خرید این خودروهای جدید در بورس چقدر سود دارد؟ + جدول

این هفته تارا و پژو ۲۰۷ اتوماتیک برای اولین بار به همراه سه خودروی دیگر در بورس به فروش گذاشته می‌شوند. اما حداکثر قیمت منطقی برای ثبت سفارش خرید چقدر است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بورس کالا از امروز تا پایان هفته میزبان عرضه ۲۱۷۴ دستگاه خودرو شامل هایما S۷ و S۵، تارا دستی و اتوماتیک، پژو ۲۰۷ اتوماتیک و همچنین لاماری ایما خواهد بود. تارا و پژو ۲۰۷ اتوماتیک برای اولین بار است که خارج از قرعه‌کشی و از طریق بورس عرضه می‌شوند.

خرید خودرو از طریق بورس کالا از دو جهت اتفاق مثبتی است: اولا، اگرچه احتمالا خریداران خودروهای مذکور را به قیمتی بالاتر از قیمت کارخانه می‌خرند، اما دیگر مجبور نیستند برای خرید خودرو شانس خود را در لاتاری قرعه‌کشی امتحان کنند. بدیهی است به میزانی که تقاضا برای خودروهای عرضه شده بالا باشد، قیمت معاملات از قیمت پایه بیشتر خواهد شد. هر چند طبیعتا از قیمت بازار پایین‌تر است. ثانیا، به موهبت عرضه در بورس، خودروسازان از بند قیمت‌گذاری دستوری کم‌کم رها می‌شوند. برآورد می‌شود اگر خودروسازان حدود یک سال محصولات خود را در بورس عرضه کنند، زیان انباشته چند ده هزار میلیاردی آن‌ها جبران شود.

سود خرید کدام خودرو از بورس بیشتر است؟

بررسی‌های فردای اقتصاد نشان می‌دهد که قیمت بازار خودروهایی که قرار است این هفته به بورس بیایند حوالی ۳۰ تا ۱۰۰ درصد از قیمت پایه آن‌ها در بورس بیشتر است.

البته این رقم برای خودروی نسبتا پرطرفدار ۲۰۷ حتی بیش از ۱۰۰ درصد است. چراکه قیمت بازار ۲۰۷ اتوماتیک ۶۱۰ میلیون تومان است. در حالی که قیمت پایه آن حدود ۲۸۰ میلیون تومان است. بنابراین قیمت بازار ۱۱۸ درصد بیشتر از قیمت پایه است.

در خصوص ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه‌ای باید دقت کرد با توجه به آنکه ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما ساخت ۱۴۰۱ هنوز وارد بازار نشده است، قیمت مدل ۱۴۰۰ این خودرو را در جدول درج کرده‌ایم. همین موجب شده تا اختلاف قیمت بازار و بورس این خودرو بیشتر از سایر خودروها باشد.

پس از پژو ۲۰۷ بیشترین اختلاف قیمت بورس و بازار به ترتیب مربوط است به: تارا دنده‌ای، تارا اتوماتیک، لاماری ایما، هایما S5 و هایما S7.

باید دقت داشت که بیشتر بودن این فاصله لزوما به معنای آن نیست که خریداران این خودروها بیشتر سود خواهند کرد. هر چقدر تعداد تقاضا برای این خودروها بیشتر از تعداد عرضه آن‌ها باشد، قیمت معاملات به قیمت بازار نزدیک‌تر خواهد شد.

اما امسال در عرضه برخی خودروها در بورس کالا همچون شاهین سایپا یا نخستین مرحله عرضه هایما S7، شاهد کمتر بودن تقاضا نسبت به عرضه بودیم که منجر شد خودروهای مذکور در قیمت پایه به فروش بروند. به این ترتیب، خریداران این خودروها را تقریبا به قیمت کارخانه از بورس خریدند.

خرید این خودروهای جدید در بورس چقدر سود دارد؟

اختلاف قیمت خودروهای بورسی در بورس و بازار آزاد

خرید خودروهای مذکور تا چه قیمتی منطقی است؟

خریداران جهت ثبت سفارش برای این خودروها باید دقت داشته باشند که با توجه به هزینه‌های جانبی خرید خودر از بورس، حداکثر قیمت منطقی برای ثبت سفارش چقدر است. خرید خودرو از بورس سه دسته هزینه دارد:

۱- مالیات و عوارض: هزینه مالیات و عوارض برای این خودروها بین ۹ تا ۱۳ درصد متغیر است. باید دقت داشت مبنای محاسبه مالیات و عوارض قیمت نهایی معامله است، نه قیمت پایه عرضه خودرو در بورس. در جدول به تفکیک می‌توانید درصد مالیات و عوارض هر یک از خودروها را مشاهده کنید.

۲- هزینه‌های جانبی: هزینه ثابت بابت بیمه و شماره‌گذاری برای خودروهای ایران خودرو که این هفته در بورس عرضه می‌شوند، ۴ میلیون و ۳۷۱ هزار تومان است. هزینه ثابت خرید خودروی لاماری ایما آرین موتور اما ۲۴ میلیون و ۷۲۸ هزار تومان است.

۳- هزینه خواب پول: ایران خودرو تحویل خودروهای خود را سه ماهه (۹۰ روزه) در نظر گرفته است. مدت تحویل لاماری ایما نیز ۷۰ روزه است. با فرض نرخ بهره ماهانه ۲ درصد، می‌توان گفت هزینه خواب پول برای خودروهای ایران خودرو ۶ درصد و برای لاماری نیز حدود ۴.۵ درصد است.

در جدول این گزارش حداکثر قیمت منطقی خرید خودرو را با احتساب این سه دسته هزینه حساب کرده‌ایم که یعنی حداکثری نرخی که ثبت سفارش در آن قیمت با احتساب هزینه خواب پول، مالیات و سایر هزینه‌ها مساوی قیمت این خودروها در بازار آزاد خواهد شد. بدیهی است که ثبت سفارش در سطوح بالاتر از این مقادیر معادل است با خرید خودرو به قیمت بالاتر از بازار که طبیعتا خرید بالاتر از این نرخ نمی‌تواند منطقی باشد.

برای مثال، فردی که قصد خرید تارا اتوماتیک را دارد منطقی است حداکثر تا قیمت ۵۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان سفارش ثبت کند. چراکه مجموع هزینه‌ها برای این فرد با احتساب ۱۲ درصد مالیات و عوارض، هزینه ثابت ۴ میلیون و ۳۷۱ هزار تومانی و خواب پول سه ماهه، همان قیمت بازار تارای اتوماتیک خواهد بود. لازم به ذکر است که ثبت سفارش به قیمت‌های پایین‌تر از ۵۲۸ میلیون تومان، سود بیشتری برای خریداران به همراه خواهد داشت. اما آنچه در خرید این خودروها تعیین‌کننده است، میزان تقاضا برای آن‌هاست. چراکه تقاضای بالاتر به معنای رقابت بیشتر روی خودروها و افزایش قیمت معاملات نسبت به قیمت پایه است.

خرید این خودروهای جدید در بورس چقدر سود دارد؟

۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 35961
منبع: فردای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha