آیا قیمت سکه باز هم بالاتر می‌رود؟

اگر پارسال یک‌میلیارد تومان صرف خرید خانه کرده بودید، ارزش سرمایه شما الان حدودا به یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان رسیده بود. بازدهی یک‌ساله سکه ربع بهار آزادی، ۷۶ درصد برآورد می‌شود و حتی از تورم عمومی سالانه جلوتر حرکت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فرارو- قیمت سکه در روز یکشنبه ۱۳ آذر که تهران آب‌وهوایی بارانی را تجربه کرد، پس از افت و خیر فراوان روی ۱۷ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان آرام گرفت. البته این قیمت معاملات تک‌فروشی بود و آن‌هایی که در معاملات نقدی فعالیت دارند و معمولا بیش از یک‌عدد سکه خریداری می‌کنند، فرصت داشتند تا ۶۰ هزار تومان بابت هر سکه طلا تمام بهار آزادی طرح جدید، تخفیف بگیرند. قیمت سکه نیم‌بهار آزادی به ۹ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان رسید و سکه ربع بهار آزادی و سکه گرمی به‌ترتیب شش میلیون و ۹۲۰ هزار تومان و سه میلیون و ۶۲۰ هزار تومان به‌فروش رسیدند. این عددها شاید برای شما ترسناک باشد، اما گروهی که از مدت‌ها پیش با قصد سرمایه‌گذاری وارد بازار شده‌اند و به امید روزی که قیمت‌ها بالا برود، سکه خریداری کرده اند، حالا فرصت دارند ثمره بردباری خود را مزه‌مزه کنند.

مقایسه بازدهی انواع سکه طلا

به گزارش فرارو، سکه ربع بهار آزادی بالاترین بازهی را در طول یک‌سال گذشته به‌خود اختصاص داده است. آنهایی که ۱۳ آذر سال ۱۴۰۰، اقدام به خرید یک‌قطعه سکه ربع کرده بودند الان بازدهی شگفت‌انگیز ۷۶ درصدی را پیش روی خود می‌بینند. سکه گرمی با بازدهی مثبت ۵۳ درصد در رتبه بعدی قرار دارد. بازدهی سک‌ساله سکه نیم‌بهار آزادی ۴۵ درصد است و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به ترتیب با کسب بازدهی مثبت ۳۵ درصد و مثبت ۳۱ درصد در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

سکه ربع‌بهار آزادی در بازه شش‌ماهه نیز بهترین عملکرد را داشته است. آنهایی که شش‌ماه پیش در ۱۳ خرداد، برای خرید سکه ربع بهار آزادی اقدام کرده بودند الان با رسیدن به بازدهی ۲۳ درصدی، بیشتر از خریداران سایر انواع سکه سود برده‌اند. ارج و قرب سکه ربع در بازه یک‌ماهه هم مشخص است. خرید سکه در ۱۳ آبان و نگهداری آن تا امروز به‌معنای کسب سود ۲۳ درصدی است در حالی که مثلا سکه امامی در همین بازه زمانی نهایتا ۱۰ درصدی سود عاید سرمایه‌گذاران کرده. حالا اگر فرض کنیم، همین هفته پیش وارد بازار سکه شده باشید، الان بابت سکه ربع بهار آزادی ۱۱ درصد سود برده بودید در حالی که سود خرید سکه امامی در یک‌هفته ۳.۲ درصد است.

مقایسه بازدهی انواع سکه

نوع سکه هفت‌روزه (درصد) یک‌ماهه (درصد) شش‌ماهه (درصد) یک‌ساله (درصد) سه‌ساله (درصد)
سکه امامی ۳.۲ ۹.۷ ۱۵ ۳۵ ۲۸۸
سکه طرح قدیم چهار ۱۲ ۱۴.۷ ۳۱ ۲۹۵
سکه نیم بهار ۷.۵ ۱۵ ۱۶ ۴۵ ۳۱۷
سکه ربع بهار ۱۱.۲ ۲۳ ۲۳ ۷۶ ۳۴۸
سکه گرمی ۵.۵ ۱۲.۷ ۱۸ ۵۳ ۲۹۷

آیا قیمت سکه باز هم بالاتر می‌رود؟

پیش‌بینی قیمت سکه بدون درنظر گرفتن سایر عوامل دخیل، مانند قیمت دلار، ارزش طلا در بازارهای داخلی و جهانی و تفاضا امکان‌پذیر نیست. در حال حاضر سکه امامی با لمس رکورد ۱۷ میلیون و ۶۳۵ هزار تومان، آرزو دارد به‌سمت ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حرکت کند و در آنجا پس از تشکیل استحکامات، ۱۷ میلیون و ۷۸۰ و حتی ۱۸ میلیون تومان را هدف بگیرد در صورت ناکامی و شکست خوردن در حفظ جایگاه فعلی، ورق برمی‌گردد و قیمت سکه پله‌های ترقی را یکی یکی به‌سمت عقب برمی‌گردد. در این صورت می‌توان سکه را روی سکوی ۱۷ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان ملاقات کرد.

آیا فرصت طلایی فروش سکه فرا رسیده؟

سکه ربع بهار آزادی بالاترین بازهی را در یک‌سال گذشته به‌خود اختصاص داده است

سکه ربع بهار آزادی فعلا خودش را به شش میلیون و ۹۲۰ هزار تومان رسانده و فاصله چندانی با محدوده مقاومت هفت میلیون تومان ندارد. اگر دو دستی به این جایگاه بچسبد، می‌توان انتظار داشت اول به هفت میلیون و ۸۶۶ هزار تومان برسد و بعد برای رسیدن به جایگاه هفت میلیون و ۲۵۰ هزار تومان یورش ببرد. این پیش‌بینی روی دیگری هم دارد. در صورت شکست محدوده مقاومت فعلی، سکه ربع بهار آزادی سرنوشتی جز سقوط به جایگاه‌های شش میلیون و ۸۳۰ هزار تومان، شش میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، شش میلیون و ۵۸۰ هزار تومان نخواهد داشت. قیمت سکه ربع بهار آزادی در بدترین حالت، ممکن است به شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برسد. همه این‌ها را باید به‌عنوان احتمالات کوتاه‌مدت در نظر گرفت و به‌عنوان مبنای تصمیم‌گیری برای خروج از سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار داد.

تفاوت قیمت خرید و فروش سکه

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، معروف به سکه امامی در حالی به ۱۷ میلیون و ۶۳۵ هزار تومان رسیده که برای خرید همان سکه، به مردم نهایتا پیشنهاد ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داده می‌شود. یعنی قیمت خرید و فروش سکه امامی در حال حاضر حدود ۱۳۵ هزار تومان فاصله دارد.

اختلاف قیمت خرید و فروش سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، بیشتر است و به حدود ۲۹۵ هزار تومان می‌رسد. سکه ربع بهار آزادی را که پیش مردم از بالاترین میزان محبوبیت برخوردار است، با ۱۷۰ هزار تومان اختلاف نسبت به نرخ فروش، خریداری می‌شود. همین اختلاف قیمت را در مورد سکه گرمی شاهد هستیم در حالی که فاصله قیمت خرید و فروش سکه نیم‌بهار آزادی، ۱۸۰ هزار تومان می‌رسد.

فاصله قیمت خرید و فروش انواع سکه

نوع سکه قیمت خرید (تومان) قیمت فروش (تومان) فاصله نرخ خرید و فروش
سکه امامی ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ۱۷ میلیون و ۶۳۵ هزار ۱۳۵ هزار
سکه طرح قدیم ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار ۱۶ میلیون و ۸۹۵ هزار ۲۹۵ هزار
سکه نیم بهار آزادی ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار ۹ میلیون و ۹۳۰ هزار ۱۸۰ هزار
سکه ربع بهار آزادی شش میلیون و ۷۵۰ هزار شش میلیون و ۹۲۰ هزار ۱۷۰ هزار
سکه گرمی سه میلیون و ۴۵۰ هزار سه‌میلیون و ۶۲۰ هزار ۱۷۰ هزار

مقایسه بازدهی بازار سکه نسبت به تورم سالانه

خرید سکه و فروش آن به‌عنوان سرمایه‌گذاری تصمیم بدی نیست. حداقل در وضعیت فعلی که باد به پرچم سرمایه‌گذاران می‌وزد نمی‌توان سکه را نادیده گرفت، اما عیار سکه را واقعا تنها وقتی می‌توان سنجید که در کنار سایر بازارها و از همه مهمتر نسبت به تورم عمومی کشور مقایسه شود.

بانک مرکزی در گزارش جدید خود اعلام کرده متوسط قیمت مسکن در آبان ماه ۱۴۰۱ به ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. این عدد نسبت به یک‌سال پیش حدود ۴۶ درصد افزایش پیدا کرده، یعنی اگر سال پیش یک‌میلیارد تومان سرمایه را صرف خرید خانه کرده بودید، ارزش سرمایه شما الان حدودا به یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان رسیده بود. اگر پارسال همین یک‌میلیارد تومان پول را داده بودید و مثلا سکه ربع بهار آزادی می‌خریدید، سرمایه شما با احتساب بازدهی ۷۶ درصدی، در حال حاضر حدود یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان شده بود.

مقایسه بازدهی سکه مقابل تورم عمومی هم می‌تواند آموزنده باشد. مرکز آمار تایید کرده تورم سالانه در آبان امسال به ۴۶ درصد رسیده. پس اگر خانه خریده بودید، ارزش پول شما و بازدهی سرمایه‌گذاری آن به نرخ سربه‌سر می‌رسید. سرمایه‌گذارانی که پارسال سکه تمام بهار آزادی خریدند، امسال ارزش پولشان در قیاس با نرخ تورم عمومی حدود ۱۱ درصد آب رفته. بازدهی سکه نیم بهار آزادی هم یک‌درصد نسبت به تورم عمومی جا مانده است. خریداران سکه ربع بهار آزادی می‌توانند با تمام وجود خوشحال باشند، چون ارزش سرمایه آن‌ها ظرف یک‌سال گذشته حدود ۳۰ درصد بالاتر از نرخ تورم عمومی سالیانه حرکت کرده است.

۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 36292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha