تخلفات کارگزاری تدبیرگر سرمایه ریشه اعتماد به بازار را زد/این دومینو اعتبار بورس را خدشه دار می کند/سازمان بورس باید از تکرار چنین فجایعی جلوگیری کند

کارشناس اقتصادی و بازار سرمایه گفت: نباید شاهد تکرار دوباره سرانجام کارگزارانی مثل تدبیرگر سرمایه باشیم که بر خلاف عنوانش نه تنها درباره سرمایه های مردم تدبیر درستی به کار نگرفت بلکه ریشه اعتماد به بازار را هم زد.در حالی که انتظار می رود نهاد ناظر نرم افزاهای نظارتی خود را ارتقاء دهد یا از نرم افزار جدید استفاده کند که بتواند بانکهای اطلاعاتی را تحت پوشش دقیق و رصد دائمی خود قرار دهد تا کنون از این روش درست امتناع ورزیده است.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، محمد علی احمد زاد اصل کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفت وگو با رادار اقتصاد در خصوص چرایی عدم نظارت نهاد ناظر در بورس و چشم پوشی بر تخلفاتی که در این بازار مالی صورت می گیرد مثل آنچه در «کارگزاری تدبیر گر سرمایه» به وقوع پیوسته و زیان های بزرگی به بار آورده گفت: به نظر می رسد بین فعالان بازار و نهاد ناظر تقابل پنهانی وجود دارد که البته بخش اصلی این تقابل از سوی نهاد ناظر برنامه ریزی شده است چرا که فعالان بازار و نهاد ناظر ازابزارهای متفاوتی استفاده می کنند. با توجه به اینکه نهاد ناظر می تواند از این ابزارها مثل سامانه های نظارتی استفاده کند و مانع از تحمیل زیان های متعدد به سهامداران بخصوص سهامداران خرد شود باید گفت نهاد ناظر دراین موضوع تا کنون خوش ندرخشیده است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در حالی که انتظار می رود نهاد ناظر نرم افزاهای نظارتی خود را ارتقاء دهد یا از نرم افزار جدید استفاده کند که بتواند بانکهای اطلاعاتی را تحت پوشش دقیق و رصد دائمی خود قرار دهد تا کنون از این روش درست امتناع ورزیده که در نهایت لطمات جبران ناپذیری به بورس و بازار وارد کرده است. تکرار موارد مشابه کارگزاری تدبیر گر سرمایه به این معناست که این دومینو می تواند اعتبار بورس را خدشه دار کند و اساسا بورس را تخریب کند، به همین خاطر نباید چنین اتفاقی بیفتد ضمن اینکه نیازمند نظارت بیشتری هستیم.

کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه درخصوص چرایی ناکارآمدی نهاد ناظر افزود: دلیل ناکارآمدی نهادهای ناظر را می توان به تساهلی نسبت داد که متاسفانه در این سازمان بارها دیده شده است. باید این سوال مطرح شود که به چه مناسبتی کارگزاری بسیار قدیمی می تواند چنین کاری را انجام دهد؟ در حالی که در این بازار صلاحیت حرفه ای کارگزاران و منابعی که در این کارگزاری ها به کار گرفته می شود خصوصا بازی پانزی به لحاظ اعتباری مهم است و اعتبارات نظارت نشده یعنی بیش از ظرفیت کارگزاری ها اعتبار داده شده درست نبوده و به راحتی قابل نظارت و کنترل بوده است.

احمد زاد اصل گفت: به نظر می رسد نهاد ناظر و مدیران بورس در این حوزه باید تجدید نظری صورت دهند به صورتی که یک مقدار در رابطه با مسائل اعتباری با توجه به کاهش شدید سرمایه گذاری در بورس و خروج سرمایه ها نیازمند سخت گیری ها و اعمال قوانین لازم برای عدم تکرار چنین فجایعی در بورس هستیم ضمن اینکه لازم است سخت گیری هایی نسبت به تخصیص اعتبار از بانک به کارگزاری و از کارگزاری به افراد در نظر گرفته شود.

این کارشناس بورس خاطر نشان کرد: اگر در چنین رویه ای سخت گیری نشود با توجه به افت ارزش بازار و افت قیمت سهام ها در بورس با مشکلات عدیده ای رو به رو خواهیم شد. با توجه به اینکه بازار گردان ها و سبد گردان ها به لحاظ افت ارزش بازار وضعیت مناسبی ندارند و متاسفانه سهم ها افت بسیار زیادی داشته اند و ریزش های متعددی را شاهد هستیم قطعا باید به این موضوع از نو نگاه شود چرا که عوامل سیستماتیک به این مساله دامن زده و بعضا شرکتها توان برخورد و کنترل را ندارند و در عین حال سازمان هم به یک مرتبه نمی تواند متوجه همه مسائل شود چرا که شدت تحولات بورس به دلیل کاهش قیمت سهام و چالش هایی که بازار را احاطه کرده نمی تواند همه مسائل را ریز به ریز دنبال کند بنابراین هر یک از این موارد می توانند آسیب ایجاد کنند، لذا به این مسائل باید بیشتر بها داد و موضوع نظارت براعتبارت و فعالیت بازارگردان ها و سبد گردان ها و مشکل اعتباری باید مورد تجدید نظر اساسی قرار بگیرد تا به این مرحله برسیم که فعالیت های شرکتهای کارگزاری در این موضوعات کاملا رصد شود.در این صورت بازار سرمایه شاهد رویکردهای مثبتی خواهد بود که ناشی از اعتماد زایی است در غیر این صورت همه ساز و کارهای به کار گرفته شده برای حفظ ثبات در بازار سرمایه و ایجاد ثبات در بازار سرمایه اثر خود را از دست خواهد داد.

محمد علی احمد زاد اصل خاطر کارشناس بورس در پاسخ به این سوال که آیا سازمان ساز و کاری برای پاسخگویی به زیان دیدگان و جبران سرمایه های از دست رفته مردم اندیشیده است، گفت: بالاخره باید نهادی و کانونی در پی جبران این خسارت ها باشد. با توجه به اینکه در حال حاضر دارای کانون کارگزاران هستیم انتظار می رود این کانون در این زمینه سازمان بورس و نهادهای مرتبط را کمک کند که به خاطر محدودیت کارگزاری ها شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: تقریبا در حوزه کارگزاری چندین سال بود که چنین موضوعاتی را تجربه نکرده بودیم به همین خاطر این حادثه را به حساب وسوسه در یک کارگزاری یا مدیران آن می دانم که به نظر من هم این یک باره اتفاق نیفتاده است اما اگر کنترل و نظارتی درست در بورس نداشته باشیم ممکن است سایر کارگزاری ها نیز دچار چنین مشکلی شوند، لذا قبل از اینکه اتفاق خاصی بیفتد سرک کشیدن به این موضوعات بخصوص بازارگردانان و سبد گردانان و مسائل اعتباری آنها می تواند مقداری فضا را تلطیف کند و شاهد تکرار دوباره سرانجام کارگزارانی مثل تدبیرگر سرمایه نباشیم که بر خلاف عنوانش نه تنها درباره سرمایه های مردم تدبیر درستی به کار نگرفت بلکه ریشه اعتماد به بازار را زد.

۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 36174

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha