با قدمتی به اندازه عمر جهان / جیمز وب قدیمی‌ترین کهکشان‌های جهان را رصد کرد

ستاره شناسان تایید کردند ۴ کهکشان باستانی که توسط تلسکوپ جیمز وب در ماه های اولیه فعالیتش ردیابی شده، قدیمی ترین نمونه‌های رصد شده هستند و قدمت آنها به اندازه عمر جهان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اسپیس، ستاره شناسان تأیید کردند ۴ کهکشان باستانی که توسط تلسکوپ جیمز وب در ماه‌های اولیه فعالیتش ردیابی شده بود، قدیمی ترین نمونه‌هایی هستند که محققان تاکنون رصد کرده اند و قدمت آنها به اندازه پدید آمدن جهان است.

کهکشان‌های مذکور میان صدها توده اختری قرار داشتند که در تصاویر دوربین NIRCam تلسکوپ جیمز وب رصد شده بود.

اما محققان پس از بررسی جزئیات دقیق این کهکشان‌ها در طیف سنج مادون قرمز تلسکوپ فقط توانستند تأیید کنند اشیای آسمانی مذکور بسیار قدیمی هستند. تصاویر دقیق جیمز وب، ترکیبات شیمیایی آنها را نشان داد و مشخص کرد کهکشان‌ها با سرعت زیادی از وب دور می‌شوند.

اکنون ستاره شناسان می‌دانند نوری که از ۴ کهکشان تابیده، ۱۳.۴ میلیارد سال طول کشیده تا به جیمز وب برسد. به طور دقیق‌تر و ساده‌تر این تلسکوپ کهکشان‌ها را در وضعیتی نشان می‌دهد که ۳۵۰ سال از انفجار بزرگ گذشته است. در آن زمان سن جهان فقط ۲ درصد عمر فعلی آن بود. هرچند احتمالاً آغاز شکل گیری کهکشان‌ها قبل از این زمان بوده است.

هدف از ساخت تلسکوپ جیمز وب دقیقاً رصد چنین خانواده‌های ستاره‌ای جوانی است و محققان از دریافت چنین نتایجی، آن هم در مراحل اولیه فعالیت تلسکوپ بسیار هیجان زده هستند.

برنت رابرتسون یکی از فیزیک اخترشناسان دانشگاه کالیفرنیا سانتا کروز و یکی از محققان این پژوهش در بیانیه ای می‌نویسد: با کمک تلسکوپ جیمز وب برای نخستین بار می‌توانیم چنین کهکشان‌های دوردستی را بیابیم و سپس به وسیله طیف سنجی تأیید کنیم آنها واقعاً در فاصله بسیار دوری قرار دارند.

محققان برای آنکه تأیید کنند کهکشان‌ها بسیار قدیمی هستند، مجبور شدند تخمین‌های دقیقی از داده‌های «انتقال سرخ»(redshift) داده‌های NIRSpec دریافت کنند. «انتقال سرخ» یا سرخ گرایی پدیده‌ای است که در آن نوری که از یک جرم ( امواج مرئی فرابنفش، پرتو ایکس، گاما و غیره) به سمت طول موج قرمز در انتهای طیف می‌رود.

انتقال سرخ سبب می‌شود اشیایی که از ما دور می‌شوند در نتیجه گسترش جهان سرخ‌تر به نظر بیایند. همین امر نور انتشار یافته از ستاره‌های دوردست و کهکشان‌ها را به طول موج سرخ‌تر طیف نور سوق می‌دهد.

تاکنون دوردست‌ترین کهکشان‌هایی که تلسکوپ جیمز وب ردیابی کرده «انتقال سرخی» معادل ۱۳.۲ داشته اند که معادل ۱۳.۵ میلیارد سال است. این بالاترین انتقال سرخی است که در هر کهکشان اندازه گیری شده است. رابرتسون می‌گوید: در انتقال سرخ ۱۳، جهان حدود ۳۲۵ میلیون سال عمر داشته است.

۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 36466
منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha