‌فیچ: با وجود کرونا تقاضای گاز ایران سال ۲۰۲۰ رشد ۳ درصدی دارد / توسعه پارس جنوبی نویدبخش آینده روشن حوزه گاز ایران است

مؤسسه تحقیقاتی فیچ معتقد است که در سال ۲۰۲۰ تقاضای گاز رشد متوسط سه درصدی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مؤسسه تحقیقاتی فیچ در آخرین برآورد خود از وضعیت مصرف گاز ایران می‌گوید در سال ۲۰۲۰ تقاضای گاز رشد متوسط سه‌درصدی خواهد داشت، در حالی که پیش‌تر پیش‌بینی‌شده بود رشد مصرف گاز ۸ درصد باشد.

فیچ علت کاهش برآورد رشد مصرف گاز را شیوع کرونا در ایران می‌داند.

مؤسسه تحقیقاتی فیچ سولوشنز (Fitch Solutions) این نکته را در آخرین به‌روزرسانی گزارش صنعت نفت و گاز که مختص سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰ است مطرح کرده است.

رادار اقتصاد این گزارش که به بررسی آخرین تحولات تأثیرگذار بر صنعت نفت و گاز ایران و دورنمای آن طی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۹ می‌پردازد را در چند قسمت منتشر خواهد کرد. پیش تر چهار قسمت از این گزارش منتشر شد که قسمت اول از اینجا، قسمت دوم از اینجا، قسمت سوم از اینجا و قسمت چهارم از اینجا قابل مشاهده است.

در قسمت پنجم، پیش‌بینی فیچ از آینده مصرف گاز ایران ارائه شده است.

در این قسمت آمده که دولت ایران برنامه‌هایی برای صادرات ال ان جی داشت تا بتواند منابع را به صورت داخلی به پول تبدیل کند، اما با توجه به اعمال مجدد تحریم‌های ثانویه آمریکا، چشم‌انداز این طرح چندان روشن نیست.

مشروح قسمت پنجم گزارش در ادامه آمده است:

آغاز به کار فازهای جدید پارس جنوبی موجب گسترش دسترسی به گاز طبیعی در ایران، پاسخگویی به نیاز تأمین نشده و تولید بیشتر برق از طریق گاز می‌شود. در بلندمدت، رشد اقتصادی بهتر، توسعه زیرساخت‌ها و مقدم کردن مصرف گاز بر نفت باعث تقویت تقاضا در بخش مسکونی و صنعتی خواهد شد.

آخرین تحولات

· تقاضای گاز نسبت به تقاضای نفت کمتر از بیماری کرونا تأثیر می‌پذیرد. از یک سو، تقاضا به دلیل دسترسی گسترده به منابع داخلی و توسعه مستمر زیرساخت‌ها تحریک خواهد شد.

· از سوی دیگر، بخش حمل‌ونقل تنها بخش کوچکی از تقاضای گاز را شامل می‌شود و به دلیل محدودیت‌های موجود برای سفر، بخش حمل‌ونقل بیشتر به کاهش تقاضای نفت می‌شود تا گاز.

· پیش‌بینی ما رشد متوسط سه‌درصدی تقاضا برای گاز در سال ۲۰۲۰ است که از پیش‌بینی قبلی که ۸ درصد بود کمتر شده است.

روندهای ساختاری

در نتیجه اعطای یارانه گاز و حرکت فزاینده سبد مصرف انرژی داخلی از نفت به سمت گاز، مصرف گاز در ایران شاهد رشد سریعی بوده و در ده سال بعد از ۲۰۰۶ این مصرف تقریباً دوبرابر شده و از ۱۱۲ میلیون میلیارد مترمکعب (در سال) در سال ۲۰۰۶ به ۲۰۰ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۱۷ رسیده است. برآورد ما این است که مصرف در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ترتیب هشت و شش درصد افزایش داشته است که دلیل اصلی آن دسترسی بیشتر به گاز و جایگزینی محصولات نفتی با گاز در پروسه تولید برق است. دورنمای مصرف برای ۲۰۲۰ البته رشد تنها سه‌درصدی را نشان می‌دهد که علت اصلی آن تأثیر بیماری کرونا بر فعالیت اقتصادی در داخل است.

پیش‌بینی تولید و مصرف گاز (۲۰۱۸ تا ۲۰۲۹)

توسعه بیشتر میدان پارس جنوبی منابع کافی را برای پاسخ‌گویی به تقاضای فزاینده داخلی ایجاد خواهد کرد، چه اینکه مجاری صادرات نیز محدود است. در بلندمدت، دولت برنامه‌هایی برای صادرات ال ان جی (گاز طبیعی مایع شده) داشت تا بتواند منابع را به صورت داخلی به پول تبدیل کند. اما با توجه به اعمال مجدد تحریم‌های ثانویه آمریکا، چشم‌انداز این طرح چندان روشن نیست.

مصرف گاز بر اساس بخش به میلیارد مترمکعب (۲۰۱۷)

مهم‌ترین مصارف گاز در ایران عبارت‌اند از:

· تزریق مجدد: مقادیر زیادی گاز برای پایداری فشار در میادین بالغ نفتی تزریق می‌شود، اگرچه تحریم‌ها احتمالاً باعث کاهش تقاضای تزریق مجدد در کوتاه‌مدت خواهد شد.

· تولید برق: محصولات نفتی که در نیروگاه‌های برق سوزانده می‌شوند به تدریج جای خود را به گاز داده‌اند، که این باعث کاهش سوزاندن مستقیم نفت و مصرف داخلی نفت کوره و گازوئیل شده است. این مسئله همچنین باعث افزایش صادرات نفت خام و مازوت از سوی ایران قبل از اعمال تحریم‌های ثانویه آمریکا در سال ۲۰۱۸ شد.

· مصرف مسکونی و صنعتی: این بخش در حال حاضر حدود ۵۵ درصد از مصرف گاز داخلی را به خود اختصاص داده که ۲۵ درصد سهم خانوارها و ۳۰ درصد در صنایع مصرف می‌شود.

· سی ان جی: این سوخت سهمی کوچک اما روبه‌رشد در بخش حمل‌ونقل ایران دارد که دلیل آن مداخلات دولت برای کاهش اتکا به گازوئیل است. در حال حاضر سی ان جی چهار درصد تقاضای گاز طبیعی در ایران را به خود اختصاص داده است.

به نظر ما رشد قابل‌توجهی در مصرف گاز در ایران در بلندمدت اتفاق می‌افتد، علی‌الخصوص اگر این کشور بتواند برنامه‌های خود برای توسعه ظرفیت میان دستی را به خوبی اجرا کرده و بتواند خودروهای بیشتری را با سوخت سی ان جی عرضه نماید.

۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 3581

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha