عملکرد صالح آبادی باعث افزایش سرسام آور نرخ ارز شده /تغییر رئیس کل بانک مرکزی باید سریعتر پیگیری شود/کاهش ارزش ریال به امر بسیار معمولی دراقتصاد بی سامان ما تبدیل شده است!

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: وقتی فردی برای ریاست بانک مرکزی انتخاب می شود که کمترین تجربه ای در امور مدیریت بانکی و بانک مرکزی ندارد و بی حساب و کتاب انتخاب شده، کاهش ارزش پول ملی و بالا رفتن نرخ ارزهای خارجی کمترین تبعات چنین انتخابی است.به جای نشاندن مدیری از بورس بر مدیریت بانک مرکزی؛ رئیس جمهور باید اقتصاددان نخبه متخصص به مسائل پولی و ارزی را به ریاست بانک مرکزی می گماشت.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، علی قنبری استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت وگو با رادار اقتصاد با هشدار به دولت و بانک مرکزی در خصوص بی ثباتی ارزی و تبعات آتی آن در اقتصاد و معیشت مردم گفت: کاهش ارزش ریال به امر بسیار معمولی دراقتصاد بی سامان ما تبدیل شده است به گونه ای که به نظر نمی رسد مسوولی برای این موضوع مهم راهکاری داشته باشد یا حتی به تبعات از دست رفتن ارزش پول ملی در سال ها و ماه های اخیر که شتابی غیر قابل وصف به خود گرفته، فکر کند!

وی در این باره خاطر نشان کرد: در حالی که یکی از مهمترین وظایف بانک مرکزی و مدیر بانک مرکزی، حفظ ارزش پول داخلی است متاسفانه شیوه عملکرد مدیر بانک مرکزی که از بازار مالی یعنی بورس بدون کمترین تجربه ای در اداره بانک مرکزی به مدیریت این نهاد مهم گمارده شده منجر به افزایش سرسام آور نرخ ارز شده است.

علی قنبری استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس معتقد است: در حالی که رئیس بانک مرکزی مدام از وجود ذخایر ارزی و زیاد بودن ذخایر ارزی سخن می گوید اما تقاضا برای خرید ارز و افزایش نرخ ارز و نگرانی بابت کاهش ارزش پول ملی نشان می دهد این بازار به درستی مدیریت نمی شود و رئیس بانک مرکزی کمترین راهبرد و برنامه ای برای حفظ ارزش پول ملی و به تبع آن جلوگیری از افزایش نرخ تورم نداشته و ندارد.

استاد اقتصاد در خصوص بی توجهی دولت به تبعات از دست رفتن ارزش ریال و افزایش نرخ ارزهای خارجی گفت: رئیس جمهور و دولتمردان باید نسبت به این موضوع مهم واکنشی در خور از خود نشان دهند، ضمن اینکه رئیس دولت باید به این موضوع مهم برسد که تیم اقتصادی دولت درست عمل نمی کند، بنابراین در بحث تغییر برخی وزرا و رئیس بانک مرکزی باید شتاب بیشتری صورت داده شود، چرا که برای ایجاد تحولاتی هر چند کوچک در اقتصاد ایران نیازمند به تحول و تغییراتی اساسی در دولت و مدیریت بانک مرکزی هستیم.

علی قنبری در این باره توضیح داد: اگر دولت با این دست فرمان حرکت کند و مدیر بانک مرکزی و راهبردهای اقتصادی، مدیریتی، سیاست داخلی و خارجی خود را متحول نکند عن قریب چشم مردم به دلار بالاتر و تورمی که از ۵۰ درصد پیشی می گیرد روشن می شود آن زمان آیا دولت می تواند عنوان کند دستاورد اقتصادی داشته است؟

علی قنبری استاد اقتصاد تاکید کرد: به جای نشاندن مدیری از بورس بر مدیریت بانک مرکزی؛ رئیس جمهور باید اقتصاددان نخبه متخصص به مسائل پولی و ارزی را به ریاست بانک مرکزی می گماشت. قطع به یقین انتخاب درست مدیر بانک مرکزی، به شدت روی کنترل نرخ ارز و حفظ ارزش پول داخلی تاثیر گذار بود. وقتی فردی برای ریاست بانک مرکزی انتخاب می شود که کمترین تجربه ای در امور مدیریت بانکی و بانک مرکزی ندارد و بی حساب و کتاب انتخاب شده است کاهش ارزش پول ملی و بالا رفتن نرخ ارزهای خارجی کمترین تبعات چنین انتخابی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: همان زمان که رئیس بانک مرکزی انتخاب شد و گزینه شایسته مداری در انتخاب رئیس چنین نهاد و سازمان مهمی در نظر گرفته نشد مشخص بود که با کاهش شدید ارزش ریال مواجه می شویم. همان روز باید منتظر عواقب داشتن بدترین وضعیت اقتصادی در بین کشورهای منطقه و دنیا می بودیم و باور می کردیم روزی نرخ تورم به قدری بالا می رود که نان از سفره مردم پر می کشد.

وی دراین باره تصریح کرد: پرواضح بود که با چنین مدیریتی اعم از مدیریت بانک مرکزی و اقتصاد کشور در نهایت اوضاع کشور تخریب می شود و شاهد از بین رفتن هر گونه ثباتی در اقتصاد خواهیم بود بنحوی که امید مردم نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی کمرنگ می شود و به جای آن شاهد افزایش انتظارات تورمی خواهیم بود.

علی قنبری کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در پایان گفت و گو با ارائه چند راهکار برای ایجاد ثبات وامنیت در اقتصاد ایران گفت: در مقوله انتخاب مدیران شرط اول باید کارآمدی باشد. مدیر توانمند بانک مرکزی در وهله اول می تواند نرخ ارز و تقاضای بازار را کنترل کند و مانع التهابات و افزایش انتظارات تورمی شود. از سوی دیگر دولت نیز باید با شنیدن حرف مردم ناآرامی های داخلی را سامان دهد، مساله برجام را تا رسیدن به توافق با ثباتی حل کند. اف ای تی اف را بپذیرد و ارتباط درست با منطقه و جهان را به عنوان الگوی تعاملی خود برگزیند در غیر این صورت امیدی به اصلاح وضعیت اقتصادی کشور نمی رود.

۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 36634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha