بازار صادرات فرش دچار تصمیمات خلق الساعه شده است/ حجم صادرات فرش ایران روز به روز کمتر می شود

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف با اشاره به اینکه حجم صادرات فرش ایران روز به روز کاهش می یابد گفت: صادرات فرش در سالهای اخیر دچار تصمیمات خلق الساعه شده است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف در گفت وگو با خبرنگار گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد با بیان اینکه دولت به یکباره تصمیم گرفت تا جلوی صادرات را با گرفتن کارت بازرگانی صادر کنندگان بگیرد گفت: علیرغم مشکلاتی که برای بازگشت ارز وجود دارد، دولت کارت مردم را با توجه به اینکه به تعهدشان عمل نشده است و بعضی نتوانسته‌اند ارز خود را بیاورند، ضبط می‌کند.

وی تصریح کرد: ما فرش را به صورت قطعی و یا با LC نمی‌فروشیم. اکثرا به صورت امانی می‌برند و برنامه‌ریزی دولت باید به نحوی باشد که پس از فروختن فرش، ارز آن به کشور بازگردد.

کریمی اصفهانی ادامه داد: تعلیق کارت بازرگانی یکی از مشکلاتی است که وزارت صمت و بانک مرکزی برای مردم بوجود آورده‌اند.

وی گفت: با وجود آنکه وزارت صمت با در نظر گرفتن یکسال زمان برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان فرش موافقت کرده است، بانک مرکزی جزیره‌ای عمل می‌کند و روی هفت ماه خود برای تعیین مهلت رفع تعهد ارزی باقیمانده است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف درباره دیگر مشکلات صادرات فرش عنوان کرد: کرونا روی بازارها و بحث صادرات اثرگذاشته است. از سوی دیگر تنوع زیرانداز زیاد شده است و این مسئله بر بازار فرش موثر بوده است. وابستگان اقتصادی ایران باید بازار جدید برای فرش پیدا کنند اما این کار انجام نشده است.

کریمی اصفهانی درباره میزان افت صادرات گفت: سال ۷۳ یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار فرش صادر می‌کردیم که این رقم در سال قبل به ۷۱ میلیون دلار رسید.

او اضافه کرد: به خاطر مقررات خلق‌الساعه در کشور، امسال هم شاهد افت صادرات نسبت به سال قبل هستیم و پیش‌بینی می‌شود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش نسبت به سال قبل داشته باشیم.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف بیان کرد: صنعت فرش، صنعتی عادی نیست. دو میلیون خانوار به این صنعت وابسته است. اگر هر خانوار را چهار نفر در نظر بگیریم، هشت میلیون نفر یعنی ۱۰ درصد جمعیت کشور از مسیر این صنعت ارتزاق می‌کنند. او اضافه می‌کند: با فشارها و مشکلاتی که ایجاد کردند، صادرات یک سی‌ام سال ۷۳ شده است.

کریمی اصفهانی مهمترین تاثیر صنعت فرش را ایجاد اشتغال برای جامعه روستایی معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: اگر فرد روستایی در روستا نتوانست معاشش را تامین کند، سرازیر شهر می‌شود و این مسئله امنیت کشور را هم به صورتی متزلزل می‌کند.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف بیان کرد: صادرکنندگان با مشکلات دیگری هم مواجه هستند. اگر صادرکننده‌ای بخواهد فرش خود را مرجوع کند، موانعی برایش ایجاد کرده‌اند که مجبور می‌شود کالای خود را به ثمن بخس بفروشد تا مجبور نباشد آن را به کشور بازگرداند.

وی ادامه داد: برای حل این مشکلات راهکارها و تذکراتی را درباره تامین اجتماعی، مالیات، گمرکات، وزارت صمت و غیره به مسئولان داده‌ایم اما به تذکرات ما توجهی نکرده‌اند.

کریمی اصفهانی درپایان خاطرنشان کرد: سخت‌گیری‌های ترخیص کالا و غیره مشکلات متعددی برای صادرکنندگان ایجاد کرده است. شاید به همین خاطر است که صادرکنندگان دیگر رغبتی به صدور فرش ندارند و اگر محموله‌های کوچکی از کشور خارج می‌شود، در قالب بار مسافری از کشوربه آن سوی مرزها ارسال می‌شود. 

انتهای پیام/

۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 3650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha