قیمت خودرو از دلار جلو زد؟ + نمودار

بازار خودرو برای دومین هفته متوالی رشد جدی قیمت را تجربه کرد و حالا می‌توان گفت قیمت خودرو بخش زیادی از جاماندگی خود نسبت به نرخ ارز را جبران کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، خودرو در هفته گذشته با رشد ۳.۳ درصدی، بیشترین بازدهی بازارها را به نام خود زد.

شاخص قیمت خودروی بورسان که اوایل پاییز رقمی کمتر از ۱۰۰ داشت، اکنون در میانه آذر به ۱۱۴ رسیده است که حاکی از رشد ۱۴ درصدی قیمت خودرو است. خودروهای داخلی که به طور کلی پرمعامله‌تر هستند، نوسان حتی شدیدتری داشتند. شاخص قیمت خودروهای داخلی هم‌اکنون حوالی رقم ۱۱۹ است و در مقایسه با کف خود (۳۰ مرداد) تا کنون ۲۴ درصد رشد کرده است.

به نظر می‌رسد که قیمت خودرو در حال جبران جاماندگی خود از نرخ دلار است. بازار خودرو تا اواسط آبان بدون توجه به نوسانات نرخ ارز ثبات داشت که به نظر می‌رسید تحت تاثیر امیدها به واردات خودرو و شاید احتیاط خریداران نسبت به امکان احیای برجام بود. اما با تغییر معادلات برجام، قیمت خودرو از اواسط ماه گذشته وارد فاز صعودی شد و طی دو هفته اخیر هم به طور پیاپی هر هفته رشدی حدودا ۳ درصدی را تجربه کرده است.

این رشد قیمت حتی با وجود آن اتفاق افتاده که بر اساس اخبار غیررسمی حتی برخی خودروهای وارداتی به گمرک‌های کشور رسیده‌اند و احتمالا ترخیص آن‌ها تا کمتر از دو هفته دیگر اتفاق افتد.

برخی نیز وعده حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو تا پایان سال را به عنوان محرک رشد قیمت‌ها عنوان می‌کنند. هر چند تصور می‌شود آزادسازی قیمت‌ها با افزایش انگیزه خودروسازان گام مثبتی در جهت تنظیم بازار باشد. رشد قیمت پایه محصولات ایران خودرو در عرضه روز آینده بورس کالا را می‌توان اولین گام آزادسازی چراغ خاموش قیمت خودرو دانست.

قیمت کدام خودروها هفته گذشته بیشترین رشد را داشت؟

رانا پلاس تنها در یک هفته ۲۳ میلیون تومان گران شد و با رشد قیمت ۶.۶ درصدی در صدر لیست ماشین‌های با بیشترین افزایش قیمت قرار گرفت.

پس از آن شاهین با ۲۵ میلیون تومان رشد قیمت (۶.۱ درصد) و پژو ۲۰۶ با ۱۶ میلیون تومان (۴.۶ درصد) افزایش، بیشترین رشدها را تجربه کردند.

پژو ۲۰۷ دنده‌ای با ۲۱ میلیون تومان (۴.۴ درصد) رشد نیز مرز ۵۰۰ میلیون تومان را پشت سر گذاشت و به ۵۰۳ میلیون تومان رسید. این خودرو فردا (۱۹ آذر) برای دومین بار در بورس کالا عرضه و کشف قیمت خواهد شد.

پراید هم که از هفته قبل برای دومین در تاریخ به بالای مرز ۲۰۰ میلیون تومان رسیده بود، این هفته به صعود تا ۲۰۷ میلیون تومان ادامه داد.

قیمت خودرو از دلار جلو زد؟ + نمودار

خودروهای با بیشترین رشد قیمت در هفته منتهی به ۱۸ آذر

۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 36465
منبع: فردای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha