تصویب بودجه به تاخیر افتاد

تصویب بودجه بهار۱۴۰۲ انجام خواهد شد و در این مدت دولت از ارکان بودجه امسال استفاده می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، بررسی و تصویب بودجه ۱۴۰۲ به چهار ماه دیگر یعنی سه ماه اول سال بعد موکول شد.

جبار کوچکی نژاد با بیان اینکه دولت بودجه را بعد از برنامه هفتم توسعه به مجلس می‌آورد، گفت: احتمالا بودجه در سه ماه اول سال ۱۴۰۲ بررسی و تصویب شود و در این مدت به دولت مجوز داده شد تا از ارکان بودجه سال ۱۴۰۱ استفاده کند.

وی افزود: در خصوص مسائل اقتصادی و حذف ارز ترجیحی و مسائل مربوط به کالابرگ نیز مجلس قانون شفافی را تصویب کرد که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را بردارد و از آن سمت کالابرگ را تضمین کند که قسمت اول کار انجام شد.

کوچکی نژاد ادامه داد: دولت قول داد در عرض دو ماه کالابرگ ارائه دهد اما ۹ ماه گذشته و هنوز کالابرگ یا کارت الکترونیکی به مردم ارائه نشده و منابعی که به مردم داده می‌شود پاسخگوی تورم و افزایش قیمت‌ها نیست. ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان یارانه، سفره مردم را رنگین نمی‌کند.

براساس این گزارش، پیش از این هم حمیدرضا حاجی بابایی رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از احتمال تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۲ به صورت چند دوازدهم و تصویب و بررسی لایحه بودجه در بهار سال آینده خبر داده بود.

زمان نهایی ارائه آیین نامه

بر اساس آیین نامه دولت موظف است تا ۱۵ آذر لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به مجلس ارائه کند در غیر این صورت باید لایحه بودجه به صورت لایحه سه دوازدهم به مجلس ارائه شود.

بر اساس اعلام نمایندگان مجلس، دولت باید تا ۱۵ آذر ماه لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کند و از آنجایی که امروز ۹ آذر است فرصت دولت تا یکشنبه خواهد بود و اگر دولت در موعد مقرر لایحه را به مجلس ندهد باید لایحه سه دوازدهم ارائه کند.

گفتنی است باتوجه به مصاحبه اخیر میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه که گفته بود تا پایان آذر ماه نمی‌توانند لایحه بودجه را به مجلس بدهند و با توجه به شنیده‌ها نیز دولت تاکنون نتوانسته است لایحه بودجه را آماده کند که باید به سمت چند دوازدهم برود.

قابل توجه است که در خصوص لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ از آنجایی که امسال سال پایانی برنامه ششم است و بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، لایحه برنامه بر بودجه تقدم دارد، دولت نیز تلاش می‌کند تا ابتدا لایحه برنامه هفتم را به مجلس بدهد و سپس بر اساس آن لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند. ابتدا باید برنامه هفتم تصویب شود و سپس بر اساس آن بودجه ۱۴۰۲ در مجلس تصویب شود.

۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵
کد خبر: 36099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha