چرا کسی در بورس متوجه تخلفات کارگزاری تدبیرگر سرمایه نشد؟ /نظارت در سازمان بورس کمرنگ تر شده است

کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت:شما نمی توانید در بورس کار کنید، حقوق بیست میلیون تومانی دریافت کنید در حالی که شاهد هستید روزانه  ۵ هزار میلیارد تومان معامله خرد صورت می گیرد، پس تقویت بنیه مالی و درآمدی ناظران از جنبه های مختلف برای تقویت بعد نظارتی بسیار مهم است. بی توجهی به این موضوع منجر به ضعیف نیرو و کارشناس ناظر شده است. نیروهای متخصصی که به دلایل مالی و حقوق های پایین بازار را رها کرده و نیروهای نظارتی ضعیف جایگزین آنها شده اند لطمات بزرگی به اعتماد به بورس با تخلفات بزرگی که صورت گرفته وارد کرده اند.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، علیرضا باغانی کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص ارتقای ظرفیت های نظارتی بورس و تقویت نهاد ناظر برای جلوگیری از وقوع تخلفاتی شبیه به آنچه در کارگزاری تدبیرگر سرمایه رخ داد گفت: به نظر می رسد قوانین خوبی برای بازار اوراق بهادار و توسعه ابزارهای نظارتی درسالهای مختلف اعم از سال ۸۴ و ۸۸ تصویب شده است. با اینکه بخشی از قوانین سازمان بورس مربوط به هجده سال قبل است اما ظرفیت قانونی زیادی برای سازمان بورس در بحث نظارت مورد توجه قرار گرفته و دست بازار را برای نظارت هر چه بیشتر باز گذاشته است.

وی در این باره افزود: نهاد ناظر با ظرفیت های قانونی که در اختیار دارد باید با استفاده از ابزارهای نظارتی تخلفات را قبل از اینکه به تبدیل به جرم شود تشخیص دهد و در قالب کمیته پیگیری تخلفات را به سمع و نظر هیات مدیره سازمان برساند تا در نهایت هیات داوری مانع گسترده شدن جرم شوند یا اینکه با استفاده از ظرفیت های قانونی جرمی که اتفاق افتاده را بررسی و برای آن احکامی در خور وضع کنند.

علیرضا باغانی خاطرنشان کرد: با ابزارها و ظرفیت های قانونی قابل توجهی در که سازمان بورس برای نظارت تعریف و تدوین شده وقوع تخلفاتی چون آنچه در کارگزاری تدبیر گر سرمایه گذشت عجیب است، ضمن اینکه سازمان بورس نیز به عنوان یک سازمان تنظیم گر و رگلاتور تقریبا تا دوسه سال گذشته در این ریل به خوبی حرکت می کرد اما چون سرعت رشد بازار و سرعت رشد سازمان بورس اوراق بهادار بیشتر بود این واقعیت را باید پذیرفت که نظارت در سازمان کمرنگ تر شده است و تبعاتی برای سازمان و اعتماد زدایی از بورس را به دنبال داشته که از نظر بنده بخشی از این موضوع را می توان به نبود ثبات مدیریتی در بورس ارتباط داد.

این کارشناس بورس در ادامه خاطر نشان کرد: تغییر مدیران پی در پی در بورس منجر به ضعف عملکردی می شود. قبل از مدیریت آقای دکترعشقی در یک سال گذشته شاهد مدیریت آقای دهقان؛ پیشتر آقای قالیباف و شاپور محمدی بودیم در حالی که سازمان بورس از سال ۸۴ ایجاد شده اما در طی این چند سال شاهد پروسه تغییر چندین رئیس در این بازار مالی بوده ایم. با توجه به اینکه سازمان بورس جزیی از کل اقتصاد و آنچه در مدیریت و وضعیت اقتصادی کشور می گذرد است قطع به یقین مسائل اقتصادی کشور در این موضوع بخصوص در بحث نظارت ها تاثیر گذار است و منجر به فرار نیروهای متخصص از بورس می شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در حالی که برای باقی ماندن و نظارت درست در بازار سرمایه و اعتماد زایی باید فرصت های مختلفی در این بازار رقم زد. قطع به یقین با تورم بالا و حقوق های کم نمی توان انتظار نظارتی در خور داشت. در نهایت با برخورد با مدل هایی از تخلف مثل کارگزاری تدبیر گر سرمایه به شدت نیازمند سرمایه گذاری بورس در حوزه کشف تخلف و تقلب از طریق مکانیزم های هوشمند هستیم تا مانع تحمیل زیان های سنگین به سهامداران شویم.

وی در این باره تصریح کرد: به عنوان مثال راه اندازی سامانه دیده بان برای تشخیص ورود و خروج پول به بورس در حوزه معاملات خوب است پس با تدبیر و به کار گرفتن نرم افزارهای نظارتی می توان مانع تخلفاتی شد که بعضا در کارگزاری ها گزارش می شود. سرمایه گذاری نرم افزاری و هوش مصنوعی برای تشخیص تخلفات اولین راهکار قابل توجه است اما نظارت نیروی انسانی که تن به تخلف ندهد نیز بسیار مهم است که سازمان باید به این موضوع توجه کند.

علیرضا باغانی در این باره توضیح داد: شما نمی توانید در بورس کار کنید، حقوق بیست میلیون تومانی دریافت کنید در حالی که شاهد هستید روزانه ۵ هزار میلیارد تومان معامله خرد صورت می گیرد، پس تقویت بنیه مالی و درآمدی ناظران از جنبه های مختلف برای تقویت بعد نظارتی بسیار مهم است. بی توجهی به این موضوع منجر به ضعیف نیرو و کارشناس ناظر شده است. نیروهای متخصصی که به دلایل مالی و حقوق های پایین بازار را رها کرده و نیروهای نظارتی ضعیف جایگزین آنها شده اند لطمات بزرگی به اعتماد به بورس با تخلفات بزرگی که صورت گرفته وارد کرده اند.

۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 36667

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha