خیز کرملین برای جبران شکست‌: در هم گسستن خطوط اوکراین در شرق + تصاویر

مدتی است که روسیه از فکر تصرف کل اوکراین بیرون آمده و حالا تنها به دنبال تصرف دونباس، یک منطقه وسیع صنعتی در شرق اوکراین است. روسیه تمام توان خود را بر این مناطق متمرکز کرده و استراتژی‌اش برای تصاحب آن‌ها، با خاک یکسان کردن شهرها است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رئیس جمهور اوکراین گفته نیروهای روسیه شهر باخموت در شرق اوکراین را ویران کرده‌اند. هم‌زمان ارتش اوکراین از حملات موشکی، راکتی و هوایی روسیه به چندین بخش از این کشور خبر داد که مسکو پس از ماه‌ها مقاومت در تلاش برای فتح آن‌ها است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آخرین درگیری‌های جنگ نه‌ونیم ماهه روسیه در اوکراین بر چهار استانی متمرکز شده که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیروزمندانه - و به طور غیرقانونی - در اواخر سپتامبر مدعی شد که آن‌ها را ضمیمه روسیه کرده است. این حملات نشان از تلاش روسیه برای به دست آوردن کنترل کامل این استان‌ها دارد؛ مناطقی که اوکراین مصمم است آن‌ها را پس بگیرد.

زلنسکی گفت که وضعیت در چندین شهر در خط مقدم در استان‌های دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین همچنان «بسیار دشوار» است. این استان‌ها روی هم دونباس را تشکیل می‌دهند، منطقه صنعتی وسیعی که در همسایگی روسیه قرار دارد و پوتین از ابتدای جنگ آن را به عنوان یکی از نقاط تمرکز معرفی کرد و جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو از سال ۲۰۱۴ در آنجا می‌جنگند.

photo_2022-12-11_13-27-29

باخموت، سولدار، مارینکا، کرمینا؛ زلنسکی در نطق ویدئویی شبانه خود با نام بردن از این شهرها که بار دیگر در معرض حملات روسیه قرار گرفته‌اند، گفت: «مدت‌هاست که در این شهرها جایی باقی نمانده است که با توپ و موشک ویران نشده باشد. اشغالگران در واقع باخموت، یکی دیگر از شهرهای دونباس، را با خاک یکسان کرده‌اند.»

با این حال هنوز برخی از ساختمان ها در باخموت سرپا هستند و تعدادی از ساکنان باقی مانده را هنوز در خیابان‌ها می‌توان دید. اما مانند ماریوپول و سایر شهرهای اصلی محل درگیری، این شهر یک محاصره طولانی را تحمل کرد و هفته‌ها بدون آب و برق بود، حتی قبل از اینکه مسکو حملات گسترده‌اش برای از بین بردن خدمات عمومی در کل اوکراین آغاز کند.

فرماندار منطقه دونتسک، پاولو کیریلنکو، دو ماه پیش گفت که حدود ۹۰ درصد از جمعیت هفتاد هزار نفری شهر باخموت در ماه‌های اخیر که مسکو تنها بر تصرف دونباس تمرکز کرده است، از شهر فرار کرده‌اند. ستاد کل ارتش اوکراین از حملات متعدد موشکی، حدود ۲۰ حمله هوایی و بیش از ۶۰ حمله راکتی تنها در روزهای جمعه و شنبه در سراسر اوکراین خبر داد.

روسیه با حملات فرسایشی‌اش در شرق اوکراین موفق شد تقریباً تمام لوهانسک را در طول تابستان تصرف کند. اما به گفته تحلیلگران و مقامات اوکراینی، دونتسک تا به حال توانسته از سرنوشت مشابه بگریزد. ارتش روسیه در هفته های اخیر در تلاش برای محاصره باخموت، نیروی انسانی و منابع خود را در اطراف این شهر متمرکز کرده است.

پس از این‌که نیروهای اوکراینی نزدیک به یک ماه پیش شهر جنوبی خرسون را بازپس گرفتند، نبرد در اطراف باخموت شدت گرفته است و این نشانه‌ای از تلاش پوتین برای کسب دستاوردهای مشهود پس از هفته‌ها شکست آشکار در اوکراین است.

photo_2022-12-11_13-27-30

تصرف باخموت باعث از هم گسستگی خطوط تدارکاتی اوکراین می‌شود و راه را برای نیروهای روسی برای فشار آوردن به شهرهای کراماتورسک و اسلوویانسک، پایگاه‌های اصلی اوکراین در دونتسک باز می‌کند. روسیه پس از بیش از ۶ ماه موشک‌باران باخموت حالا حملات زمینی به این شهر را هم تسریع کرده است. اما برخی از تحلیلگران منطق استراتژیک روسیه در تلاش بی امان برای تصرف باخموت و مناطق اطراف آن را زیر سوال برده اند و گفته‌اند که هزینه‌های شش ماه نبرد وحشیانه و فرسایشی در اطراف باخموت بسیار بیشتر از هر مزیت عملیاتی است که روس‌ها می‌توانند با گرفتن این شهر کسب کنند.

وزارت دفاع روسیه روز شنبه گفت که نیروهای روسی همچنین حملات خود در دونباس را به سمت شهر لیمان در ۶۵ کیلومتری شمال باخموت نیز گسترش داده‌اند. روسیه پیش از این لیمان را در ماه مه اشغال کرده بود اما در اوایل اکتبر مجبور به عقب نشینی از آن شدند. مقامات اوکراینی پس از بازپس‌گیری شهر گفتند که مین‌هایی را بر روی اجساد سربازان کشته شده روسی پیدا کرده‌اند که قرار بود زمانی که کسی می‌خواست اجساد را پاکسازی کند، منفجر شوند. همچنین اجساد غیرنظامیانی را در لیمان یافتند که در اثر گلوله باران کشته شده‌ یا از گرسنگی جان خود را از دست داده‌ بودند.

۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 36587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha