نوبت صعود طلای جهانی رسید؟

انتظار ظاهر شدن تورم آمریکا، منجر به خوش‌بینی معامله‌گران طلا به کند شدن رشد نرخ بهره و جهش ۲درصدی قیمت اونس شد. سکه داخلی اما از رشد طلای جهانی و دلار جا ماند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در ماه‌های گذشته در بحبوحه شدیدترین تورم ۴۰ سال گذشته آمریکا و انتظار رکود اقتصادی به واسطه رشد سنگین نرخ‌های بهره، طلای جهانی از رشد قیمت ناکام بود. این علیرغم آن است که اونس به طور تاریخی از فضای رکورد تورمی سود برده است. اما تحلیلگران اشاره دارند که رشد قیمت طلای جهانی همواره درست از جایی شروع شده که سیاست انقباضی فدرال رزرو کند شده است. حالا پس از چندین مرحله افزایش ۰.۷۵ واحد درصدی نرخ سود در آمریکا، این بار عمده معامله‌گران بازار جهانی روی افزایش ۰.۵ واحد درصدی شرط بسته‌اند. آمار تورم آمریکا که امروز منتشر شد هم از پیش‌بینی آن‌ها در خصوص کند شدن سیاست تهاجمی فدرال رزرو حمایت می‌کند.

سیگنال صعودی فروکش تورم برای طلا

امروز پس از آنکه آمار تورم آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها شد، خریداران به طلای جهانی هجوم بردند و اونس رشد ۳۵ دلاری یا ۲ درصدی را تجربه کرد و به ۱۸۲۲ دلار بر اونس رسید. البته تا لحظه تنظیم گزارش، اصلاح قیمتی تا سطح ۱۸۱۰ دلار را تجربه کرده است. شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا پس از افزایش ۰.۴ درصدی در ماه اکتبر، تنها ۰.۱ درصد در ماه گذشته (نوامبر) افزایش یافت که به طور قابل توجهی کمتر از انتظارات بود. اقتصاددانان افزایش ۰.۳ درصدی را پیش‌بینی می‌کردند. تورم سالانه هم در انتهای نوامبر به سطح ۷.۱ درصد رسید. اقتصاددانان انتظار داشتند که شاهد تورم ۷.۳ درصدی باشند.

ضعیف‌تر ظاهر شدن تورم آمریکا نسبت به انتظارات به رشد قیمت طلا کمک می‌کند. چراکه نشانه‌ای از فروکش تورم است و این به معنای آن است که فدرال رزرو به جای آنکه با تمرکز روی کنترل تورم نرخ‌های بهره را به شدت افزایش دهد، به تدریج توجه خود را معطوف احتمال رکود اقتصادی خواهد کرد. در آخرین نظرسنجی بلومبرگ از ۴۴ اقتصاددان درباره احتمال وقوع رکود در ۲۴ ماه آینده، ۸۲ درصد گفتند که انتظار رکود را دارند. بنابراین، هرگونه تورم کمتر از انتظار موجب امیدواری بازارها به کاهش سرعت فدرال رزرو در افزایش نرخ‌های بهره طی سال میلادی آینده می‌شود. سیاست‌های یک سال گذشته فدرال رزرو موجب تقویت ارزش دلار آمریکا به بالاترین سطح ۲۰ سال گذشته شد و بنابراین بسیاری نگهداری پول نقد (دلار) را به خریدن طلا (که بازدهی ندارد) ترجیح می‌دادند. حالا از آنجایی که دلار آمریکا در واکنش به داده‌های تورم به پایین ترین حد خود در حدود یک سال اخیر رسیده است، طلای جهانی در حال سود بردن است.

جا ماندن قیمت سکه از رشد طلای جهانی و دلار تهران

در روزی که قیمت دلار داخلی ۱.۵ درصد و طلای جهانی ۲ درصد رشد داشت، قیمت سکه تنها یک درصد افزایش یافت و به سقف تاریخی جدید ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید.

سکه امامی که طی روزها و به طور کلی ماه‌های گذشته در نوسانات افزایشی بازار ارز، با سرعت و شدت بیشتری نسبت به دلار صعود می‌کرد امروز روند معکوسی را تجربه کرد. با توجه به آنکه حباب قیمت سکه طبق تعاریف مرسوم تا ۳ میلیون تومان (۱۶ درصد) افزایش یافته بود، رشد کمتر سکه از دلار و طلای جهانی را می‌توان به این حباب شدید قیمتی مرتبط دانست.

برخی فعالان بازار سکه هم به مسدود شدن حساب‌های عده‌ای از معامله‌گران طلای آبشده به عنوان عاملی برای راکد شدن معاملات سکه و طلا اشاره داشتند. پلیس امروز از مسدود شدن حساب ۳۵۰۰ فعال بازار ارز و طلا خبر داد. هر چند تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که این گونه برخوردهای قهری در تغییر انتظارات تورمی موثر بر قیمت دلار و سکه، کارساز نیستند.

۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۷
کد خبر: 36675
منبع: فردای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha