سازمان ملل: ارزش تجارت جهانی ۷ تا ۹ درصد کاهش داشت

سازمان ملل گزارش داد ارزش مبادلات تجاری در جهان طی سال جاری نسبت به سال قبل هفت تا نه درصد کاهش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از رویترز، سازمان ملل متحد امروز گزارش داد که علی‌رغم بهبود شکننده اوضاع تجارت جهانی که چین پیشران آن است، ارزش مبادلات تجاری در جهان نسبت به سال گذشته ۷ تا ۹ درصد کاهش داشته است.

این گزارش که توسط کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل به نام آنکتاد، ارائه شده می‌گوید هیچ منطقه‌ای در جهان از سقوط متوسط ۱۹ درصدی تجارت جهان در سه‌ماهه دوم سال جاری که به خاطر کرونا پیش آمده مستثنی نبوده است.

این گزارش می‌افزاید البته در سه‌ماهه سوم اوضاع کمی بهبود یافته اما همچنان ۴.۵ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

آنکتاد می‌گوید بهبود اوضاع در صنایعی مانند نساجی، وسایل خانگی و اداری به همراه تجهیزات پزشکی در سه‌ماهه سوم رشد کرده اما بازار انرژی و خودرو افت داشته است.

این گزارش در ارزیابی اولیه خود اعلام کرده که در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ نیز تجارت بین‌الملل رشد منفی ۳ درصدی را خواهد داشت.

سازمان ملل می‌گوید البته به خاطر اینکه معلوم نیست روند شیوع کرونا چگونه ادامه یابد شرایط نامطمئنی پیش روی جهان است.

آنکتاد گفت در گزارش خود مدعی است در صورتی که شاهد شدت گرفتن دوباره شیوع کرونا طی ماه‌های آینده در جهان باشیم این مسئله می‌تواند شرایط بسیار فاجعه باری را برای سیاست‌گذاران ایجاد کرده و احتمالاً به افزایش ناگهانی محدودیت‌های تجاری در جهان منجر خواهد شد.

این سازمان در گزارش خود می‌افزاید صادرات چین در سه‌ماهه سوم پس از آنکه در ماه‌های نخست امسال کاهش قابل توجهی داشت افزایش خوبی پیدا کرده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد رشد کرده است.

این سازمان مدعی است که میزان صادرات چین در ۹ ماه نخست سال جاری تقریباً برابر صادرات این کشور در مدت مشابه سال گذشته است.

اوایل این ماه سازمان تجارت جهانی پیش‌بینی خود نسبت به تجارت در حوزه بین‌الملل را به خاطر بهبود اوضاع از ماه ژوئن به بعد تغییر داد و گفت در سال ۲۰۲۰،۹.۲  درصد تجارت کمتری نسبت به سال ۲۰۱۹ انجام خواهد شد.

این سازمان همچنین گفت با توجه به اعمال قرنطینه‌های بیشتر در کشورهای جهان برای سال ۲۰۲۱ روند بهبود آهسته‌تر اوضاع نسبت به آنچه انتظار می‌رفت، تجربه خواهیم کرد.

۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
کد خبر: 3680
منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha