«وریا» بر اساس کدام ماده قانونی دستگیر شده؟!

رسانه‌هایی که بیش از این خبر بازداشت حسین ماهینی و احضار و تحت فشار قرار گرفتن چند بازیکن و مربی فوتبال در ایران را پوشش داده بودند اما تصور نمی‌کردند چهره‌ای با این حجم از حمایت مردمی که همچنان بازیکن فعال است کارش به بازداشتگاه بکشد. به خاطر انتشار چند استوری و ملاقات با دختر یکی از کشته‌شدگان وقایع دو ماه اخیر.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛روزنامه اعتماد نوشت:خبر بازداشت وریا غفوری آنقدر بد موقع و غیر قابل باور بود که تا چند ساعت همه منتظر تکذیب آن بودند. بد موقع از آن جهت که درست ۲۴ ساعت قبل از بازی حساس تیم ملی ایران مقابل ولز در جام جهانی منتشر شد و غیرقابل باور از جهت اعلام اتهام‌های منتسب به او. به همین دلیل عکس وریا غفوری نه تنها تیتر یک رسانه‌های داخلی را اشغال کرد که به سر خط بسیاری از رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شد.

رسانه‌هایی که بیش از این خبر بازداشت حسین ماهینی و احضار و تحت فشار قرار گرفتن چند بازیکن و مربی فوتبال در ایران را پوشش داده بودند اما تصور نمی‌کردند چهره‌ای با این حجم از حمایت مردمی که همچنان بازیکن فعال است کارش به بازداشتگاه بکشد. به خاطر انتشار چند استوری و ملاقات با دختر یکی از کشته‌شدگان وقایع دو ماه اخیر.


خبرگزاری تسنیم و خبرگزاری برنا وابسته به دولت، علت بازداشت وریا غفوری را توهین و تخریب تیم ملی و تبلیغ علیه نظام اعلام کردند. به جز این دو رسانه هیچ مرجع خبری دیگری از جمله قوه قضاییه واکنشی به خبر بازداشت غفوری نشان نداد. همچنین جزییاتی از نحوه دستگیری بازیکن این فصل فولاد خوزستان منتشر نشد. برخی منابع خبری در فضای مجازی اعلام کردند وریا در حین تمرین تیم فولاد خوزستان و مقابل چشم فرزندش که برای دیدن تمرین پدر آمده بود بازداشت و به تهران منتقل شده است.

وریا غفوری همیشه یکی از بازیکنان معترض فوتبال ایران به حساب ‌آمده که در مورد موضوعات مختلف از جمله مشکلات مردمان دیارش یعنی کردستان و قیمت دلار و... موضع‌گیری کرده و به اعتقاد بسیاری به خاطر همین مجبور به ترک استقلال شد. با این حال غفوری در دو ماه و نیم گذشته در رابطه با بسیاری از سلبریتی‌ها واکنش چندان تندی نسبت به وقایع از خودش نشان نداده بود ولی با وجود چنین رویه‌ای چند بار خبر بازداشت او منتشر و تکذیب شد. او همچنین هیچ اظهار نظری در مورد تیم ملی ایران یا انتقاداتی که به بازیکنان وارد می‌شود، نکرد. به همین دلیل بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به بازخوانی استوری‌ها و پست‌های او در فضای مجازی پرداختند تا شاید دلیل بازداشت او را پیدا کنند.
وریا غفوری بعد از درگذشت مهسا امینی یکی از شعرهای فرخی یزدی را با مطلع «گلرنگ شد در و دشت، از اشکباری ما» به اشتراک گذاشت و بعد از آن تا مدت زیادی اظهار نظری از او در فضای مجازی منتشر نشد.

او سپس در بازی فولاد خوزستان مقابل تیم سابقش با مچ‌بند مشکی وارد زمین شد. فعالیت بعدی وریا در مورد اتفاقات اخیر بازنشر پست علی دایی در مورد درگذشت مهسا امینی بود. وریا در یک استوری دیگر چند روز بعد بدون مخاطب قرار دادن هیچ‌کسی نوشت: «مگر می‌شود خیر بر شر پیروز نشود! خیر محکم خواهد ایستاد. شر با تمام قدرتش همیشه مغلوب مظلومیت درستی و بحق بودن خیر می‌شود....» بعد از انتشار عکس‌های جگرسوز دختر مرحومه فرشته احمدی از کشته‌شدگان وقایع اخیر که از منطقه کردستان بود وریا غفوری به دیدار او رفت و تقریبا یک هفته پیش در واکنش به توییت منتسب به حسن عباسی که دوباره به فوتبالیست‌ها توهین کرده بود واکنش نشان داد. عباسی ساعتی بعد توییت خود را پاک کرد اما بابت اظهارات و توهین‌های گاه‌وبیگاهش به اهالی فوتبال توسط قوه قضاییه فراخوانده شد.


آخرین اقدام وریا غفوری در فضای مجازی هفته پیش رقم خورد. او در واکنش به اتفاقات مناطق کردنشین کشور باز هم بدون مخاطب قرار دادن فرد یا نهادی در استوری اینستاگرامش به شرایط موجود معترض شد و متنی را به اشتراک گذاشت. در بخشی از این متن آمده بود: «تمام اقوام خود ایران هستند. »


در این بین برخی چهره‌های حقوقی از انتساب اتهام‌ها مخصوصا اتهام «توهین به تیم ملی» متعجب شدند و بعد از اینکه بار دیگر تاکید کردند وریا حرفی در مورد تیم ملی نزده این پرسش را مطرح کردند که در کجای قانون و براساس کدام بند و ماده چنین جرمی تعریف شده است؟ این واکنش بعد از انتشار اخباری مبنی بر احضار یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس به دادگاه یا پلمپ چند رستوران به دلیل عدم حمایت از تیم ملی یا خوشحالی از برد تیم ملی انگلیس مقابل ایران هم مطرح شده بود. کارشناسان تاکید داشتند که شاید عدم حمایت از تیم ملی یا خوشحالی از برد رقیب ایران در یک مسابقه فوتبالی عمل پسندیده‌ای نباشد اما بازخواست کردن آدم‌ها بابت این مساله یا جرم‌انگاری آن واقعا غیر قابل باور است. در پایان باید گفت کاش یک نفر از مقامات مسوول بعد از انتشار خبر بازداشت وریا غفوری می‌آمد و توضیح می‌داد داستان از چه قرار است. توضیح می‌داد درست ۲۴ ساعت بعد از اینکه رییس جمهور تاکید کرد برای شنیدن صدای معترضان و مخالفان گوش شنوا وجود دارد بازداشت یکی از چهره‌های محبوب نزد مردم به چه دلیل صورت گرفته؟ کاش توضیح می‌داد در شرایطی که ۲۴ ساعت وقت مانده بود تا بازی ایران و ولز و در شرایطی که همه باید نگاه‌شان را معطوف به موفقیت تیم ملی می‌کردند چرا یک حاشیه بزرگ دیگر اطراف فوتبال ملی شکل گرفت؟ که دوباره بازیکنان بابت واکنش نشان دادن یا نشان ندادن به بازداشت هم‌بازی سابق‌شان در تیم ملی تحت فشار روانی قرار بگیرند.


موج حمایت‌ها از وریا غفوری در بین چهره‌های سرشناس فوتبالی و فرهنگی- هنری کشور و توده کاربران فضای مجازی نشان می‌دهد هیچ‌کس نه انتظار بازداشت وریا را داشت نه از اتهام‌هایی که متوجه اوست قانع شده است. بسیاری از بازیکنان باشگاه استقلال، بازیگران سرشناس و هواداران فوتبال و کنشگران شبکه‌های اجتماعی با انتشار عکس وریا غفوری و استفاده از هشتگ باشرف به بازداشت او واکنش نشان دادند.


بعد از بازداشت وریا غفوری بریده‌هایی از مصاحبه‌های او در چند سال گذشته بین کاربران مجددا به اشتراک گذاشته شد. در این میان یک بخش از اظهارات او خیلی بیشتر به چشم آمد. آنجایی که ملی‌پوش سابق فوتبال ایران بعد از اینکه توسط یکی از نمایندگان مجلس به فعالیت‌های تجزیه طلبانه متهم شده بود، گفت: «وطن‌فروش من نیستم. تجزیه‌طلب نیستم. من یک جان دارم که هزار بار فدای ایران می‌کنم.» در همین راستا واکنش همسر وریا غفوری به بازداشت او نیز مورد توجه کاربران قرار گرفت. ایشان در صفحه شخصی‌اش نوشت: «از من نپرس چه خبر؟! جز ایران چیزی مهم نیست.»

۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
کد خبر: 35877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha