کاهش حجم حقیقی اقتصاد ایران نسبت به زمستان ۱۴۰۰ + نمودار

بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید ناخالص حقیقی اقتصاد ایران در بهار امسال نسبت به زمستان ۱۴۰۰ نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، بر اساس آخرین آمار منتشر شده؛ حجم حقیقی اقتصاد ایران در بهار سال جاری ۱۸۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده، این رقم در بهار سال گذشته ۱۸۱ هزار میلیار تومان بوده است. به عبارت دیگر حجم ارزش افزوده محقق شده در اقتصاد کشور در نخستین فصل امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۳.۸ درصد رشد را تجربه کرده است. رشد اقتصادی کشور بدون احتساب نفت در بهار ۴.۳ درصد به ثبت رسیده است. این در حالیست که در فصل مشابه سال گذشته رشد اقتصادی ۶.۹ درصد به ثبت رسیده است. بنابراین رشد اقتصادی در بهار ۱۴۰۱ با وجود اینکه مثبت بوده اما نسبت به نرخ رشد بهار سال گذشته به شکل قابل توجهی کاهش یافته است. همچنین ارزش افزوده شکل گرفته در بهار امسال با وجود اینکه از بهار سال قبل بیشتر بوده، اما در مقایسه با مابقی فصول در سال گذشته پایین تر برآورد شده است.

حجم حقیقی اقتصاد ایران در زمستان سال گذشته نزدیک به ۱۹۳ هزار میلیارد تومان بوده، بر این اساس تولید ناخالص داخلی ایران در بهار امسال نسبت به فصل گذشته اش ۲.۵ درصد کاهش یافته است. به عنوان مثال ارزش افزوده شکل گرفته در تابستان سال گذشته نیز بالغ بر ۱۹۲ هزار میلیارد تومان بوده، بر این اساس چنانچه بنا باشد رشد اقتصادی را نسبت به سایر فصول سال گذشته(به جز بهار) سنجیده شود، رشد منفی بوده است.

بررسی ها نشان می دهد با وجود اینکه برای هفت فصل متوالی رشد اقتصادی کشور مثبت بوده، اما هنوز حجم حقیقی اقتصاد ایران به شکل قابل توجهی پایین تر از سال ۹۶ یعنی دوره قبل از تحریم است، پس می توان بیان کرد قسمتی از مثبت شدن رشد به علت کاهش شدیدی است که تولید ناخالص داخلی در سال های ۹۷ تا ۹۹ تجربه کرده بود. با توجه به موارد ذکر شده و همچنین بنا به روندی که انباشت سرمایه در چند سال گذشته داشته، پیش بینی می شود در ادامه رسیدن به رشد اقتصادی مثبت با اعداد مناسب دشوار باشد.

کاهش حجم حقیقی اقتصاد ایران نسبت به زمستان ۱۴۰۰ + نمودار

۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۵
کد خبر: 36333

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha