بزرگترین خصوصی سازی تاریخ کشور نهایی شد/ واگذاری سهام دولت در خودروسازها

وزیر اقتصاد خبر داد: با توجه به دستور رییس سازمان خصوصی سازی، در هفته‌های آینده سهام وثیقه خودروسازها با سهام‌های دیگری از دولت جایگزین خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، وزیر اقتصاد با اعلام خبر نهایی شدن بزرگترین خصوصی‌ سازی کشور در هفته آینده گفت: واگذاری بلوک ۱۲ درصدی هلدینگ خلیج فارس با اهلیت سنجی و مبتنی بر رقابت و قیمتی ۳۲ درصد بالاتر از قیمت پایه انجام شد.

به نقل از ایرنا، سید احسان خاندوزی روز پنجشنبه در سومین جلسه از نشست وزیر امور اقتصادی و دارایی با صاحب‌نظران و اساتید محترم دانشگاهی با موضوع بررسی واگذاری سهام دولت در شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو، با بیان اینکه وزارت اقتصاد و وزارت صمت پیش از اینکه بخواهند الگوی خصوصی سازی دو خودروساز را نهایی کنند، جلساتی را برگزار کردند، افزود: توافق شد تا با برگزاری ۳ نشست نخبگانی در دانشگاه شریف، علامه طباطبایی و امیرکبیر، نظر صاحبنظران، اندیشکده‌ها و مدیران بخش‌های مختلف صنعت را اخذ کنیم و با کسب نظر و پیشنهادات جایگزین، مدل واگذاری را نهایی کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: همگرایی خوبی وجود داشت و در مورد اکثر مسیرها به یک اجماع کارشناسی رسیدیم. نکته مهم این است که همه بر لزوم تغییر مدیریت به سمت کارایی بخش خصوصی اتفاق نظر جدی و قطعی دارند. همچنین بر لزوم تغییر در نظام قیمت گذاری های غلطی که در صنعت خودرو وجود داشت، تاکید شد و حرکت به سمت شفافیت و رقابت و حذف دلالی‌ها و واسطه‌ها مورد توجه قرار گرفت.

خاندوزی تصریح کرد: درباره اصلاح نقش تنظیم‌گری وزارت صمت به عنوان سیاست گذار بخش صنعتی کشور و چشم انداز بلند مدت سیاست صنعتی اجماع نظر وجود دارد که به چه ترتیبی بعد از واگذاری‌ها، با خودرو سازی و سایر فعالان بخش خودرو عمل شود.

وی حل مساله سهام‌های تودلی حوزه مالکیتی و مدیریتی صنعت خودرو را یکی از مشکلات موجود در این صنعت عنوان کرد و گفت: که باید این حل سهام‌ها در اولویت قرار بگیرد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: قرار است طی هفته‌های آینده وزارت صمت مدل نهایی پیشنهادی خود را برای واگذاری سهام دولتی خودروسازان قطعی کند تا ورود به مرحله واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌ها، دوراندیشانه، تخصصی، بلند مدت و توجه به سرنوشت این بنگاه‌ها و این صنعت باشد که برخی از تجدید نظرها و بازگشت‌ها و مسیرهای معکوسی واگذاری‌های گذشته را در دولت سیزدهم شاهد نباشیم.

خاندوزی افزود: با توجه به دستور رییس سازمان خصوصی سازی، در هفته‌های آینده سهام وثیقه خودروسازها با سهام‌های دیگری از دولت که در مرحله واگذاری فوری وجود ندارد جایگزین خواهد شد و سهام وثیقه آزاد می‌شود و مانعی نخواهد بود.

وی به موضوع واگذاری بلوک ۱۲ درصدی سهام هلدینگ خلیج فارس اشاره کرد و افزود: در قانون بودجه امسال، ۷۰ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری سهام دولت دیده شده بود که مهمترین و ارزنده ترین بخش آن مربوط به ۱۲ درصد بلوک هلدینگ خلیج فارس بود که معامله در حالت رقابتی با خریدار دارای اهلیت تخصصی انجام شد.

وی تاکید کرد: حصه نقدی آن که حدود ۳۰هزار میلیارد تومان است که دیروز و امروز تامین شده و به شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز شده است و با نهایی شدن این مقدار در هفته آینده معامله قطعی خواهد بود و بزرگترین واگذاری و خصوصی سازی تاریخ کشور را که این‌بار با اهلیت سنجی و مبتنی بر رقابت و ۳۲ درصد بالاتر از قیمت پایه صورت گرفته را در هفته آینده نهایی خواهیم کرد.

۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰
کد خبر: 35807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha