ویژگی‌های ۱۰۰ هزار تومانی جدید با امضای صالح‌آبادی + عکس

بانک مرکزی در راستای حذف چهار صفر از پول ملی نسبت به کمرنگ کردن چهار صفر از پول ملی در سال ۱۳۹۹ اقدام کرد و در آن سال از نسل جدید اسکناس‌های هزار، دو هزار، پنج هزار و و ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی رونمایی کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد در طراحی این اسکناس‌های جدید از عناصر مذهبی، فرهنگی، هنری و تاریخی کشور استفاده شد و در این بین به‌تازگی ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی با امضای علی صالح‌آبادی_رئیس کل فعلی بانک مرکزی چاپ شده است که روی ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی جدید تصویر بارگاه حضرت معصومه (س) استفاده شده است. در پشت ایران چک جدید نیز از تصویر میدان گازی پارس جنوبی استفاده شده است‌.

علاوه براین، ‌از ویژگی‌های امنیتی ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی می‌توان به طراحی خطی سه بعدی، تصویر مکمل طرح مخفی، چاپ برجسته، ریز نوشته (میکرو پرینت) علامت مخصوص روشندلان، واتر مارک، نخ امنیتی پنجره‌ای هولوگرافیک، نخ امنیتی پنهان و شماره سریال اشاره کرد.

در این زمینه، جزئیات این ویژگی‌های امنیتی بیانگر این است که نخ امنیتی پنجره‌ای هولوگرافیک، این نخ دارای پوشش ویژه‌ای است که با تغییر زاویه دید، رنگ آن از طلایی به سبز تغییر می‌کند. همچنین بر روی آن، تصویر نقشه ایران و عبارت لاتین I.R.IRAN درج شده است. پشت ایران‌چک، عدد ۱۰۰ به صورت لاتین با استفاده از مرکب فوق امنیتی مغناطیسی چاپ شده که در صورت تغییر زاویه دید، طیف رنگی عدد ۱۰۰ از طلایی به سبز تغییر می‌کند.

نوار درخشان از دیگر ویژگی‌های امنیتی ایران چک است که در چاپ قسمتی از پشت ایران‌چک، از مرکب درخشان به صورت نوار عرضی استفاده شده که در صورت تغییر زاویه ایران چک، طرح مذکور به صورت درخشان نمایان می‌شود.

تصویر مکمل، قسمتی از عدد ۱۰۰ در رو و قسمتی دیگر از آن در پشت ایران‌چک چاپ شده که در مقابل نور همدیگر را تکمیل کرده و عدد ۱۰۰ را به صورت کامل نمایان می‌سازد. چاپ برجسته، این نوع چاپ با انگشتان دست به سهولت قابل لمس و شناسایی است. تصویر بنای اصلی روی ایران‌چک، عبارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ارزش اسمی ایران‌چک به این روش چاپ شده‌اند.

واترمارک و الکتروتایپ، تصویر سه‌بعدی بخشی از ضریح حرم حضرت معصومه (س) همراه با عدد ۱۰۰ به صورت لاتین که به شکل مخفی در خمیره کاغذ قرار گرفته و در مقابل نور به راحتی قابل رؤیت است. الیاف فلورسنتی نامرئی، در فرایند ساخت کاغذ ایران‌چک از الیاف بسیار ریزی استفاده شده است که هر یک از این الیاف در زیر نور ماوراء بنفش، در رنگ‌های آبی، قرمز، سبز و زرد مشاهده خواهد شد.

شماره سریال، چاپ شماره سریال‌ها با استفاده از مرکب قرمز و آبی فلورسنت انجام شده و تحت تابش نور ماوراء بنفش به رنگ‌های طلایی مایل به زرد و آبی روشن تغییر طیف می‌دهند. چاپ با مرکب فلورسنت، نوعی مرکب که در چاپ افست بخش‌هایی از زمینه به کار رفته است. این مرکب با تابش نور ماوراء بنفش، بازتاب نور شدید داشته و به رنگ زرد تغییر می‌کند.

ریز نوشته (میکروپرینت)، نوشته‌های بسیار ریزی که با ابزار بزرگ‌نمایی قابل رؤیت هستند و تنها دستگاه‌های چاپ امنیتی قادر به چاپ آن‌ها هستند. طراحی خطی سه‌بعدی (مدالین) نیز، نوع ویژه‌ای از طراحی امنیتی است که در آن نقوش به صورت برجسته به نظر می‌آیند.

62456508

۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۵
کد خبر: 36663

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha