آژانس در دو سایت آلودگی مشاهده کرده/ آنجا فعالیتهای صنعتی و فروش ضایعات فلزی انجام می‌شده

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: سازمان انرژی اتمی پاسخ‌های مستند درباره آلودگی سایت‌ها را به آژانس انرژی اتمی فرستاده، اما آن‌ها قانع نشدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در بیست سال گذشته جریان صهیونیستی با آمریکا و ضد انقلاب اتهاماتی را متوجه برنامه هسته‌ای کشور کرده است.

وی ادامه داد: حاصل بیست سال مذاکره و بازرسی به سند برجام تبدیل شده که طبق آن موارد اتهامی در قالب PMD کنار گذاشته شد و در ازای آن ایران سرعت و ظرفیت هسته‌ای خود را محدود می‌کند تا از آن طریق اعتمادسازی کند و طرف مقابل هم تحریم‌ها را لغو می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: این تعهدات را ایران یک طرفه انجام داده، اما آن‌ها یک مدت کوتاهی انجام دادند و بعد آمریکا از برجام خارج شد و نگذاشت هیچ کشوری همکاری کند و حالا تحریم‌ها را تشدید کردند.

اسلامی اضافه کرد: الان که می‌خواهند به برجام برگردند دیگر نمی‌توانند PMD را باز کنند. بازرسی‌ها را طبق برجام انجام دادند و نمونه برداری کردند و در یک الی دو سایت آلودگی مشاهده کردند، اما آلودگی الزاما آن نیست که در آنجا تاسیسات هسته‌ای اعلام نشده بوده؛ این مکان ها مربوط به بخش خصوصی بوده و برخی فعالیتهای صنعتی و فروش ضایعات فلزی در آنجا انجام می‌شده است.

وی بیان کرد: سازمان انرژی اتمی پاسخ‌های مستند را به آژانس انرژی اتمی فرستاده، اما آن‌ها قانع نشدند چون اراده‌ای برای قانع شدن نداشتند، اما اگر اراده‌ای برای قانع شدن باشد و از این اتهام به عنوان یک ابزار فشار استفاده نکنند با چند تا رفت و برگشت و بررسی‌های تکمیلی این پرونده بسته می‌شود. انتظار داریم آژانس بررسی تکمیلی برایش ملاک باشد و فشار سیاسی بر روی آن اثر نگذارد.

۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 35756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha