اتفاق عجیب در بورس تهران؛ مکث شاخص در عدد یک میلیون و ۴۱۷ هزار واحد

در روز یکشنبه همانند روز شنبه شاخص‌ کل بورس همانند روزهای گذشته تغییرات اندکی داشت، به طوری که برای سومین روز کاری متوالی در سطح یک میلیون و ۴۱۷ هزار واحد باقی ماند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، معاملات امروز بازار سهام با رشد شاخص کل آغاز شد اما پس از ۴۵ دقیقه، روند شاخص معکوس شد و رو به پائین حرکت کرد.

اتفاق عجیب در بورس تهران؛ مکث شاخص در عدد یک میلیون و 417 هزار واحد

در پایان معاملات شاخص ۱۳۸ واحد بالاتر از روز قبل ایستاد و به سطح یک میلیون و ۴۱۷ هزار و ۸۵۹ واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز هزار و ۹۴ واحد نسبت به روز شنبه بالا آمد و در رقم ۴۱۴ هزار و ۱۱۳ واحد ایستاد.

شاخص کل فرابورس هم قرمزپوش شد و ۱۵ واحد افت کرد و به رقم ۱۸ هزار و ۶۵۷ واحد رسید.

02

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، ۳۵۵ نماد رشد قیمت داشتند و ۳۱۶ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۵۳ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۴۷ درصد بازار افت قیمت داشتند.

تداوم خروج پول حقیقی به بورس

در مجموع معاملات یکشنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دهمین روز متوالی منفی شد و ۱۲۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۲۴ میلیارد تومان بود. پس از فملی، نمادهای بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار سهام

امروز گروه «خودرو و ساخت قطعات» سبزترین گروه بازار بود و نمادهای «خودرو»، «فارس» و «خساپا» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «میدکو»، «شبندر» و «بوعلی» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «خدیزل»، «ارفع» و «ددانا» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بپاس»، «غصینو» و «پخش» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و خگستر و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، ثالوند و سبزوا پرتراکنش‌ترین نمادها هستند.

عرضه و تقاضا در معاملات یکشنبه

در معاملات یکشنبه ۷۸ نماد صف خرید داشتند و ۲۹ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۸۰ درصدی به ۲۵۸ میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش ۵۶ درصد افزایش یافت و ۲۶۴ میلیارد تومان بود. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید در رقم ۸۰ میلیارد تومان ایستاد و بازار با مازاد تقاضا بسته شد.

در پایان معاملات نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) با صف‌ خرید ۲۴ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از خودرو، نمادهای وملی (شرکت هلدینگ صنعتی ملی) و خمهر (شرکت مهر کام پارس) بیشترین صف خرید را داشتند.

رشد ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۷ هزار و ۸۰۶ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲ هزار و ۸۵۸ میلیارد تومان بود که ۳۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید.

جدول معاملات

در معاملات امروز نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن ۲۱۷ میلیارد تومان بود.

پس از خودرو، خگستر بیشترین ارزش معاملات را داشت و خساپا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد آسیاتک و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام خودرو با تعداد ۸۶۴ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۴۰۷ سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شستا تعلق داشت. دو نماد خگستر و دی نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

03

۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۳
کد خبر: 36247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha