درگذشت خلبانی که رکورددار پرواز در جهان بود + تصاویر

روز گذشته کاپیتان اکبر میری روشن استاد خلبان زبده و با تجربه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بر اثر سکته مغزی در گذشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سید اکبر میری روشن استاد خلبان "هما" روز گذشته بر اثر سکته مغزی بصورت ناگهانی درگذشت.
سید اکبر میری روشن، خلبان ۶۷ ساله شرکت هواپیمایی ایران‌ایر که با بیش از ۱۸ هزار ساعت رکورد پرواز در جهان را در اختیار داشت از دوران جوانی به کشتی علاقمند بود و در این رشته فعالیت داشت. او که بیش از ۱۸ سال استاد خلبان ایرباس ۷۳۰ و ۶۰۰-۳۰۰ بود در سالهای ابتدایی شروع لیگ کشتی تیم هما را وارد رقابتها کرد و با جذب کشتی گیران خارجی شهیر روسی ، تنور این مسابقات را داغ کرد. او همیشه در کنار کشتی و گوش شکسته ها و به عنوان یک صاحب نظر کاربلد نظراتش کارگشای کشتی بود.

درگذشت خلبانی که رکورددار پرواز در جهان بود + تصاویر

وی در زمان ریاست محمدرضا یزدانی خرم رئیس کمیته روابط بین الملل فدراسیون کشتی شد و چهارسال نیز عضو هیأت رئیسه کنفدراسیون کشتی آسیا بود. او سالها در بخش های مختلف هواپیمایی هما از جمله در مدیریت ایمنی و تضمین کیفیت عملیات ، رئیس معاونت عملیات پرواز هما و ریاست اداره آموزش خلبانان پرواز هما را برعهده داشت و همزمان خلبانی نیز می‌کرد.


درگذشت خلبانی که رکورددار پرواز در جهان بود + تصاویر
از مهمترین و بارزترین نکات کارنامه وی ، مسئولیت تحویل گرفتن ایرباس های پسا برجامی بود که با استقرار در شهر تولوز فرانسه ، ایرباس های جدید خریداری شده توسط ایران پس از توافق برجام را تحویل و همزمان با تدریس خلبانان اعزامی ، هواپیماهای تازه را به ایران می آورد.
او در کشتی هم منشا خدمات فراوانی بود که در مهمترین آن، سال ۲۰۱۱ و پس از برخورد دو قهرمان کشتی فرنگی ایران با قرعه اسرائیل ، شخصا مذاکرات متعددی با رافائل مارتینتی رئیس وقت فیلا انجام داد و با شیوه های مختلف توانست نظر رئیس فدراسیون جهانی را برای صدور مجوز غیبت کشتی گیران ایرانی جلب کند اقدامی که از تعلیق کشتی ایران قبل از المپیک لندن موثر واقع شد و به نجات کشتی ایران از یک دسیسه و مهلکه دشوار انجامید.
درگذشت خلبانی که رکورددار پرواز در جهان بود + تصاویر

اکبر میرروشن امروز روی شانه انبوهی از شاگردان و اساتید خلبانی و همچنین مدیران هواپیمایی کشور از مقابل ادارات مرکزی هما در فرودگاه مهرآباد تشییع شد. جایی که هیچ کدام از مسئولین ورزشی کشور حضور نداشتند .

روحش شاد و یادش گرامی

مرحوم میرروشن سال ۱۳۹۲ گفتگوی جالبی با روزنامه ایران انجام داد که در زیر می خوانید:


چند سال است خلبان هستید و در حال حاضر چه رتبه و درجه خلبانی را در اختیار دارید؟
۳۶ سال است خلبانی می‌کنم و در حال حاضر خلبان ارشد شرکت هواپیمایی کشور هستم. ۱۰ سال است معلم ایرباس ۷۳۰ و ۶۰۰-۳۰۰ را در کارنامه هواپیمایی دارم. همچنان خلبانی می‌کنم و در کنار آن نیز مدیر ایمنی و تضمین کیفیت عملیات پرواز هستم. بالاترین مدرک خلبانی و گواهینامه خلبانی «ATPL» را دارم.

چه شد که شغل و حرفه خلبانی را انتخاب کردید؟
شاید اتفاقی بود. من چند دوست دانشگاهی داشتم که با آنها خیلی نزدیک بودم. یک روز آنها به فکر خلبانی افتادند، پیشنهاد دادند در آزمون خلبانی شرکت کنیم، من هم پیشنهاد آنها را قبول کردم. آزمون رفتیم، فیلترهای بسیار سخت و دشواری را پشت سر گذاشتیم. تست‌های پزشکی و فیزیکی، هوش، زبان و...، مرحله به مرحله پیش رفتیم. آن دوره، نظم و قواعد خاص خودش را داشت و سرانجام جذب این شغل و حرفه شدم. البته بیشتر دوستانم نتوانستند در مراحل بعدی از پس این آزمون سخت برآیند. تنها یکی از آنها به همراه من در آزمون خلبانی قبول شد که متأسفانه دیگر در بین ما نیست و برای همیشه بر فراز آسمان‌ها پرواز کرده است. با عبور از مراحل نخست برای ادامه آموزش به کشور امریکا رفتم. پرواز را همه دوست دارند و مردم دوست دارند هوا و آسمان را نگاه کنند، چون آسمان بسیار زیبا است. من علاقه‌خاصی به برادران رایت دارم. آن دو باعث شدند این تکنولوژی به سرعت پیش برود و این امر آرامش و لذت مردم در سفر را توصیف‌ناپذیر کرده است، به همین دلیل من عاشق خلبانی هستم.


چند روز در ماه را به خلبانی و خانواده اختصاص می‌دهید؟
شغل خلبانی استثنا است و با دیگر شغل‌ها فرق زیادی دارد. شغل پرواز به دلیل متفاوت بودن آن و این که ساعت مشخصی ندارد، زندگی را کاملاً تحت تأثیر قرار می‌دهد و برنامه‌ریزی مشکل است، البته باید به خانواده اهمیت داد اما شرایط کار ما با کارهای دیگر متفاوت است.
استاندارد پرواز برای یک خلبان ۶۰ ساعت در ماه تعیین شده ولی بستگی به نوع پرواز و سفر دارد. امکان دارد ۱۵ پرواز در یک ماه گنجانده شود. خلبانان باید میان پرواز یک استراحت داشته باشند و این الزامی است. با این حال مواقعی نیز پیش می‌آید که بیشتر باید پرواز کنیم. بیشترین حجم کاری و پرواز در فصل‌های بهار، تابستان و نوروز است که در آن لحظات زیبا از خانواده دور هستیم.


بیشترین رکورد پرواز شما چقدر است و بیشترین ساعت پرواز یک خلبان در شبانه‌روز چه میزان است؟
رکورد جهان را با ۱۸ هزار ساعت پرواز در اختیار دارم و این یک افتخار است. البته قوانین بین‌المللی در پرواز اجازه نمی‌دهد خلبانان از قوانین تخلف کنند. با این حال شرایط پرواز خلبانان براساس موقعیت متفاوت است. خلبانان مجاز هستند در روز ۱۴ ساعت و در شب ۱۲ ساعت پرواز کنند. البته قوانین هر کشوری تعیین می‌کند که خلبان چند ساعت در روز و شب می‌تواند پرواز کند.


آیا تا به امروز با حادثه‌ای ناخواسته روبه‌رو بوده‌اید که در حال پرواز نتوانید خلبانی کنید؟
خوشبختانه با مشکلی روبه‌رو نبوده‌ام زیرا خلبانان هر شش ماه یکبار تست‌های پزشکی را زیر نظر پزشکان سازمان هواپیمایی کشور انجام می‌دهند. خلبان باید تغذیه خوب داشته باشد، بهداشت را به‌طور دقیق رعایت‌کند، اگر مشکل خاصی دیده شد استراحت کند و تا زمان بهبود اجازه پرواز ندارد. خلبانان ورزش را در کارنامه و برنامه خود دارند و من نیز سال‌ها حرفه‌ای کشتی می‌گرفتم.


هنگام پرواز با نقص فنی روبه‌رو بوده‌اید که شما را با مشکل مواجه کند؟
نقص فنی جزوی از کار پرواز است.
به ندرت پیش آمده با نقص فنی روبه‌رو بوده باشم اما به مسافران نگفتیم چون دل‌نگران می‌شدند. با خونسردی و عکس‌العمل صحیح مشکل را برطرف کردیم. باید در این موارد استرس را دور کنیم. تکنیک‌های موارد جایگزین در هواپیما وجود دارد که بتوان هواپیما را کنترل کرد و خوشبختانه بهترین تصمیم نهایی را گرفتیم و مشکلی نداشتیم. البته ما یک ساعت قبل از پرواز براساس یک کتابچه و چک ‌لیست‌ها هواپیما را کنترل می‌کنیم.
این کتابچه‌ها و چک‌لیست‌های مدون بر اساس داده‌های کارخانه سازنده هواپیما چک می‌شود. در این هنگام اگر با مشکل فنی برخورد کنیم مشکلات و نقص از سوی تیم فنی و تکنیسین‌های هواپیما برطرف می‌شود.


ایمنی سر لوحه انجام پرواز است. تمام تلاش ما این است که ایمنی و استانداردها را رعایت کنیم و کوچک‌ترین موضوعی از دید ما و تکنیسین‌ها دور نمی‌ماند. با این حال اینجا دفتر ایمنی و تضمین کیفیت عملیات پرواز است و همه مجاز هستند این دستورالعمل‌ها را رعایت کنند.


چه مشکلاتی بر سر راه دارید و چگونه با آن مقابله می‌کنید؟
در حال حاضر بزرگترین مشکل ما تحریم‌ها است؛ تحریم‌هایی که از سوی جهان غرب علیه ایران در جریان است بخصوص این که هواپیمایی ایران‌ایر یک سازمان هواپیمایی دولتی است، پیکان تحریم به سوی این شرکت نیز نشانه رفته‌است. با این حال بچه‌های فنی و تکنیسین‌ها شبانه روز در حال کار هستند و توانسته‌اند مشکلات را کنار بزنند، اما کاری بسیار طاقت‌فرسا و سخت است.


ایرلاین‌های ایرانی و خارجی چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و این تفاوت در کجا محسوس است؟
ایرلاین‌ها را نمی‌توانیم مورد قیاس قرار دهیم. ایرلاین‌های خارجی جدید هستند. ایرلاین‌های قدیمی مانند آسمان و ماهان را نمی‌توان با ایرلاین‌های دیگر مقایسه کرد. آنها قطعات نو و جدیدی را دریافت می‌کنند در حالی که ما هیچ قطعه جدید و نویی را دریافت نمی‌کنیم، اما بچه‌های فنی ما کار مضاعف و تلاش زیادی در شبانه روز انجام می‌دهند، به‌عبارتی حفظ و نگهداری ایرلاین‌های ما بسیار سخت و دشوار است اما تا این لحظه ما کار بزرگی انجام داده‌ایم و با وجود مشکلات زیاد از عهده کار برآمده‌ایم.


اگر این شغل را نداشتید دوست داشتید چه‌کاره شوید؟
دوست داشتم دوباره خلبان شوم. من خلبانی را با هیچ شغل دیگری عوض نمی‌کنم. من عمرم را روی این کار گذاشته‌ام. خلبانی و پرواز یک هنر و یک تکنیک است. هر موقع از این تفکر و تکنیک و هنر خارج شوم قطعاً به مشکل برخواهم خورد.


خلبانی واقعاً شغل سختی است؟
مطمئناً باید بگویم هم بله و هم خیر! یک خلبان باید از لحاظ دانش و علم روز دنیا به‌روز باشد. هر شش ماه یکبار تست‌های فراوانی می‌دهد. همه این موارد واقعاً سخت و دشوار است اما وقتی از همه این تست‌ها و آزمون‌ها بیرون می‌آییم سختی آن برایمان لذت‌بخش است. روزی که من پرواز دارم، زودتر از راننده ایران‌ایر بیرون از منزل آماده هستم اما فشارهای روحی و فیزیکی که در یک پرواز درگیرم می‌کند بسیار سخت و دشوار است. خلبانی یک عشق است. اگر کسی خلبانی و پرواز را دوست نداشته باشد به مشکل برمی‌خورد.


تلخ‌ترین حادثه هوایی که شنیدید چه بود؟
سانحه دوازدهم تیرماه سال ۱۳۶۷ بود. پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با شناسه «IR۶۵۵» از بندرعباس به مقصد دبی در حال حرکت بود. تنها ۲۸ دقیقه در آسمان بود و ارتفاع آن به ۱۴ هزار پا رسیده بود، آن روز حدود ۲۹۰ سرنشین داشت که شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی از کشورهای امارات، هند، پاکستان، یوگسلاوی سابق، ایتالیا و فرانسه بود که با شلیک موشک هدایت شونده از ناو «یواس‌اس وینسنس» متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده در آسمان منفجر شد. همین الان که برای شما تعریف کردم باور نمی‌کنید بدنم به لرزه افتاده است.


نخستین باری که خلبان یک هواپیمای مسافربری شدید چه احساسی داشتید؟
پس از اتمام آموزش در امریکا به ایران برگشتم. سال ۱۳۵۹ به‌عنوان خلبان ۷۳۷ هدایت آن را برعهده گرفتم. بسیار لذت بخش بود. این که پس از سوار شدن هواپیماهای یک موتوره و دو موتوره در امریکا، پشت موتور جت بنشینی، هیچ زمان فراموش شدنی نیست و این خاطره همواره در ذهنم باقی مانده است.


بهترین خاطره‌ای که شما به آن افتخار می‌کنید کدام است؟
بهترین خاطره و افتخار من برمی‌گردد به سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۲ میلادی در المپیک آتن و لندن. از سوی کمیته المپیک ایران درخواست یک هواپیمای دربست ایرباس ۳۱۰ برای رفت و برگشت اعضای تیم ملی پارالمپیک به این میادین شد و من خلبان هواپیمای این جوانان غیور و ایثارگر بودم، زمانی که بر می‌گشتم ۱۵۰مسافر داشتم که مدال‌های رنگی را کسب کرده بودند و همه خوشحال و شادمان بودند که همین از بهترین خاطرات و افتخارات من بود.


سخت‌ترین لحظه پرواز یک هواپیما چیست؟
تیک آف و لندینگ( بلندشدن و نشستن) است.


مردم قدر شما را بیشتر می‌دانند یا مسئولان؟
مردم بیشتر قدر ما را می‌دانند. مسئولان سال‌ها است ما را فراموش کرده‌اند!


چرا خلبانان ایرانی از دیگر خلبانان دنیا بهتر هستند؟
خلبانان ایرانی باهوش‌تر هستند. دلیلش این است که بچه‌های ایرانی در هوش و مباحث فیزیک و ریاضی از بهترین‌ها هستند، چون در این سال‌ها شاهد پیشرفت نخبگان در خارج از کشور بوده‌ایم؛ مقام‌هایی که کسب کرده‌اند و این که بچه‌های ایرانی تعهد به‌کار دارند.


چه عواملی باعث تأخیر در پروازهای ایرلاین‌های ایرانی است؟
پروازهایی که با تأخیر صورت می‌گیرد به دلیل عواملی چون شرایط جوی، فنی، امنیتی و بازرسی است. من به‌عنوان یک خلبان می‌گویم همه این موارد در تأخیر پرواز تأثیر قابل توجهی دارند. مسافران اگر از هر خلبانی بپرسند که چرا با تأخیر پرواز کرده‌اید ما اینجا اعلام می‌کنیم. واقعیت هرچه باشد اعلام خواهیم کرد.

۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 36261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سلامت US ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      2 0
      روحشون درارامش ابدی یادشون همیشه گرامی ابرمرد ایران ایر
    • Mgh GB ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
      3 0
      یادشون جاودانه باد. افتخار ایران و ایرانی بودند. خوشا به سعادتشون