طرز تهیه انواع سوپ‌های پاییزی خوش‌طعم و مفید

هیچ چیز به اندازه خوردن غذاهای گرم در فصل پاییز و زمستان حس گرمای مطلوب را در پاییز و زمستان برای ما ایجاد نمی‌کند.

چند روزی است که هوا سردتر شده و برف و باران مهمان بیشتر شهرهای کشورمان شده است که نوید رسیدن زمستان را می‌دهد. اما هنوز تا چشم کار می‌کند، شاهکار پاییز را می‌بینیم، برگ‌های رنگارنگی که خیابان‌ها و کوچه‌ها را فرش کرده و زیباییِ رویایی را برایمان به ارمغان آورده است. آب و هوا و سوزهای گاه و بی‌گاه این روزها، اما زمانی لذت بخش‌تر و دلچسب‌تر می‌شود که بتوانیم بدن هایمان را گرم نگه داریم و گرفتار سرماخوردگی و آنفولانزا نشویم.

روش‌های زیادی برای گرم نگه داشتن بدن در پاییز و زمستان وجود دارد؛ روش‌هایی مثل پوشیدن یک لباس پشمی یا کاپشن، استفاده از پتو و چسبیدن به بخاری و شوفاژ، اما هیچ چیز به اندازه خوردن غذاهای گرم نمی‌چسبد، گرم کردن بدن از داخل و بالا بردن متابولیسم، می‌تواند بسیار سریع‌تر از پوشیدن لباس‌های فراوان یا بالا بردن حرارت وسایل گرمایشی، حس گرمای مطلوب را در پاییز و زمستان برای ما ایجاد کند. به خصوص خوردن سوپ‌های پاییز و زمستان که الحق و والانصاف هم در این ایام یک حال دیگری می‌دهد.

سوپ یک وعده غذایی کامل است؟

شاید به جرات بتوان گفت که سوپ اولین غذای پخته شده توسط انسان است. تنوع این غذای دلچسب به قدری زیاد است که اگر شما بخواهید در تمام روزهای سال هم سوپ بخورید، باز هم غذای جدیدی برای خوردن خواهید داشت! البته شاید برخی‌ها سوپ را یک وعده غذاییِ کامل به حساب نیاورند و تا می‌شنوند که «شام یا ناهار سوپ داریم»، اولین جمله‌ای که به زبان می‌آورند این است که «مگر سوپ هم غذاست؟!» پاسخ به حتم بله هست؛ سوپ‌ها می‌توانند طیف گسترده‌ای از سبزیجات، صیفی‌ها، گوشت‌ها و حبوبات را در خود جا بدهند و به یک پیش‌غذای ساده و سبک یا غذایی کامل و مغذی تبدیل شوند.
اگر به سوپ‌های پاییز و زمستان مقداری حبوبات، پودر دانه‌های خام یا آب قلم اضافه کنید، انرژی مطلوب‌تری برای این شب‌های طولانی سال به بدن می‌رسانند و از یک غذای کامل هم کاملتر خواهند بود.
فصل پاییز زمان برداشت میوه‌های همچون انار و پرتقال و کدو حلوایی، شلغم، چغندر و کلم است، پس بهترین زمان برای پختن سوپ‌ها خوشمزه و لذیذ است. اگر شما هم می‌خواهید در این روزهای سرد و دلنشین پاییزی خودتان و خانواده تان را مهمان یک خلوت دنج و گرم و کم خرج کنید با ما همراه باشید، چراکه دستور پخت چند سوپ خوشمزه و مقوی را برایتان آماده کرده‌ایم.

سوپ شیر؛ سرشار از کلسیم و پروتئین

سوپ شیر یک سوپ مقوی است که خاصیت نرم کننده برای گلو داشته و ملین هم هست. از آنجایی که در تهیه این سوپ از شیر و خامه استفاده می‌شود، سرشار از کلسیم بوده و برای استخوان‌ها و دندان‌ها بسیار مفید خواهد بود. ویتامین a و بتاکاروتن موجود در هویج نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن و دستگاه گوارش بسیار مفید هستند. قارچ و گوشت مرغ، پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کنند و به طور کلی این سوپ یک وعده غذایی بسیار مغذی و مفید برای بدن خواهد بود که انتخاب بینظیری برای این روزهای پاییزی است.

برای پختن این سوپ خوشمزه یک عدد سینه مرغ، دو پیمانه آب مرغ، شیر یک لیتر، ۱۰۰ گرم خامه، ۱۰۰ گرم جو پرک، یک عدد هویج رنده شده، ۲۰۰ گرم قارچ، سه قاشق غذاخوری آرد سفید، ۵۰ گرم کره، یک قاشق غذاخوری جعفری خرد شده و کمی نمک و فلفل لازم است.

ابتدا مرغ را به همراه یک پیاز و چند حبه سیر بپزید و خرد کنید. جو پرک را بعد از خیس کردن در آب، به همراه آب مرغ و هویج رنده شده و قارچ خرد شده درون قابلمه بریزید. شعله گاز را روشن کرده و اجازه دهید تا با هم بپزند. در یک قابلمه کوچک کره بریزید تا آب شود و سپس آرد رابه آن اضافه کنید. کره و آرد را به خوبی مخلوط کنید تا بوی خامی آرد گرفته شود. در این مرحله به تدریج شیر را به مخلوط کره و آرد اضافه کنید و با همزن دستی هم بزنید تا آرد گوله نشود. این مواد رو تا جایی که سس تقریبا غلیظ ایجاد شود، هم بزنید. سس سفید یا سس بشامل آماده هست.

این سس سفید را به همراه سینه مرغ خرد شده به ظرف حاوی جو و هویج اضافه کنید و مدام هم بزنید.

اجازه بدید این مواد با هم بپزند. اگر احساس کردید، سوپ، حالت سفت دارد، می‌توانید مقداری آب جوش یا شیر به آن اضافه کنید. در این مرحله خامه را کمی گرم کنید و به همراه نمک و فلفل به سوپ اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید تا یکدست شوند. حرارت را ملایم کنید و اجازه دهید سوپ جا بیافتد. دقت داشته باشید که این سوپ خیلی زود ته می‌گیرد و باید مدام آن را هم بزنید.

در مرحله آخر جعفری خرد شده را به سوپ اضافه کرده هم بزنید و حرارت را خاموش کنید. سوپ شیر شما آماده است. نوش جان.

سوپ مرغ؛ پنی سیلین خوراکی و طبیعی

سوپ مرغ دارای خواص ضد التهابی بوده در درمان سرماخوردگی و کاهش علائم آن از جمله آبریزش بینی، عطسه کردن و گلو دردهای پاییز و زمستان موثر هست. این سوپ در کاهش عفونت بدن نیز بسیار موثر بوده و می‌توان از آن به عنوان نوعی پنی سیلین خوراکی و طبیعی یاد کرد. برای پختن این سوپ خوشمزه یک عدد سینه مرغ، دو عدد هویج، دو عدد سیب زمینی، یک عدد پیاز، سه حبه سیر، ۲۰۰ گرم گشنیز و جعفری و روغن و زردچوبه و نمک و فلفل لازم است.

ابتدا پیاز و سیر رو خرد کنید و با مقدار خیلی کمی روغن و زردچوبه تفت دهید، هویج خرد شده و سینه مرغ را به آن اضافه کره کمی تفت دهید و سپس دو تا سه لیوان آب درون قابلمه بریزید و اجازه دهید تا هویج و مرغ بپزند. بعد از پخته شدن مرغ، آن را از قابلمه بردارید، استخوان‌های آن را جدا کرده و خرد کنید و مجددا درون قابلمه بریزید. اگر تمایل دارید سوپ خوش رنگی داشته باشید می‌توانید یک قاشق رب هم به ترکیب مواد اضافه کنید.

در این مرحله باید سیب زمینی خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید تا بپزد. در مرحله آخر گشنیز و جعفری خرد شده را به همراه نمک و فلفل به مواد اضافه کنید و بعد از ۱۰ دقیقه، حرارت را خاموش کنید. سوپ مرغ شما آماده است. این سوپ لعاب خیلی زیادی نداره و می‌توانید با اضافه کردن یک مشت رشته سوپ به آن، غلظت و لعاب بیشتری برای سوپ مرغتان ایجاد کنید. نوش جان.

سوپ کدو تنبل؛ سرشار از ویتامین

کدو حلوایی میوه‌ای سرشار از ویتامین‌های مختلف و مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان‌های قوی است. مصرف کدو حلوایی در فصل سرما برای درمان سرماخوردگی و تقویت قوای جسمی توصیه می‌شود. کدو حلوایی در پاییز و نهایتا زمستان در دسترس است؛ بنابراین این سوپ یک نوع سوپ فصلی محسوب می‌شود.

کدو حلوایی با دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده، از بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا جلوگیری می‌کند. جالب است بدانید که کدو حلوایی یا همان کدو تنبل می‌تواند ۲۰ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین کند. مصرف این خوراکی شیرین و لذیذ و پرخاصیت برای تمام افراد و در گروهای سنی مختلف به صورت متعادل توصیه می‌شود.

برای پختن این سوپ غنی و خوشمزه یک پیمانه هویج خرد شده، یک‌پیمانه ساقه کرفس خرد شده، یک پیمانه سیب زمینی خرد شده، یک عدد متوسط پیاز نگینی خرد شده، سه تا چهار پیمانه کدو حلوایی، کمی کره، دو پیمانه آب مرغ و کمی نمک و فلفل و زردچوبه لازم است.

در مرحله اول پیاز خرد شده را با کره درون قابلمه تفت بدهید. بعد از اینکه پیازها تفت خورده و سبک شدند، مقداری زردچوبه به پیازها اضافه کرده و هم بزنید تا پیاز و زردچوبه یکدست شوند. در مرحله بعدی هویج، کرفس، سیب زمینی و کدو حلوایی را به قابلمه حاوی پیاز و کره اضافه کنید. مواد اضافه شده را به مدت چهار تا پنج دقیقه در کره تفت بدهید و بعد از آن دو پیمانه آب مرغ را اضافه کنید. در صورتی که آب مرغ ندارید، می‌توانید از دو پیمانه آب به همراه عصاره مرغ استفاده کنید. درب قابلمه را بگذارید و حرارت زیر قابلمه را بیش‌تر کنید تا آب به جوش بیاید. بعد از جوش آمدن آب شعله را کم کنید و اجازه دهید تا مواد پخته و نرم شوند.

نیم ساعت بعد به سوپ سر بزنید و نمک و فلفل قرمز یا فلفل سیاه (بسته به ذائقه) را اضافه کنید.

بعد از یک ساعت پخت با شعله کم، سوپ تقریبا آماده است. وقتی مواد کاملا نرم شدند، با استفاده از گوشت کوب برقی، مواد را کاملا پوره کنید تا صاف و یکدست شوند. در صورتی که سوپتان خیلی غلیظ است می‌توانید مقدار کمی آب جوش اضافه کنید و ۱۰ دقیقه دیگر به سوپ زمان دهید تا جا بیفتد. اما اگر غلظت سوپ کافی ست، سوپتان آماده است و می‌توانید آن را درون ظرفی مناسب سرو کنید. نوش جان.

سوپ عدس؛ با یک تیر دو نشان بزنید!

عدس یکی از منابع اصلی آهن برای بدن است، اما شاید این روزها به دلیل تغذیه غلط و استفاده خانواده‌ها از فست فودها خیلی از افراد دچار فقر آهن هستند؛ بنابراین سوپ عدس می‌تواند بهترین پیشنهاد برای ابن روزهای سردمان باشد تا با یک تیر دو نشان بزنیم؛ هم بدن‌مان را گرم کنیم و هم نیازهای اصلی بدن‌مان را برطرف کنیم.

در ابتدا بگویم که پختن این سوپ زمان زیادی از شما نمی‌گیرد، البته اگر عدس‌ها را از قبل پخته باشید، شما در عرض نیم ساعت یک سوپ مقوی و خوشمزه دارید و به همراه سالادِ سبز و نانِ تُست یک شامِ کامل خواهید داشت. مواد لازم برای پختن این سوپ چهار قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک عدد پیاز متوسط، یک عدد هویج نگینی خرد شده، یک عدد ساقه کرفس خرد شده، سه حبه سیر خرد شده، یک فنجان گوجه خرد شده، دو پیمانه عدس پخته شده، سه قاشق جعفری تازه خرد شده، شش پیمانه آبِ کم نمک و کم چرب مرغ یا گوشت و یک پیمانه پنیر رنده شده پارمزان لازم است.

ابتدا روغن را در یک کاسه مخصوصِ ماکروفر بریزید، درِ آن را ببندید و ۲۰ ثانیه با درجه بالا حرارت دهید. سپس پیاز، هویج، کرفس و سیر را نیز اضافه کرده و مخلوط کنید و ۵ دقیقه دیگر نیز آن‌ها را حرارت دهید.

حال گوجه، عدس، جعفری و آبِ مرغ، گوشت و یا سبزیجات را اضافه کرده. سپس درِ ظرفتان را بگذارید و اجازه دهید ۴ دقیقه دیگر نیز بپزد. سپس نمک و فلفل را اضافه کنید تا سوپتان طعم بگیرد. سوپ را هم بزنید و اجازه دهید ۲ تا ۳ دقیقه دیگر نیز بپزد تا سبزیجات نرم شوند.

کاسه را بیرون آورده و اجازه دهید کمی خنک شود، سپس درحالی که سوپ هنوز گرم است، پنیر رنده شده را روی آن بریزید، سوپ تان آماده است، نوش جان. به همین راحتی!

یک سوپِ لذیذِ فلفلی!

سوپ فلفل مخصوص طرفداران فلفل دلمه‌ای است و البته کسانی که رنگ سوپ برای‌شان هیجان انگیز است. این سوپ با وجود سیر و فلفل طبع گرمی دارد. همچنین برای کسانی که در تلاش برای کاهش وزن هستند نیز این سوپ مقوی و موثر است. فراموش نکنید که فلفل دلمه‌ای سرشار از ویتامین C و B است. مواد لازم برای تهیه این سوپ چهار عدد فلفل دلمه‌ای قرمز، یک و نیم پیمانه پیاز خرد شده، یک عدد سیب زمینی بزرگ، سه حبه سیر، دو عدد عصاره مرغ، سه پیمانه آب، یک چهارم پیمانه شیر یا خامه، سه قاشق سوپ خوری کره، کمی نمک و فلفل لازم است.

برای پختن این سوپ ابتدا فر را گرم کنید. فلفل دلمه را چهار برش زده و از قسمت پوست روی فویل قرار دهید و در فر بگذارید. اجازه دهید که پوست آن برشته و سیاه شود. (می‌توانید از یک کباب‌پز هم برای این کار استفاده کنید).

فلفل‌های سیاه شده را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید، درآن را ببندید و بگذارید فلفل‌ها برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بخار کنند یا تا وقتی که پوست‌ها طوری بشوند که راحت جدا شوند. فلفل‌ها را از کیسه پلاستیکی بیرون بیاورید، پوست‌های سیاه شده را بکنید، دانه‌ها را دربیاورید و فلفل‌ها را خرد کنید.

کره را در یک قابلمه گود بزرگ روی حرارت متوسط گرم کنید. پیاز خردشده را اضافه کنید و برای دو دقیقه سرخ کنید، گهگاه هم بزنید. سیب‌زمینی‌های خرد شده را اضافه کنید و یک تا دو دقیقه دیگر بپزید. سپس سیر و فلفل‌های برشته را اضافه کنید، خوب هم بزنید و برای دو دقیقه بپزید. عصاره مرغ را در سه پیمانه آب حل کنید و به قابلمه اضافه کنید. خوب هم بزنید و نیم جوش کنید. روی حرارت متوسط بپزید تا وقتی سیب‌زمینی‌ها نرم بشوند.

سوپ را در یک مخلوط کن پوره کنید تا وقتی که صاف شود. وقتی همه چیز خوب خرد شد، مخلوط کن را تا آخرین درجه تنظیم کنید و مخلوط کنید تا صاف و یکدست شود.

سوپ را به یک ظرف تمیز برگردانید و روی حرارت کم قرار دهید. خامه را اضافه کنید، به خوبی هم بزنید و بچشید. مقداری گرد فلفل قرمز، نمک و فلفل اضافه کنید می‌توانید روی آن را با چند برگ جعفری تزیین کنید و گرم سرو کنید. نوش جانتان.

سوپ لبو؛ خوش رنگ و لعابِ پاییزی

نام لبو که می‌آید یک گرد و قلمبه‌ی خوش رنگ و لعاب در ذهن مان مجسم می‌شود، از طعم بی‌نظیر و شیرینش دیگر نگویم که آب دهانتان راه می‌افتد. لبو به خواص بسیاری از جمله کاهش درد دندان و سردرد شهرت دارد. با این زیبایی و خوشمزگی باید ببینید سوپ چه طعم بینظیری دارد که البته جلوه دهنده میز غذا هم خواهد بود.

برای اینکه سوپ لبو غلیظ و خامه ای‌تر باشد و ظاهر زیبایی نیز به آن بدهیم، مقداری خامه ترش را با آن مخلوط می‌کنیم. برای درست کردن این سوپ سه عدد لبوی متوسط، یک عدد برگ بو، یک عدد سیب زمینی متوسط، چهار پیمانه آب مرغ، دو پیمانه آب، یک پیمانه پیاز خرد شده، هشت قاشق چایخوری خامه ترش، یک قاشق چایخوری روغن زیتون، یک قاشق چایخوری آب لیمو ترش و کمی نمک و فلفل لازم است.

برای درست کردن این سوپ لذیذ ابتدا روغن را روی شعله متوسط گرم کنید. پیاز را اضافه کنید و برای سه دقیقه سرخ کنید تا نرم شود. سپس چغندر و سیب زمینی را پوست گرفته و خرد کنید.

آب مرغ، آب، نمک، فلفل سیاه، چغندر، برگ بو و سیب زمینی را به پیاز اضافه کنید. اجازه دهید تا مواد به جوش بیایند، سپس شعله را کم کنید و درپوش قابلمه را بگذارید تا مواد بجوشند تا پخته شوند. بعد از آن برگ بو را دور بیاندازید.

مواد پخته‌شده درون قابلمه را در هم زن پوره کنید تا حالت خمیری پیدا کند مخلوط خمیری را به قابلمه بازگردانید و برای پنج دقیقه روی شعله کم حرارت دهید تا کاملاً گرم شود.

آن را از روی شعله بردارید و آب لیمو را به آن اضافه کرده و هم بزنید. سپس یک دوم پیمانه سوپ را با خامه ترش ترکیب کنید.
سوپ تان آماده است، نوش جان.

امیدواریم این سوپ‌های لذیذ و مقوی را بپزید و از خوردن آن در این روزهای دلچسب پاییزی لذت ببرید و بدن تان را در برابر سرمای این روزها ایزوله کنید.

منبع: فارس

۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۴
کد خبر: 36410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha