مشکلات حوزه خودرو اعصاب مردم را به هم ریخته است/شش میلیون خودروی فرسوده در کشور داریم/مردم قادر به  اسقاط خودرو نیستند چه برسد به خرید خودروی نو

امیر حسین کاکایی گفت: یک سری از مشاغل به واسطه رکود دچار بیکاری و کاهش درآمدهای شدید شده اند. وقتی درآمد مردم پایین است وبا هزینه های زندگی کمترین همخوانی ندارد مردم عاصی می شوند و به تنگ می آیند مساله سختی نیست که درک کردن آن دشوار باشد. شک نکنید یکی از عوامل مهم اعتراضات مردم می تواند ناشی از مسائل اقتصادی باشد، ضمن اینکه صنعت خودروسازی به نمادی از ناکارآمدی تبدیل شده است.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، امیر حسین کاکایی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با رادار اقتصاد درخصوص مباحث و مسائل مختلفی که منجر به بروز ناآرامی و اعتراض مردم نسبت به سیاست گذاری های و مدیریت مسوولین بخصوص در بخش های اقتصادی و مرتبط با آن شده به رادار اقتصاد گفت: در این موضوع تردیدی وجود ندارد که یکی از ریشه های اصلی اعتراضات مردمی ارتباط مستقیمی به مسائل و مدیریت های اقتصادی دارد. به عنوان نمونه بحث صنعت خودروسازی و عرضه خودرو در بورس کالا نمونه ای از آن چیزی است که می تواند مردم را عصبانی کند که بنده در حیطه تخصصی خود دراین باره می توانم اظهار نظر کنم. درست است عرضه کالا در بورس بهتر از قیمت گذاری دستوری است اما دقت کنید مردم را گیج کرده است. به این معنا که در صورت داشتن پول نیز نمی توانیم به راحتی خرج کنیم چرا که دائما نگران قیمت در این بازار و آن بازار و این کالا و آن کالا هستیم.

وی در ادامه توضیح داد: در ده سال گذشته چند اتفاق در عرصه اقتصاد روی زندگی مردم تاثیرات سویی به جا گذاشته است که از جمله آنها می توان به کاهش شدید توان خرید مردم ایران اشاره کرد. افزایش شدید قیمت ها و عدم قطعیت هاست که نمی دانیم فردا چه اتفاقی رخ می دهد و دائم نگران کاهش یا افزایش قیمت ها هستیم، هر چند که در ایران کاهش قیمتی رخ نمی دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت افزود: تمام شوک های قیمتی که به مردم وارد می شود خود یک مساله بزرگ است که هیچ دولت و هیچ مسوولی در تمام دنیا به راحتی نمیتواند از کنار آن عبور کند چرا که منجر به احساس بدی در مردم می شود که آنها را سرخورده می کند. افزایش قیمت خودرو باعث افزایش قیمت تعمیرات ودستمزدها و لواز مصرفی می شود، تمام این موارد اعصاب مردم را خراب می کند. عدم قطعیت ها آثار نامطلوبی روی روح و روان مردم می گذارد. بازارخودرو در بیش از یک سال گذشته در رکود بدی بوده است، مسوولین باید متوجه باشند یک سال زمانی کمی نیست و معنی بدی دارد. بدین معنا نیست که من و شما به عنوان مصرف کننده نمی توانیم خرید کنیم بلکه مجموعه ای از افراد مشکل پیدا می کنند و به دلیل این رکود مشاغلی از دست می روند .

امیر حسین کاکایی خاطر نشان کرد: در بحث تامین و نگهداری خودرو مردم دچار مشکل شده اند به طوری که گزارش ها حاکی از آن است که مردم در مورد تعویض آب رادیاتور و ضد یخ صرفه جویی می کنند. یک سری از مشاغل به واسطه رکود دچار بیکاری و کاهش درآمدهای شدید شده اند. وقتی درآمد مردم پایین است و با هزینه های زندگی کمترین همخوانی ندارد مردم عاصی می شوند و به تنگ می آیند مساله سختی نیست که درک کردن آن دشوار باشد.

کارشناس بازار خودرو خاطر نشان کرد: بیش از شش میلیون خودروی فرسوده در کشور داریم که باید اسقاط شوند، خودروهایی که سرنشینان آنها قادر به پرداخت هزینه اسقاط هم نیستند چه برسد به خرید خودروی نو. این مسائل فساد آور است. مسوولین نباید گمان کنند شرایط خوب است، چون شرایط مردم خوب نیست. در شرایط اقتصادی معمولی در تمام دنیا خودروهای فروسوده اسقاط و فرد به سهولت خودروی جدیدی را جایگزین می کند در حالی که در ایران مردم علی رغم اذعان به آلودگی هوا و خطرات جانی که در سواری این خودروها برایشان اتفاق می افتد چاره ای غیر از استفاده از خودروهای فرسوده ندارند.

کاکایی خاطر نشان کرد: مسوولین باید بدانند ریز ریز در همه بخش های اقتصادی از تامین نان ومعیشت تا سایر نیازمندی ها به مردم استرس وارد می کنند و تنش در جامعه را بالا می برند پس شک نکنید یکی از عوامل مهم اعتراضات مردم می تواند ناشی از مسائل اقتصادی باشد، ضمن اینکه صنعت خودروسازی به نمادی از ناکارآمدی تبدیل شده است.

وی در این باره توضیح داد: هر فردی می خواهد مثالی از ناکارآمدی بزند از خودرو مثال می زند. مثال ناکارآمدی در همه برنامه های طنز خودروسازی ایران است. ناکارآمدی ها و این ماجرا فقط به خود صنعت ختم نمی شود بحث صنعت حمل و نقل عمومی هم بسیار مهم است در حالی که مسوولین به این موضوع مهم که با جان مردم در کوچه و خیابان و جاده ها مرتبط است توجه نمی کنند، بلکه بیشتر هم و غم خود را روی خودروی سواری گذاشته اند که البته دراین حوزه هم موفق نبوده اند، در حالی که مهمتر از مبحث خودروی سواری، حمل ونقل عمومی است چرا که ترافیک شهرهای بزرگ کارایی نظام شهری را کاهش داده و آلودگی هوا امان مردم را بریده است.

۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 35768

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      0 0
      متأسفانه طرح جایگزینی خودروهای فرسوده و اختصاص سهمیه جدا به این خودروها هم چندان مفید واقع نمیشه چون شرط اینه که طرف ماشین خودشو بدون دریافت هیچ امتیازی (اعم از مبلغ نقد یا امتیاز وام) اوراق کنه و بعد به مبلغ روز خودروساز ماشین بگیره و در این میان هم مدتی وسیله نقلیه نداشته باشه متأسفانه تو همین روند هم کلی شک و شبهه و سؤال بی جواب هست در نهایت با این شرایط اکثر دارندگان خودرو فرسوده ترجیح میدن ماشینشون رو همچنان استفاده بکنن و این خودروها از چرخه حذف نمیشه گواهش هم مقایسه آمار تعداد ثبت نام کننده ها با تعداد دارندگان خودروهای فرسوده هست