چرا پخش بازی های جام جهانی در سینماها منتفی شده است؟

تا پایان جام جهانی، ۴ بازی باقی‌مانده و حالا اخباری غیررسمی حکایت از آن دارد که پخش این ۴ مسابقه در سینماها، منتفی شده است. اتفاقی که قطعا باید خیلی زود به نفع سینمای ایران تغییر کرده و زمینه‌های پخش هر ۴ مسابقه در سینماهای کشور فراهم شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا، طی ساعات اخیر، خبری در محافل غیررسمی مطرح شده است که پخش مسابقات نیمه‌نهایی جام جهانی در سینماها منتفی شده است و دلیل آن، عدم‌موافقت سینماداران، پخش‌کنندگان و تهیه‌کنندگان بر سر تقسیم منابع مالی حاصل از بلیت‌فروشی فوتبال است.

این خبر با قطعیت بالایی از سوی چند چهره نیز تائید شده اما هنوز به شکل رسمی اعلام نشده است که اگر این خبر، مخصوصا دلیل منتفی شدن این اتفاق، جدی باشد، خدشه‌ای جدی بر حیثیت سینمای ملی ما وارد می‌شود. یعنی کدام اندیشه پویا و روشن‌ضمیری است که بپذیرد ۳ صنف اصلی سینمای یک کشور، بر سر تقسیم ۶۱۰ میلیون تومان در گام نخست، با یکدیگر به مشکل برخورده‌اند و خود، زمینه تحریم را مهیا کرده و در این شرایط سینما که همه از آن مطلع هستند، پخش مسابقات فوتبال را در سالن‌ها، ممنوع کرده‌اند.

چرا ۴ بازی باقی‌مانده جام جهانی باید در سینماها نمایش داده شود

نکته‌ای که در این بین مهم به نظر می‌رسد آن‌که پخش فوتبال ایران و آمریکا در سینماها، عایدی حدود ۶۱۰ میلیون تومانی داشت که آن هم از سانس ۲۲:۳۰ دقیقه آغاز شد یعنی سانسی که به جز بخارست و در معدود موارد، ابلق، تقریبا هیچ فیلم دیگری، سانسی در سینماها ندارد بنابراین بحث بر سر تقسیم غنائم برای فوتبال ایران، تقریبا منتفی به نظر می‌رسد مگر اینکه ادعاهایی از سوی برخی صنوف مطرح باشد که بخواهد کار را بر روی ریل دیگر بیندازد.

از سوی دیگر، تا انتهای جام جهانی امسال، تنها ۴ مسابقه باقی مانده است که ۲ مسابقه نیمه‌نهایی در ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه برگزار می‌شود و باز شرایط مانند بازی ایران است که به جز بخارست و معدود سانس‌هاس ابلق، فیلم دیگری در این ساعت نمایش داده نمی‌شود. ضمن اینکه گستردگی سالن برای این ۲ مسابقه، قطعا به‌مانند بازی ایران نخواهد بود و بنابراین در زمینه پخش این فیلم نیز محدودیتی وجود نخواهد داشت بنابراین چه دلیل می‌تواند داشته باشد که این ۳ صنف بر سر تقسیم عایدی این بازی‌ها که شاید به رقم ۶۱۰ میلیون تومان بازی ایران نرسد، به تفاهم نرسند؟

حالا بازی رده‌بندی و فینال ساعت ۱۸:۳۰ نمایش داده می‌شود و اگر طرفی ادعای سهم‌خواهی داشته باشد، می‌تواند برای این ۲ مسابقه که شنبه و یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود، به چانه‌زنی بپردازد نه اینکه از پیش، زمینه بازی سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته را مخدوش کند.

سازمان سینمایی باید به‌عنوان نهادی بزرگ‌تر و رسمی‌تر، به این غائله ورود کرده و اجازه ندهد همین آب‌باریکه‌ای که قرار است از جام جهانی نصیب سینماهای کشور شود، قطع شودسینمای ایران اکنون در شرایطی قرار دارد که باید از هر تجمعی در آن که به افزایش میزان مخاطب، ولو در یک بازه خاص منجر می‌شود، استقبال کرد. سینمای ایران حتی اگر این ۴ بازی باقی‌مانده را هم نمایش دهد و برای این ۴ بازی، تمام سالن‌های سینمایی کشور نیز پر شود، باز هم متضرر است چرا که نتوانسته جام جهانی را پوشش دهد درحالی‌که می‌توانست عایدی بسیار بالایی از محل نمایش بازی‌های مهم این رویداد به دست آورد و حالا می‌بینیم که تنها ۱ بازی در سینماهایی محدود نمایش داده شده و حالا برای ۴ بازی باقی‌مانده، چه اتفاق‌های عجیبی که رخ نمی‌دهد.

اگر این خبر درست باشد و این ۳ صنف در مورد نمایش بازی‌ها، به توافق نرسیده باشند، اتفاقی نادر در جامعه صنفی کشور رخ می‌دهد که نشان می‌دهد عده‌ای از زیرشاخه‌های سینما، آن‌هم در چنین شرایطی که همه از آن مطلع هستند، زمینه را برای گشایش فضای سینما مسدود کرده و بر سر مبلغی پائین، دست به محدودیت و بایکوت زده‌اند.

چرا ۴ بازی باقی‌مانده جام جهانی باید در سینماها نمایش داده شود

در این زمینه، سازمان سینمایی باید به‌عنوان نهادی بزرگ‌تر و رسمی‌تر، به این غائله ورود کرده و اجازه ندهد همین آب‌باریکه‌ای که قرار است از جام جهانی نصیب سینماهای کشور شود، قطع شود. اینکه آیا صنوف دیگر باید ادعای سهم‌خواهی داشته باشند یا خیر و در مرحله بعدی، درصد تقسیم به چه ترتیبی می‌تواند باشد، باید خیلی زود مشخص شود تا لطمه‌ای به پخش این ۴ مسابقه وارد نشود. قطعا ضرورت دارد که این مهم طی ساعات دیگر نهایی شود تا خیلی زود تکلیف بازی سه‌شنبه شب سینماها مشخص شود.

این اتفاق می‌تواند زمینه بسیار خوبی برای موج استقبال از فیلم‌هایی که قرار است پس از جام جهانی به روی پرده برود، فراهم کند. خیلی حیف است که این فرصت خوب در نتیجه عدم‌توافق ۳ صنف داخلی سینما، هرز رفته و عایدی آن به جیب سینمای ایران نرود.

۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
کد خبر: 36536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha