تحلیل جالب شکست ایران از زبان اسطوره فوتبال ایتالیا + فیلم

فرانکو باره سی اسطوره فوتبال ایتالیا پس از حذف ایران از جام جهانی، درباره عملکرد شاگردان کارلوس کی‌روش صحبت کرد. او می‌گوید ایران یک فرصت تاریخی را از دست داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، فرانکو باره سی مدافع سابق تیم ملی ایتالیا و یکی از مهم‌ترین بازیکنان تاریخ باشگاه میلان، امشب پس از حذف تیم ملی از رقابت‌های جام جهانی، گفت‌وگویی با برنامه جام و مردم داشت و به سوالات مجریان برنامه پاسخ داد. او در ابتدای صحبت‌هایش گفت: متاسفانه شب غمگینی برای ایران است. متاسفم که باید امشب درباره یک باخت صحبت کنم و متاسفم که ایران در شرایطی که می‌توانست با یک مساوی صعود کند، این فرصت فوق‌العاده را از دست داد؛ یک فرصت تاریخی که می‌توانستند آن را لمس کنند و به مرحله بالاتر صعود کنند اما متاسفانه رخ نداد.

* آمریکا با کیفیت بالایی در مسابقات ظاهر شده بود اما در این بازی، ما سطح خیلی پایین‌تری از آنها نداشتیم. آیا یک تاکتیک متفاوت، می‌توانست نتیجه متفاوتی را برای ما به همراه داشته باشد؟
من بازی را دیدم و به نظر من ایران خوب بازی کرد. روشن بود که در دفاع خوب کار نکرد و در یک لحظه بازی را از دست داد اما در مجموع بازی خوبی ارائه داد. فشار زیادی روی دفاع ایران بود و من فکر می‌کردم آمریکا فضای بیشتری در اختیار ایران بگذارد.

* درباره رویکرد کارلوس کی‌روش صحبت کنید. به نظر می‌رسید که ما در نیمه اول برای مساوی به زمین آمده بودیم.
درست است که تیم با یک مساوی هم صعود می‌کرد اما ایران مقابل تیمی بود که سریع و تکنیکی‌ بازی می‌کرد. نمی‌توانیم بگوییم که ایران برای مساوی وارد بازی شده بود. این تیم حتی در بحث دفاعی هم خودش را آماده یک بازی دفاعی نکرده بود.

* یکی از عوامل پیروزی آمریکا، بازیکن تیم شما، سرجینیو دست بود.
دست امشب فوق‌العاده ظاهر و ایران را آزار داد و پاس گل فوق‌العاده‌ای هم داد. او به صورت مداوم، خط دفاعی ایران را اذیت می‌کرد.

* بازی خوب دست باعث شد میلاد محمدی تعویض شود و پس از آن هم یک تغییر تاکتیکی داده شد و ابوالفضل جلالی آمد. آیا کیفیت این بازیکن برای شما جالب توجه نبود؟
این بازیکن با وجود اینکه تجربه زیادی نداشت، فوق‌العاده بازی کرد و بازیکن آمریکایی را به خوبی درگیر خودش کرد و در لحظات آخر بازی توانست در کنار سایر بازیکنان، دفاع آمریکا را تحت فشار قرار بدهد.

* به جز دست، بازی کدام بازیکن آمریکا را موثر دیدید؟
باید اعتراف کنیم که در بین هافبک‌های آمریکا، آدامز موثرتر از سایر بازیکنان بود. البته می‌دانیم که بسیاری از بازیکنان آمریکا در سطح بالایی از فوتبال اروپا بازی می‌کنند.

* عملکرد کلی ایران در سه بازی جام جهانی را چطور می‌بینید؟
بازی اول بدترین بازی بود و ایران هنوز وارد فضای بازی‌های جام جهانی نشده بود اما در بازی با ولز و آمریکا خوب بازی کرد ولی در شرایطی که با یک مساوی می‌توانست وارد تاریخ شود، این موقعیت خاص را از دست داد. من معتقدم که باید قدرت دفاعی را بالا برد. تیمی که گل نمی‌خورد برنده می‌شود؛ از نظر من ایران در دفاع اذیت شد و نتوانست از پس این مسئله بربیاید و به سایر موارد فکر کند.

* درباره فشاری که در بازی سوم به بازیکنان وارد می‌شود چه نظری دارید؟ در هر صورت آنها در مدت زمان کوتاهی در جام جهانی بازی می‌کنند و معمولا برای تیم‌هایی مثل ایران، سومین بازی سخت‌ترین مسابقه از نظر فیزیکی است.
قطعا بازی با فاصله ۳-۴ روز سخت است اما از طرفی این مسئله می‌تواند شرایط را بهتر هم بکند؛ این موضوع به نتایج بستگی دارد چرا که اعتماد به نفس و اعتقاد بازیکنان، تغییردهنده است. ایران امشب فرصت مهمی داشت و نتوانست از آن استفاده کند. ایران می‌توانست نبازد و دقت بیشتری در دفاع داشته باشد اما این تیم در جام جهانی، تحت تاثیر بازی حریفان خودش و تحت حمله آنها قرار گرفت و در خط دفاعی خوب ظاهر نشد.

* اگر بخواهید دو یا سه بازیکن ایران در مجموع سه بازی را نام ببرید، به کدام بازیکنان اشاره می‌کنید؟
بازیکنانی که شخصیت و تکنیک بالایی داشتند؛ مثل طارمی که البته می‌توانست در بازی آخر بهتر ظاهر شود. همچنین رضاییان عملکرد خوبی داشت و به خودش فشار وارد کرد. حاج‌صفی هم عملکرد خوبی داشت و آزمون هم مهاجم با کیفیتی است و من بازی او را پسندیدم اما این تیم از لحاظ فیزیکی ضعیف است. ایران باید در جنبه فیزیکی و جسمانی رشد کند تا بتواند در چنین بازی‌هایی هم خوب ظاهر شود.
* به جام جهانی ۱۹۹۴ برگردیم که شما فینال را از دست دادید. می‌خواهم درباره آن پنالتی‌های سرنوشت‌ساز سوال کنم؛ شما در آن بازی پنالتی از دست دادید اما روبرتو باجو به عنوان مقصر آن شکست معرفی شد.
من اینطور فکر نمی‌کنم. باجو فوق‌العاده ظاهر شد و ما را تا فینال برد اما در فینال در بهترین شرایط خودش نبود و از ناحیه پا دچار مصدومیت بود. شانس بود و به ضربات پنالتی رسیدیم و در این شرایط، اشتباه رخ می‌دهد. به هر حال بعد از ۱۲ سال توانستیم جام جهانی را ببریم و ایرادی نداشت؛ فوتبال و ورزش همین است.

* آریگو ساکی در آن جام یک رکورد بی نظیر ثبت کرد و به جز دروازه‌بان سوم خود، از تمام بازیکنان خود استفاده کرد.
برخی از تغییرات به خاطر مشکلات و آسیب‌دیدگی‌ها بود اما به هر حال فضای خاصی در آن دوره از جام جهانی وجود داشت و هوا هم بسیار گرم و مرطوب بود و بازی کردن سخت بود؛ به همین دلیل ساکی تغییرات زیادی انجام می‌داد و بازیکنان مختلفی را به بازی می‌گرفت.

* شما در میلان پست مدیریتی دارید و این تیم یکی از تیم‌های محبوب در ایران است. آیا ما روزی را می‌بینیم که باشگاه میلان، یک بازیکن ایرانی استخدام کند؟
من خوشحال می‌شوم که چنین بازیکنانی را ببینم چون ایران خوب کار می‌کند و بازیکنانی دارد که می‌توانند نه تنها در میلان، بلکه در اروپا بازی کنند. میلان نسبت به همه بازارهای دنیا باز است و من امیدوارم که ایران و میلان بتوانند بازیکنی در این سطح داشته باشند.

تحلیل جالب شکست ایران از زبان اسطوره فوتبال ایتالیا + فیلم

* ایتالیا قهرمان اروپا شد اما دو دوره است که در جام جهانی حضور ندارد. دلیل این دوگانگی چیست؟
این فوتبال وحشتناک است و غم سنگینی برای کشور ما بود که نتوانستیم به جام جهانی صعود کنیم؛ بعد از یک پیروزی فوق‌العاده در اروپا هیچکس انتظار نداشت که تیم ما نتواند صعود ‌کند. این یک تلخی کامل بعد از پیروزی بود. من معتقدم که ما هزینه این را می‌دهیم که در لیگ‌مان، فوتبالیست‌های خارجی زیادی داریم. مربیان باید فوتبالیست‌های خود را از رده‌های پایین‌تر انتخاب کنند. این مسئله متاسفانه به ضرر تیم ملی خودمان می‌شود چون بازیکنان ایتالیایی در تیم‌های بزرگ ایتالیایی حضور ندارند.

* مرحله گروهی جام جهانی رو پایان است. شما کدام‌ تیم‌ها را مدعی قهرمانی می‌دانید؟
با بازی‌هایی که تا الان دیده‌ام برزیل، فرانسه و اسپانیا می‌توانند مدعی باشند؛ این تیم‌ها هم بازیکنان باکیفیتی دارند و هم بازی‌های خوبی ارائه می‌دهند.

* می‌خواهم از جام جهانی خارج شوم و درباره مبارزه نژادپرستی در فوتبال اروپا سوال کنم. آیا اقدام‌هایی که در چند سال اخیر رخ داده، برای مبارزه با این اتفاق کافی است؟
من معتقدم که فوتبال یک مجرای فوق‌العاده برای بروز زیباترین ارزش‌ها است‌. نژادپرستی یک پدیده وحشتناک و یک شر عظیم است که همه باید با آن مبارزه کنیم. احترام، پذیرش و آموزش سیاست‌هایی هستند که باید پیگیر آن باشیم؛ به خصوص در بخش هواداری کشورها. فوتبال باید باعث اتحاد و از بین رفتن تفاوت‌ها است و نقش مهمی در مبارزه با نژادپرستی دارد.

۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 36050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha