رشد تولید در صنایع اساسی اقتصاد ایران منفی شد + نمودار

بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد ماهانه تولید در آبان ۱۴۰۱ برای تمامی گروه‌های اصلی صنعت ایران به جز خودروسازی و قطعات منفی به ثبت رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بنا به گزارش منتشر شده پژوهشکده پولی و بانکی؛ رشد ماهانه تولید صنعتی ایران در آبان ماه منفی ۲.۶ درصد برآورد شده، این دومین ماه متوالی است که رشد تولید ماهانه در اقتصاد ایران منفی به ثبت می رسد. در مهر ماه نیز این شاخص منفی ۰.۲ درصد بوده است. این در حالیست که رشد تولید نسبت به دوره مشابه سال گذشته مثبت ۶.۵ درصد به ثبت رسیده، به طور کلی رشد تولید سالانه از ابتدای سال تا کنون مثبت و روندی صعودی داشته است. البته در آبان ماه به دلیل منفی شدن رشد ماهانه در دو ماه اخیر روند صعودی رشد سالانه متوقف شد و از بالای ۷ درصد به حدود ۶ درصد رسید. با توجه به اینکه رشد ماهانه در نیمه دوم سال کاملا منفی بوده، پیش بینی می شود شاهد سقوط رشد سالانه طی ماه های آتی باشیم.

رشد سالانه صنایع کاغذی در آبان ماه منفی ۱۳.۷ درصد بوده، این نرخ پایین ترین رشد رقم خورده در میان تمامی گروه های صنعتی اقتصاد ایران محسوب می شود. البته رشد ماهانه این صنعت در آبان ماه مثبت بوده و به نطر می رسد در ماه های آینده رشد سالانه صنایع کاغذی نیز به بالای صفر بیاید. رشد تولید سالانه خودرو و قطعات در آبان ماه ۲۷.۸ درصد برآورد شده، این نرخ بالاترین نرخ رشد تولید در میان گروه های صنعتی به حساب می آید. رشد ماهانه تولید در گروه های صنایع شیمیایی و فلزات اساسی در آبان ماه به ترتیب منفی ۳.۶ درصد و منفی ۱.۱ درصد بوده است. این دو گروه مهم ترین گروه های صنعتی کشور محسوب می شود و علت اصلی منفی شدن رشد تولید کل منفی شدن رشد در همین دو گروه است. همچنین مواد غذایی از دیگر گروه های مهمی صنعت است که در آبان ماه رشد منفی را رقم زده است. البته رشد سالانه برای گروه فلزات اساسی مثبت بوده اما برای صنایع غذایی و صنایع شیمیایی رشد سالانه نیز در آبان ۱۴۰۱ منفی بوده است.

photo_2022-12-13_13-01-55

۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
کد خبر: 36723
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha