ماشین سفید یا مشکی؟ مزایا و معایب هرکدام را بشناسید

خودروهای سفید همیشه یکی از محبوب‌ترین رنگ‌های خریداران بوده‌اند و از متداول‌ترین رنگ‌های خریداری‌شده محسوب می‌شوند. از طرفی نمی‌توان منکر شد که رنگ سیاه برای هر خودرویی بسیار شیک و قابل توجه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رنگ یکی از مشخصات مهم و تأثیرگذار در خرید خودرو است و می‌تواند تصمیم‌گیری هر کسی را تحت تأثیر قرار دهد. جدا از خاص‌پسندان و کسانی که به رنگ‌های خاصی علاقه دارند، عموم خریداران خودرو میان رنگ‌های سفید و مشکی، یکی را انتخاب می‌کنند. اگر شما هم بین انتخاب میان این دو رنگ مانده‌اید و برایتان سؤال است که ماشین سفید بخرید یا مشکی، این مقاله مخصوص شماست. با ما همراه باشید تا مزایا و معایب هر رنگ را با هم بررسی کنیم و ببینیم بالاخره کدام رنگ بهتر است.

مزایای ماشین‌های سفیدرنگ

۱. همیشه به‌روز می‌ماند

خودروهای سفید همیشه یکی از محبوب‌ترین رنگ‌های خریداران بوده‌اند و از متداول‌ترین رنگ‌های خریداری‌شده محسوب می‌شوند. از طرفی بسیاری از سازندگان رنگ سفید را بدون دریافت مبلغ اضافه‌ ارائه می‌دهند. این رنگ کاربردی است و توجه زیادی جلب نمی‌کند.

۲. راحت تمیز می‌شود

سفید بسیار ساده تمیز می‌شود. این رنگ لکه‌های آب را نشان نمی‌دهد و شستشوی ماشین‌های سفیدرنگ بسیار ساده است. به همین دلیل است که اگر دقت کرده باشید بسیاری از خودروسازان از خودروهای سفید در نمایشگاه‌ استفاده می‌کنند. نکته مهم‌تر اینکه حتی خش‌های کوچک روی رنگ سفید، قابل مشاهده نیستند و درصورتی‌که نیاز داشته باشید خودروی سفید را لکه‌گیری کنید، هزینه رنگ‌آمیزی آن از مشکی کمتر خواهد بود.

۳. فروش آسان

محبوبیت بالای رنگ سفید، فروش خودروهای این رنگی را آسان‌تر می‌کند. معمولا کسانی که ماشین سفید دارند در فروش دچار مشکل نمی‌شوند و اگر قصد دارید روزی خودروی خود را بفروشید، بهتر است رنگ سفید انتخاب کنید تا لیست بلندبالایی از خریداران بالقوه داشته باشید.

۴. عدم جذب گرما

یکی دیگر از مزایای رنگ سفید، عدم جذب گرما است. این مسئله برای کشور ما که اکثر مناطق آن گرم هستند و دمای بالایی در تابستان دارند، بسیار مهم است. اگر دقت کرده باشید، ساکنین اکثر کشورهای اطراف منطقه ما هم از خودروهایی با رنگ سفید استفاده می‌کنند.

سفید نور خورشید را منعکس می‌کند و به همین دلیل داخل خودرو خنک خواهد ماند و به همین دلیل فشار بیش از اندازه به کولر وارد نخواهد شد.

۵. قابل مشاهده بودن در تاریکی

اگر زیاد در نور کم یا شب‌ها رانندگی می‌کنید، بهتر است که خودرویتان سفید باشد تا راحت‌تر دیده شود. خودروی سفید در نور کم قابل تشخیص است و خطر دیده نشدن در جاده‌های کم‌نور را کاهش می‌دهد. این مسئله احتمال تصادف را کاهش می‌دهد. با این حال روزهای برفی تنها موقعیتی که ممکن است ماشین سفید در آن به خوبی دیده نشود.

معایب خودروهای سفید

۱. گرد و خاک را پنهان نمی‌کند

با اینکه لک‌ها روی خودروی سفید قابل تشخیص نیستند، این رنگ گرد و خاک را پنهان نمی‌کند و اگر روی تمیزی خودرو حساس هستید، باید همیشه درگیر تمیز کردن ماشین سفیدتان باشید. البته تمیز کردن خودروی سفید آسان است اما مسئله این است که این رنگ زیاد تمیز نمی‌ماند.

این مسئله در شش ماه دوم سال و مخصوصا در مناطق سردسیر و برف‌گیر بسیار مهم است. پس اگر حساس هستید و در منطقه‌ای پر برف و باران زندگی می‌کنید، این نکته را مدنظر قرار دهید.

۲. پیدا کردن آن در پارکینگ‌های شلوغ سخت است

اینکه رنگ سفید جلب توجه نمی‌کند و در میان سایر خودروهای سفید جاده و پارکینگ قابل تشخیص نیست، از لحاظی نقطه قوت این رنگ محسوب می‌شود، اما از نقطه نظر دیگر، نقطه ضعف آن خواهد بود.

پیدا کردن خودروی سفید در میان سایر خودروهای سفید دیگر بسیار سخت است و ممکن است در پارکینگی شلوغ شما را سردرگم کند.

۳. زنگ‌زدگی را نمایان می‌کند

همیشه امکان زنگ زدن بدنه خودرو وجود دارد. این احتمال با افزایش سن خودرو بیشتر هم خواهد شد و رنگ سفید در این وضعیت نقطه ضعف خود را نشان می‌دهد. خودروهای سفید زودتر از سایر رنگ‌ها آثار زنگ‌زدگی را نشان می‌دهند و ممکن است ظاهر ناخوشایندی ایجاد کنند.

نقاط قوت رنگ مشکی

۱. شیک است

نمی‌توان منکر شد که رنگ سیاه برای هر خودرویی بسیار شیک و قابل توجه است. هیچ رنگی به این اندازه زیبا نیست و به همین دلیل است که بسیاری از خودروهای لوکس در این رنگ تولید می‌شوند و به فروش می‌رسند.

رنگ مشکی قدرتمند و تهاجمی به نظر می‌رسد و زمانی که تمیز و براق باشد با هیچ رنگ دیگری قابل مقایسه نیست. این رنگ ارزش فروش را حفظ می‌کنند و ظریف بودن خودرو را بهتر از هر رنگ دیگری به نمایش می‌گذارد.

۲. زنگ‌زدگی را پنهان می‌کند

یکی از نکات مثبت خودروی سیاه این است که رنگ مشکی زنگ‌زدگی را پنهان می‌کند و اگر خودروی شما بعد از مدتی و با گذشت زمان دچار خوردگی شود، به سختی متوجه آن خواهید شد.

معایب خودروی سیاه

۱. سخت تمیز می‌شود

خودروی مشکی بعد از تمیز شدن و زمانی که هیچ لکی ندارد، فوق‌العاده به‌نظر می‌رسد. اما معمولا تمیز نگه داشتن رنگ سیاه بسیار سخت است و لک را به سادگی نشان می‌دهد.

تقریبا بعد از هر بار شستشوی رنگ مشکی، هر نقطه آبی که روی ماشین بماند و خشک نشود، خود را نشان خواهد داد. از طرفی باید از واکس و پولیش مناسب استفاده کنید تا خراش و آثار پرز پارچه روی رنگ خودرو خود را نشان ندهد.

مسئله دیگر این است که هر فرورفتگی روی بدنه خودروی مشکی به سادگی قابل مشاهده خواهد بود و تأثیر زیادی روی ظاهر آن می‌گذارد.

۲. پرندگان را به خود جذب می‌کند!

احتمال حدس می‌زنید که منظور ما از این نکته چیست! اگر دوست ندارید که خودروی شما هدف خرابکاری پرنده‌ها باشد، بهتر است از رنگ تیره دوری کنید. معمولا پرنده‌ها رنگ سیاه را دوست دارند و این رنگ آن‌ها را به خود جذب می‌کند. حتما هم می‌دانید که جمع شدن پرنده‌ها به معنای خرابکاری آن‌ها و تحمل رد فضله روی خودرو است. گاهی حتی مدفوع پرنده‌ها می‌تواند به رنگ ماشین آسیب برساند.

۳. جذب گرما

رنگ سیاه به‌صورت ذاتی جاذب گرما و حرارت است. کافی است چنددقیقه خودرویتان را زیر آفتاب نگه دارید تا ببینید که چقدر داغ می‌شود. داغ شدن خودرو هم به معنای فشار مضاعف به کولر است تا خودرو را خنک کند. از طرفی نور خورشید و گرما می‌تواند به رنگ خودروهای مشکی آسیب برساند؛ به همین دلیل اگر در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنید بهتر است رنگ سیاه را انتخاب نکنید.

بالاخره ماشین سفید بخریم یا مشکی؟

حتما تا به اینجای کار فهمیده‌اید که در انتخاب رنگ بین سیاه و سفید، ملاک‌هایی فراتر از صرف سلیقه وجود دارند که باید درنظر بگیرید. جدا از محبوبیت این دو رنگ، حتما به شرایط آب و هوایی منطقه زندگی‌تان دقت کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

در مجموع اگر خواستار وسیله نقلیه‌ای با رنگی کاربردی و خنک هستید که آسان تمیز می‌شود، حتما سفید بخرید. اما اگر به رنگ‌های شیک علاقه دارید و می‌خواهید ظرافت‌های طراحی خود را بهتر نشان دهد و به چیز دیگری توجه نمی‌کنید، سیاه رنگ بهتری برای شماست.

حالا نوبت شماست. با این توصیفات انتخاب شما کدام خودرو خواهد بود؟ دوست دارید ماشین سفید بخرید یا مشکی؟

۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 36411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha