گسترش انتقادات از شهردار تهران؛ هیچ خبری از مسئولیت پذیری زاکانی درباره آلودگی هوا نیست

آقای زاکانی، شهردار تهران، پیش از این گفته بود که از سوی رئیس‌جمهور مسئولیت گرفته و حکم دارد که درباره آلودگی هوای تهران مسئول مستقیم باشد، اما بعدها هیچ خبری از این مسئولیت‌پذیری نشد، به ایشان تذکر هم داده‌ایم اما حالا گفته می‌شود که وظیفه این کار فقط بر عهده شهرداری تهران نیست و یک کار ملی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد عضو شورای شهر تهران گفت: «ما گله‌ای از شهرداری داریم، به شهرداری اعلام کردیم اولویت خودش را درباره پروژه‌های عمرانی شهر از روی زمین به زیرزمین، از پروژه‌های عمرانی بزرگراهی به سمت توسعه حمل‌ونقل عمومی ببرد، این مسئله برای شورای شهر ششم اولویت اول است. امسال علاوه بر بودجه سالیانه فقط ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مازاد برای حمل و نقل در اختیار شهرداری قرار دادیم. شورای شهر یک فرصت استثنایی در اختیار شهرداری قرار داده و شهرداری می‌تواند از این فرصت بهتر استفاده کند.

به گزارش خبرآنلاین، عصر روز جمعه، ۲۵ آذر، در حالی که در تهران نفس کشیدن بعد از دست‌کم ده روز متوالی هوای آلوده، سخت‌تر از همیشه شده، از دو شماره با پیش شماره‌های ۰۹۱۲۲۴۰ و ۰۹۳۵۶۴۷ به همه ۲۱ نفر از اعضای شورای شهر تهران تماس گرفته شد.از بین اعضا،‌ ۳ نفر پاسخ دادند، دو نفر پیام دادند که امکان صحبت ندارند و بقیه تماس‌ها بی‌پاسخ ماندند، و نکته جالب اینکه، این اولین بار نیست که زنان شورای شهر تهران، تماس‌ها را بی‌پاسخ می‌گذارند، دست‌کم اینکه ما در خبرآنلاین به ندرت موفق شده‌ایم با زنان عضو شورای شهر تهران صحبت کنیم.

با این حال صحبت با ناصر امانی، مهدی پیرهادی و مهدی عباسی، نکاتی داشت که اهم آن را می‌خوانیم.

ناصر امانی،‌ عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران:

در هفته‌ای که گذشت، در جلسات روز یکشنبه و سه‌شنبه شورای شهر تهران مفصل درخصوص علل آلودگی هوای تهران، سابقه و پیشینه آن، بی‌توجهی ۲۱ سازمان و دستگاهی که به‌طور مشخص در این حوزه مسئولیت دارند و خصوصا معرفی و پیگیری قضایی مسئولانی که از وظایف خود در این خصوص کوتاهی کرده‌اند، بحث و صحبت شد.

آقای زاکانی، شهردار تهران، پیش از این گفته بود که از سوی رئیس‌جمهور مسئولیت گرفته و حکم دارد که درباره آلودگی هوای تهران مسئول مستقیم باشد، اما بعدها هیچ خبری از این مسئولیت‌پذیری نشد، به ایشان تذکر هم داده‌ایم اما حالا گفته می‌شود که وظیفه این کار فقط بر عهده شهرداری تهران نیست و یک کار ملی است.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران:

قانون هوای پاک مصوبه سال ۱۳۹۶ است، اول از همه باید بپرسیم که این قانون چرا درست اجرا نمی‌شود، متاسفانه اجرا و پیگیری این قانون نیازمند یک کار اساسی است و به نظرم کسی مثل معاون اول رئیس‌جمهور باید مسئولیت اجرا و پیگیری آن را برعهده بگیرد.

ما خودمان هم خسته شده‌ایم از اینکه این همه درخصوص این قانون و اجرای آن از سوی دستگاه‌های مرتبط، پیگیری و مطالبه داشته‌ایم، به نتیجه هم نرسیده‌ایم.

به نظرم باید کمیته‌ای به نمایندگی از سه قوا تشکیل شود و قانون هوای پاک را اجرا کند،‌ ناگفته نماند که اطلاعات و سیاهه منتشر شده در خصوص تدوین این قانون، مربوط به سال ۱۳۹۵ است و اطلاعات مربوط به آن باید به روز شود.

۶۰ تا ۷۰ درصد از علت آلودگی هوای تهران مربوط به منابع متحرک و ۳۰ الی ۴۰ درصد از آن هم به منابع دیگر شامل صنایع و نیروگاه‌ها برمی‌گردد.

موتورسکیلت‌ها عامل بیش از ده درصد از آلودگی هوای تهران هستند.

بیشترین بودجه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۱ و با بیش از ۱۸هزار میلیارد تومان به بخش حمل و نقل عمومی و توسعه ناوگان آن اختصاص یافته است.

مهدی عباسی، رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران:

مسئله آلودگی هوا در تهران به‌طور یکباره حل نمی‌شود، بنابراین باید به آن فرآیندی نگاه کرد. در واقع اقدامی که شورای شهر می‌تواند انجام دهد توسعه حمل و نقل عمومی است. شورای شهر ششم برای سال ۱۴۰۱ در اعتبارات خاص برای شهرداری عدد قابل توجهی برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی پیش‌بینی کرد که اگر محقق شود، می‌شود با توسعه حمل و نقل عمومی در تهران به حل مشکل آلودگی امیدوار بود.

ما گله‌ای از شهرداری داریم، به شهرداری اعلام کردیم اولویت خودش را درباره پروژه‌های عمرانی شهر از روی زمین به زیرزمین، از پروژه‌های عمرانی بزرگراهی به سمت توسعه حمل‌ونقل عمومی ببرد، این مسئله برای شورای شهر ششم اولویت اول است. در نتیجه امیدوارم شهرداری بتواند از نگاهی که در شورای ششم و جود دارد و اعتبارات خوبی که در نظر گرفته شده است بهره بیشتری ببرد. ما امسال علاوه بر بودجه سالیانه فقط ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مازاد برای حمل و نقل در اختیار شهرداری قرار دادیم. شورای شهر یک فرصت استثنایی در اختیار شهرداری قرار داده و شهرداری می‌تواند از این فرصت بهتر استفاده کند.

برای حل مشکل آلودگی هوای شهر تهران باید شبکه حمل و نقل عمومی گسترده شود، یک شبکه حمل و نقل استاندارد شبکه‌ای است که ارزان، سریع، ایمن و قابل دسترس باشد، حمل نقل تهران ارزان و ایمن است اما باید سریعتر و قابل دسترس‌تر شود.

۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
کد خبر: 36818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha