رانت اختلاف نرخ ارز به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسید

همایون دارابی گفت: اختلاف ۱۳ درصدی نیمه اول امسال در نرخ ارز سامانه نیما و دلار بازار آزاد، حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های بورسی ضرر و زیان تحمیل کرد. در حال حاضر اختلاف نرخ ارز در سامانه نیما با بازار آزاد به حدود ۲۵ درصد رسیده و با این تفاسیر احتمالاً تا پایان سال جاری، ۲۱۲ هزار میلیارد تومان دیگر ضرر و زیان به شرکت‌های بورسی تحمیل خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا، یکی از مطالبات این روزهای فعالان بازار سرمایه، کاهش اختلاف نرخ ارز سامانه نیما با بازار آزاد است.

همایون دارابی، مدیرعامل شرکت سبدگردان داریوش در گفت‌وگو با خبرنگار سنا ضمن انتقاد از اختلاف نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد، بیان کرد: اختلاف نرخ ارز در سامانه نیما بازار آزاد، رانت و فساد آشکاری است که در اقتصاد ما وجود دارد. تبعات چنین رانت‌هایی به کرات هم تجربه شده که مهم‌ترین نمونه آن تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بود.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: وقتی ارز را ارزان تر از بازار آزاد در اختیار واردکنندگان قرار می‌دهیم، چند عارضه در پی خواهد داشت. در مرحله اول شرکت‌های صادر کننده ما به اندازه میزان اختلاف نرخ ارز با بازار آزاد، زیان می‌کنند و در مقابل رانتی به همین میزان نصیب واردکنندگان می‌شود. علاوه بر این اقتصاد کشور دچار بیماری هلندی و نابودی خواهد شد. به همین دلیل تمامی کشورها از جمله کشور ترکیه که اتفاقا وضعیت ارزی ناپایداری هم دارد، فقط یک نرخ ارز دارد تا شفافیت اقتصادی حفظ شود.

دارابی افزود: برآوردها نشان می‌دهد در نیمه اول امسال نرخ ارز در سامانه نیما حدود ۲۵ هزار تومان و دلار بازار آزاد حدود ۲۸ هزار تومان بود و این اختلاف ۱۳ درصدی حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های بازار سرمایه ضرر و زیان تحمیل کرد. در حال حاضر اختلاف نرخ ارز در سامانه نیما با بازار آزاد به حدود ۲۵ درصد رسیده و با این تفاسیر احتمالاً تا پایان سال جاری، ۲۱۲ هزار میلیارد تومان دیگر ضرر و زیان به شرکت‌های بورسی تحمیل خواهد شد.

وی ادامه داد: حال آنکه اگر این اختلاف کاهش یابد به همین میزان به سود شرکت‌های بورسی افزوده خواهد شد و در نتیجه هم قیمت سهام رشد خواهد کرد و هم شرکت‌های بورسی، سرمایه در گردش بیشتری جهت تامین مواد اولیه و... در اختیار خواهند داشت. از طرفی با کاهش اختلاف ارز نیمایی با بازار آزاد، از جذابیت واردات کاسته شده و شرایط برای تولیدکنندگان ایرانی مساعدتر خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه تصریح کرد: کاهش اختلاف نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد، صنایع صادرات محور بازار خصوص پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها، فلزی‌ها و معدنی‌ها را منتفع خواهد کرد.

۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴
کد خبر: 35811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha