آزادی در ۶۰ روز ایمن شد/ از متروپل ورزشی تا استاندارد جهانی!

یک مدیر وزارت ورزش ادعا کرده است برای اولین بار توانسته در ۵۰ سال گذشته گواهی ایمنی برای استادیوم ۱۰۰ هزارنفری بگیرد. استادیومی که حدود دو ماه قبل مدیر برکنار شده اش گفت سازه اش ترک دارد و می‌تواند به یک متروپل جدید برای ایران شود حالا در کمتر از ۶۰ روز برای اولین بار در تاریخ حیاتش ایمن شده است!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، خبرآنلاین نوشت: اینکه ورزشگاه ۴۸ ساله آزادی با سابقه میزبانی از فینال‌های مختلف بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران برای اولین بار مجوز حرفه‌ای گرفته است، ادعایی بود که در پاسخ به انتقادات احمد مددی مدیر پیشین ورزشگاه آزادی بود. مددی چندی قبل گفته بود ورزشگاه آزادی به دلیل عدم تخصیص بودجه بازسازی دچار شکاف و آسیب بدنه شده و هر لحظه ممکن است فاجعه‌ای خطرناک‌تر از متروپل را رقم بزند.

یک مدیر وزارت ورزش ادعا کرده است برای اولین بار توانسته در ۵۰ سال گذشته گواهی ایمنی برای استادیوم ۱۰۰ هزارنفری بگیرد. استادیومی که حدود دو ماه قبل مدیر برکنار شده اش گفت سازه اش ترک دارد و می‌تواند به یک متروپل جدید برای ایران شود حالا در کمتر از ۶۰ روز برای اولین بار در تاریخ حیاتش ایمن شده است!

علیرضا عاصم یوسفی، او یکی از عجیب‌ترین انتخاب‌های وزارت ورزش برای یکی از مهمترین شرکت‌های زیر مجموعه وزارت ورزش بود: «شرکت توسعه و نوسازی اماکن ورزشی کشور» با بودجه‌ای ۲۰۰ میلیارد تومانی برای هر سال. مدیری که پیش از این تهیه کننده برنامه همام کیش و غیرمحرمانه در شبکه ۳ سیما بوده است و در ورزش یا ساخت و ساز خیلی نام شناخته شده‌ای نیست، اما مسئولیت یکی از تخصصی‌ترین بخش‌های وزارت ورزش به او سپرده شد.

چطور یا چگونه؟ احتمالا این یکی از همان علامت سئوال‌های دوران وزارت حمید سجادی است که شاید روزی درباره شان پاسخ دهد. انتخاب‌هایی که از ریاست دفترش تا معاونت جوانان و چند مدیر دیگر در ستاد وزارتخانه اتفاق افتادند.

عاصم یوسفی، اما در یک ساله گذشته به خاطر اختلافاتش با چند فدراسیون ورزشی و البته مدیریت احمد مددی در ورزشگاه آزادی و اختلافات شان حسابی خبرساز شده است.

آنچه، اما از مجموعه تحت مدیریت عاصم یوسفی انتقادات را بیشتر کرده است، مدل خبرسازی خود و همکارانش است. خبری که صبح شنبه ۱۹ آذرماه منتشر شد یکی از عجیب‌ترین نمونه‌های این مدل خبررسانی بود.

اینکه ورزشگاه ۴۸ ساله آزادی با سابقه میزبانی از فینال‌های مختلف بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران برای اولین بار مجوز حرفه‌ای گرفته است، ادعایی بود که در پاسخ به انتقادات احمد مددی مدیر پیشین ورزشگاه آزادی بود. مددی چندی قبل گفته بود ورزشگاه آزادی به دلیل عدم تخصیص بودجه بازسازی دچار شکاف و آسیب بدنه شده و هر لحظه ممکن است فاجعه‌ای خطرناک‌تر از متروپل را رقم بزند.

ادعای صدور مجوز حرفه‌ای برای ورزشگاه آزادی پس از ۵۰ سال سبب شد تا فدراسیون فوتبال به عنوان رابط‌ای اف سی در واکنش با این خبر اعلام کند کمیته حرفه‌ای سازی فوتبال ایران تعلیق است و اصلا نمی‌تواند مجوزی صادر کند. این تکذیب بهانه‌ای بود برای خبرآنلاین تا در گفتگو با عاصم یوسفی از او بپرسد مجموعه تحت مدیریتش دقیقا کدام مجوز حرفه‌ای را ازای اف سی گرفته است؟

این مسئول وزارت ورزش پس از سلام و علیک با هیجان شروع به صحبت کرد: «ببینید از روز اول ساخت ورزشگاه آزادی هیچ مجوزی مثل پایان کار برای این ورزشگاه صادر نشده بود و باید بالاخره یک روزی یک مجوزی برای این ورزشگاه گرفته می‌شد.»

او که درحال دادن این توضیحات بود البته برای ورزشگاه از شهرداری یا نهادهای دولتی متولی، چون نظام مهندسی برای احتمال ناایمن بودن ورزشگاهش مجوزی نگرفته است.

چون در ادامه وقتی با پاسخ صریح درباره گرفتن مجوز حرفه‌ای ازای اف سی یا نهادی داخلی گفت: «نه ما که ازای اف سی مجوز نگرفتیم، ولی در ۱۵ ماه گذشته با یک شرکت که نماینده یک شرکت بین المللی که مجوز استاندارد دارد، این‌ها را دعوت کردیم، این‌ها روی ورزشگاه کار کردند و یک گواهی به ما دادند. این گواهی همان گواهیاست که‌ای اف سی از ما درخواست کرده بود! تطبیق مواردی است که‌ای اف سی از ما ایراد گرفته است.».

اما آیا این گواهی یعنی تمام آن بیش از ۴۰۰ ایرادی که پیشتر گفته شده بودای اف سی از ورزشگاه آزادی ایراد گرفته است؟ عاصم یوسفی پاسخ داد: «این‌ها خیلی هایش برطرف شده که مجوز صادر شده است دیگر»

اگرچه برای مثال فقط از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ وزارت ورزش قبلی موفق شده بود سه زون از حدود ۷۰ زون ورزشگاه مقاوم سازی شده بود و در فاز بعدی قرار بوده ۱۵ زون دیگر از ورزشگاه مقاوم سازی شود. ورزشگاهی که غیر از مشکلات فنی، چون نور، جمع آوری آب‌های سطحی، ایرادات آسیب پذیری سازه داشته است. نکاتی که البته عاصم یوسفی دوست ندارد درباره شان پاسخ دهد.

تکرار این پرسش که آیا تمام این ایرادات برطرف شده و اسم شرکت صادرکننده گواهی چیست با این پاسخ روبرو شد: «اگر شما بلد هستید که شما مجوز صادر کنید و من با شما مصاحبه نمی‌کنم» و البته طفره از پاسخ به این پرسش که دقیقا کدام نهاد این گواهی نامه را صادر کرده و چرا به ازای گرفتن گواهی از پیمانکاری که تازه باید صدور مجوزش به تایید نهاد بالادستی بین المللی برسد.

اینکه باید حتما مجوز کمیته حرفه‌ای سازی مستقل بدوی و ثانویه‌ای اف سی و البته شرکت طرف قرارداد بین المللی حقیقت یاب کسب شود تا چنین ادعایی به عنوان یک دستاورد برایش خبرسازی شود، اولیه‌هایی است که این مدیرو مجموعه تحت نظرش آن را رعایت نکرده اند.

هرچند پس از حرف‌های صریح احمد مددی درباره شرایط خاص ورزشگاه آزادی دیگر مسئله باید در بعدی فراتر از وزارت ورزش یعنی در نهادهای مسئول، چون کمیسیون‌های تخصصی استانداری، شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی بررسی دقیق شود تا مشخص شود ورزشگاهی که حالا عاصم یوسفی و مدیران تحت نظارتش می‌گویند از یک شرکت داخلی گواهینامه کنترل کیفی گرفته، یک سازه ایمن برای پذیرایی از چند ده هزار هوادار در بازی‌های بزرگ ملی یا دربی‌های لیگ داخلی و مسابقات آسیایی است؟

کاظم اولیایی، رئیس کمیته بدوی تعلیق شده‌ای اف سی در ایران البته در واکنش به ادعاهای عاصم یوسفی درباره ترمیم ورزشگاه آزادی پیشنهاد جالبی دارد. او به خبرآنلاین می‌گوید: «یک تور بازدید برای خبرنگاران بگذارند تا با هم برویم و از این ایرادات بازدید کنیم و ببینیم ایراداتی که ادعا می‌کنند برطرف شده است یا خیر؟»

۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۲
کد خبر: 36553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha