شاخص های حکمرانی در بورس بسیار ضعیف است /در چنین ســاختــاری طبیعــی اســت فسادهایی مانند فساد در کارگزاری تدبیرگر سرمایه شکل بگیرد

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و بازار سرمایه گفت: در اقتصادی که از نظر شاخص های حکمرانی بسیار ضعیف است نمی توان انتظار داشت نهاد ناظر با ابزارهای قوی برای جلوگیری از تخلفات حاضر شود.وقتی رئیس سابق صدا و سیما به عنوان مدیر یک نهاد سیاسی رئیس بزرگترین هلدینگ بخش خصوصی ایران می شود پرواضح است شایسته سالاری در کار نیست لذا وقوع تخلفات در بازار سرمایه و بورس نیز عجیب و غریب نیست چرا که این بازارها توسط بخش خصوصی واقعی اداره و مدیریت نمی شود.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، احسان سلطانی کارشناس اقتصادی و بازار سرمایه وجود تخلفاتی در بورس همچون آنچه در کارگزاری تدبیر گر سرمایه به وقوع پیوست را ناشی از عدم مدیریت درست بازار سرمایه می داند وی در این باره گفت: وقتی در بازار سرمایه انتظار کمترین خطا و ارتکاب تخلف و فساد را خواهیم داشت که به مدیریت آن مجموعه به دست بخش خصوصی توانا و کاربلدی ایمان داشته باشیم در حالی که این مصادیق درباره بورس ایران به هیچ وجه صادق نیست.

وی در این باره توضیح داد: بورس ایران، بورس بخش خصوصی نیست که در شرایط نرمال کار کند و مطمئن باشیم بخش خصوصی به درستی آن را مدیریت و تحت نظارت خود قرار داده است. در واقع درخصوص بورس ایران می توان گفت متشکل از مجموع الجزایری از بنگاه های خصولتی است که بخش اعظم آنها یا از درون دولتها آمده اند یا اینکه به گروه های قدرت متصل هستند از ان طرف هم رئیس بورس و فرابورس توسط دولت تعیین می شود،بنابراین نتیجه می گیریم سازمان بورس ایران مجموعه ای شبه دولتی است که توسط بخش خصوصی واقعی اداره نمی شود.

احسان سلطانی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی بیان داشت: وقتی مدیران بورس و فرابورس از سوی دولتی ها انتخاب می شوند بدیهی است بنا به تامین منافع خود تصمیم می گیرند و اقتضائات بر تامین سرمایه ها و منفعت خود گرفته می شود نه ناظر بر منفعت رسانی عمومی به همه سهامداران. در این بین حتی بسیاری از مسائل عرف که در بورس های متداول دنیا وجود دارد زیر پا گذاشته می شود، لذا حقوق سهامداران رعایت نمی شود و کسی نمی تواند حقوق آنها را اعاده کند چرا که در این موضوع قانونی تعریف نشده است.

وی در این باره تصریح کرد: دراین سطوح مدیریتی و نظارتی که کاملا به نفع عده ای خاص است مشخص است بعضی کارگزاری ها می توانند از آب ِگل آلود ماهی بگیرند. کارگزاری هایی که در نبود ناظر قوی به راحتی می توانند همه را دور بزنند محل تخلف های بزرگی می شوند که هیچ کس آنها را به گردن نمی گیرد و پاسخگوی آنچه مرتکب شده اند نمی شود. مساله این است که مدیران دولتی یک سری بنگاه به اسم بنگاه خصوصی درست کرده اند در حالی که آداب و قوانین بنگاه خصوصی در آنها رعایت واجرا نمیشود به همین خاطر به راحتی می توانند با اعمال فشار نهاد ناظر را دور بزنند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: وقتی اقتصاد آزاد، شفاف و سالم نیست نمی توان انتظار داشت نهاد ناظر در بورس آزاد، شفاف و مقتدر عمل کند. بازار سرمایه سالم در اقتصادی آزاد، شفاف با نهادهای سالم شکل می گیرد، در حالی که هیچ یک از این مولفه ها در ایران وجود ندارد بلکه بازار سرمایه ما شبیه به سیرکی است که توسط بنگاه های شبه دولتی اداره می شود و افراد وابسته به قدرت به اسم بازار سرمایه در آن سهم می فروشند و معافیت های مالیاتی می گیرند و یک سری امتیازهایی دریافت می کنند که به سایر بنگاه های اقتصادی اختصاص داده نمی شود.

احسان سلطانی کارشناس اقتصادی افزود: در اقتصادی که از نظر شاخص های حکمرانی بسیار ضعیف است نمی توان انتظار داشت نهاد ناظر با ابزارهای قوی برای جلوگیری از تخلفات حاضر شود. وقتی در سطح کلان اقتصاد نظارت آنچنانی وجود ندارد و بخش خصوصی واقعی نداریم، وقتی رئیس سابق صدا و سیما به عنوان مدیر یک نهاد سیاسی رئیس بزرگترین هلدینگ بخش خصوصی ایران می شود پرواضح است شایسته سالاری در کار نیست لذا وقوع تخلفات در بازار سرمایه و بورس نیز عجیب و غریب نیست چرا که این بازارها توسط بخش خصوصی واقعی اداره و مدیریت نمی شود.

۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۹
کد خبر: 36558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مسلم IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
      0 0
      اگر به دنبال شناسایی و محاکمه هستید، دارید بیراهه میرید! شما باید دعا کنید بیش از این سرتون کلاه نزارند...