انتشار اوراق گواهی ارزی هیچ تاثیری بر جلوگیری از قیمت حبابی ارز نخواهد داشت / این اوراق، ابزاری برای دلالی خواهد شد/ سفته بازی و دلالی بلای جان اقتصاد است

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: انتشار اوراق مشتق ارز هیچ تاثیری بر جلوگیری قیمت حبابی ارز نخواهد داشت برای اینکه همین اوراق، ابزاری برای دلالی می تواند باشد و ممانعتی برای دلالان نیست، لذا با در دست داشتن اوراق ارزی فعالیت های سوداگری خود را در بازار ارز ادامه می دهند. قطع به یقین اقتصاد ایران تا کنون از وجود دلالی های بی حساب و کتاب و جولان دادن دلالان زیانهای بیشماری کرده است. مساله این است که تدابیر و سیاست های اقتصادی دولت و بانک مرکزی نباید به این موضوع دامن بزند.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، عبدالمجید شیخی استاد اقتصاد و تحلیلگر اقتصاد ایران در گفت و گو با رادار اقتصاد نظر خود را درخصوص عرضه اوراق ارزی توسط بانک مرکزی بیان داشت و گفت: به هر صورت بانک مرکزی و دولت تلاش می کنند تا با استفاده از ابزارهایی بتوانند تا اندازه ممکن فشار نقدینگی را از روی اقتصاد ایران بردارند اما برای تحقق این منظور باید راه درست را در پیش گرفت به طوری که اقتصاد ایران صدمه نبیند و به سمت وضعیت مطلوب یعنی رونق تولید وجهش در تولیدات مختلف بخصوص تولید در دانش بنیان ها حرکت کند.

وی در این باره افزود: به نظر می رسد دولت و بانک مرکزی عرضه اوراق ارز را در جهت تنظیم بازار و کم کردن فشار تقاضای ارز در اقتصاد دنبال می کنند البته این موضوع به لحاظ اقتصادی شاید در کوتاه مدت جواب دهد و منجر به جمع آوری بخشی از نقدینگی کف جامعه شود اما از دیدگاه اقتصاد اسلامی عمل زائدی است و جزء مشتقات بازار سرمایه است که جزء بازار ثانویه به شمار می رود.

وی در این باره براساس دیدگاه اقتصاد اسلامی تصریح کرد: از دیدگاه اقتصاد اسلامی انتشار اوراق فقط کارها را بیش از پیش به هم گره می زنند. در واقع می توان گفت شبیه خلق پول و دامن زدن به دلالی و نقدینگی در بازار است.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی راهکار مورد نظر خود را خطاب به مسوولین بانک مرکزی عنوان کرد و در این باره گفت: اساسی ترین کار این است که خلق اعتبار را ممنوع کنیم، نرخ سود بانکی را عملیاتی کنیم و نرخ بازدهی سرمایه هم در بازار سرمایه حقیقتا نرخ بازدهی حقیقی سرمایه باشد و اگر این اتفاقات بیافتد بازار مالی و پولی یکسان می شوند و هیچ مرزی بین آن ها نخواهد بود.

عبدالمجید شیخی استاد و تحلیلگر اقتصاد اسلامی خاطر نشان کرد: انتشار اوراق مشتق ارز هیچ تاثیری بر جلوگیری قیمت حبابی ارز نخواهد داشت برای اینکه همین اوراق، ابزاری برای دلالی می تواند باشد و ممانعتی برای دلالان نیست، لذا با در دست داشتن اوراق ارزی فعالیت های سوداگری خود را در بازار ارز ادامه می دهند. قطع به یقین اقتصاد ایران تا کنون از وجود دلالی های بی حساب و کتاب و جولان دادن دلالان زیانهای بیشماری کرده است. مساله این است که تدابیر و سیاست های اقتصادی دولت و بانک مرکزی نباید به این موضوع دامن بزند و زمینه را برای سفته بازی بیشتر فراهم کند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: اقتصاد ایران زمانی سلامت می شود که از هر گونه سفته بازی دور شود. سفته بازی و دلالی بلای جان اقتصاد است به همین خاطر امید می رود سیاست گذاری ها به گونه ای باشد که سرمایه ها را به سمت فعالیت های مولد و هدفمند هدایت کند نه اینکه زمینه برای فعالیت های سوداگری و واسطه گری بازتر شود.

۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 35922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha