کدام کشورها بیش‌ترین ذخایر ارزی جهان را دارند؟

ایبنا نوشت: دارایی‌های روسیه که دارایی‌های مسدود شده در تحریم‌های غرب را در بر می‌گیرد، از ۵۴۰ میلیارد دلار فراتر رفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد بر اساس محاسبات ریانووستی که روز شنبه منتشر شد، روسیه میان بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان از نظر ذخایر ارزی به رتبه چهارم رسیده است. داده‌های بانک مرکزی نشان داد که در ۹ ماهه اول سال جاری، دارایی‌های روسیه، شامل دارایی‌های مسدود شده توسط غرب به دلیل تحریم‌های مرتبط با اوکراین، تا ۵۴۰ میلیارد دلار افزایش یافت و به روسیه اجازه داد تا جایگاه هند را که از تابستان گذشته در جایگاه چهارم قرار داشت، در اختیار گیرد. دارایی‌های هند تا پایان ماه سپتامبر ۵۳۲ میلیارد دلار بوده است. دو کشور هند و روسیه از سال ۲۰۱۵ سر این شاخص با یکدیگر رقابت می‌کنند.

چین با دارایی خیره کننده ۳.۱۹۳ تریلیون دلار در پایان ماه سپتامبر سال جاری، پیشتازی همیشگی خود را از نظر ذخایر بین المللی حفظ کرد. ژاپن با ۱.۲۳۸ تریلیون دلار در جایگاه دوم قرار گرفت و سوئیس با ۸۹۲ میلیارد دلار دارایی در جایگاه سوم قرار گرفت. بر اساس این گزارش، روند جالبی در نیمی از ده کشور برتر مشاهده شد که در آن اقتصادهای نوظهور از همتایان خود در بازار توسعه یافته پیشی گرفتند. هنگ کنگ با عربستان سعودی به عنوان ششمین دارنده بزرگ جابجا شد، برزیل به رتبه نهم صعود کرد و سنگاپور را تا رتبه دهم کاهش داد. کره جنوبی به رتبه هفتم سقوط کرد.

آلمان و آمریکا نسبت به سال گذشته به ترتیب جایگاه‌های یازدهم و دوازدهم را حفظ کردند و فرانسه به رتبه سیزدهم صعود کرد و پس از آن ایتالیا قرار گرفت. مکزیک با سه پله صعود در رتبه ۱۵ قرار گرفت. تایلند، بریتانیا، اسرائیل، لهستان و جمهوری چک در ۲۰ رتبه برتر قرار گرفتند. این مطالعه توسط ریانوستی بر اساس داده‌های بانک‌های مرکزی ۹۰ اقتصاد بزرگ جهان تا سال ۲۰۲۱ انجام شد. نمونه نهایی شامل ۵۰ اقتصاد با بزرگ‌ترین ذخایر بود که داده‌های خود را برای ماه سپتامبر در اواسط نوامبر فاش کردند.

۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸
کد خبر: 35894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha