلکه روند معیشتی مردم را نسبت به قبل بدتر کرده است. با اینکه کارشناسان اقتصادی به دولت هشدار دادند که حذف ارز ترجیحی به تورم های بالا دامن می زند اما دولت بی توجه به بحث های کارشناسی کار خود را کرد که شاهد نتایج آن هستیم به طوری که نرخ تورم بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حتی بیشتر از پیش‌بینی‌های صورت گرفته بالا رفت.
وی در این باره خاطر نشان کرد: با اینکه سوبسید دولت به یارانه نقدی تبدیل شد اما به هیچ وجه همسان سازی خوبی نشد و نتوانست از معیشت مردم پشتیبانی کند. قطع به یقین یارانه دولت و مبالغ در نظر گرفته شده کفاف تامین هزینه ها را نداد بنابراین استدلال و پیش بینی وزارت اقتصاد مبنی بر ایجاد تعادل در بازار نیز محقق نشد.
حمید حاج اسماعیلی در خصوص سخنان رئیس بانک مرکزی گفت: آقای صالح آبادی بخشی از فشار تورمی و فشار قیمت های سرسام آور را به بحران هفته های اخیر در کشور ربط داده اند که به هیچ وجه قابل قبول نیست. بخشی از تورم موجود را نیز ناشی از جنگ روسیه و اوکراین دانسته اند که این استدلال هم قابل قبول نیست، چرا که مشخص است رئیس بانک مرکزی با این ادله ها بیشتر به دنبال توجیه افزایش نرخ ارز هستند نه کارشناسی درست از مسائلی که به تورم بالا دامن می زند.
کارشناس بازار کار و کارگری گفت: دلایل عنوان شده از سوی رئیس بانک مرکزی قابل قبول نیست، بدتر از آن ارتباط دادن افزایش نرخ تورم به افزایش حقوق و دستمزدهاست. رئیس بانک مرکزی براین موضوع تاکید کرده که افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها عامل ایجاد تورم است در حالی که باید می گفتند افزایش دستمزد ها معلول افزایش تورم است.
وی در این باره تصریح کرد: اول تورم اتفاق می افتد که حقوق بگیران متقاضی افزایش دستمزد می‌شوند. اگر تورم رشد نکند کسی دنبال افزایش حقوق و تورم نخواهد بود. آنچه در این موضوع حائز اهمیت است اینکه متاسفانه سخنان رئیس کل بانک مرکزی درباره تورم و اثرات افزایش دستمزدها عوام فریبی بیش نیست. رئیس بانک مرکزی به خوبی می داند دلایل متعددی که بخش بسیار مهمی از آن در تصمیمات وسیاست های بانک مرکزی و دولت است باعث افزایش تورم است نه بالا رفتن حقوق و دستمزدها.
حاج اسماعیلی خاطر نشان کرد: در طی یک ماه گذشته دلار ده هزار تومان گران شده و در آستانه رسیدن به ۴۰ هزار تومان قرار گرفته است. چرا رئیس بانک مرکزی اشاره ای به درآمدهای ارزی کشور نمی کند که اتفاقا کمبود آن منجر به افزایش نرخ ارز می شود. افزایش نرخ ارز خود به خود عامل بالا رفتن نرخ همه کالاهاست، کالاها و کسب و کارهایی که به مواد اولیه و ارز نیازمند هستند باید از سوی رئیس بانک مرکزی به درستی تبیین می شد تا مشخص شود علت افزایش نرخ مواد اولیه وکالاها چیست وچرا تولیدات کاهش یافته و به تورم دامن زده است؟
حمید حاج اسماعیلی خاطر نشان کرد: رئیس بانک مرکزی به جای انداختن توپ به زمین کارگران و بازنشستگان باید از سوء مدیریت هایی می گفت که عامل وضعیت بغرنج اقتصاد ایران است. باید از سیاست گذاری های غیر علمی و اصولی در بانک مرکزی و سایر مراکز حساس سخن می گفت که در حوزه اقتصاد کلان روی تورم اثر گذارند. چرا از کسری بودجه و کسری های بزرگتر در پیش رو سخن نگفتند؟ چرا از اینکه دولت بودجه خود را تا کنون از فروش اوراق تامین کرده و اینکه فقط نیمی از درآمد نفتی سال جاری محقق شده را مورد اشاره قرار ندادند تا به درستی مشخص شود عامل افزایش نرخ ارز و تورم چیست؟
کارشناس بازار کار و کارگری توضیح داد: چرا رئیس بانک مرکزی توضیح ندادند که بیشترین درآمد بودجه از مالیات و فشار بر معیشت مردم بوده است؟ چرا از دلایل رشد نقدینگی که به رشد پایه پولی منجر می شود سخنی نگفتند و چرا گشتند و گشتند تا افزایش دستمزد کارگران و بازنشستگان را عامل افزایش تورم خطاب کنند؟ بی تردید فعالان کارگری و بازنشستگی؛ کارگران؛ خانواده های آنها و کارمندان و بازنشستگان به شدت معترض اظهارات آقای صالح‌آبادی هستند به این دلیل که افزایش دستمزدها عامل اصلی بالا رفتن نرخ تورم نیست.
وی بیان داشت: دولت مسئول کنترل، کاهش یا افزایش نرخ تورم است. وقتی رئیس بانک مرکزی عوامل دیگری را در این موضوع دخیل می کند یعنی به دنبال تبرئه کردن خود است. اظهارات رئیس کل بانک مرکزی نشان داد دولت خود را آماده می کند تا در پایان سال افزایش دستمزدها را زیر سوال ببرد و افزایشی مطابق با نرخ تورم در نظر نگیرد. بی تردید کارگران و بازنشستگان برای احقاق حقوق خود پافشاری خواهند کرد تا دستمزدی متناسب تورم و شرایط اقتصادی کشور داشته باشند.
حمید حاج اسماعیلی درباره تناقضات رفتاری دولت در خصوص افزایش کارمندان خود گفت: در حالی که انتظار داشتیم دولت درباره چرایی افزایش بسیار بالای حقوق برخی از کارمندان خود توضیح دهد و اگر دولت معتقد است افزایش دستمزد و حقوق عامل افزایش نرخ تورم است چرا حقوق مدیران و کارمندان ذی نفود خود مثل بخش های امنیتی و قضات را چند برابر بیشتر از کارمندان عادی افزایش داد؟ چرا دولت در خصوص افزایش حقوق کارمندان خود عادلانه و منصفانه عمل نکرد؟ اصلا چرا دولت با افزایش حقوق کارمندان خود به افزایش تورم دامن زد؟ افزایشی که در بودجه لحاظ نشده به چه دلیل مصوب شد؟ آنچه مسلم است اینکه افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان عامل افزایش نرخ تورم نیست و چنین موضوعی به هیچ وجه صحت ندارد بلکه سرپوشی بر سوء مدیریت بانک مرکزی است.

۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۳
کد خبر: 36824

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha