روایتی از استعفای عشقی/در جلسه روز دوشنبه شورای عالی بورس چه گذشت؟

آخرین روز آبان ماه، یکی از روزهای عجیب بازار سرمایه ایران بود؛ روزی که با خبر استعفای رییس سازمان بورس آغاز شد، با خبر موافقت استعفا به میانه رسید و در نهایت با ابقای دوباره عشقی به پایان رسید. اقتصادآنلاین در گفتگو با احسان دشتیانه، عضو شورای عالی بورس به مرور اتفاقات روز گذشته و صبحت های مطرح شده در این جلسه پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادآنلاین؛ آخرین روز آبان ماه برای بازار سرمایه روز عجیبی بود. از ابتدای صبح خبر استعفای کتبی مجید عشقی، ریاست سازمان بورس در رسانه‌ها مطرح شد. در میانه‌های بازار بود که خبر دیگر مبنی بر موافقت احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و رییس شورای عالی بورس با استعفای عشقی و انتصاب محمد رضوانی فر، مدیر عامل پیشین شستا به ریاست سازمان بورس بر روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت. در حالی که همه رفتن عشقی و آمدن رضوانی فر را قطعی می‌دانستند، مدیر روابط عمومی سازمان بورس در توییتر خبر از مخالفت شورای عالی بورس با استعفای عشقی و ابقای ریاست سازمان بورس داد.

اقتصاد آنلاین در گفتگو با احسان دشتیانه، عضو شورای عالی بورس به مرور اتفاقات جلسه روز دوشنبه این شورا پرداخت.

احسان دشتیانه در خصوص دلیل استعفای رییس سازمان بورس و آیا اینکه این موضوع به فشار برخی از نمایندگان مربوط بوده است، گفت؛ در این خصوص نمی توانم نظری بدهم، چرا که هیچ مطلبی در این خصوص مطرح نشد و در جلسه، آقای عشقی تنها استعفای خود را مطرح کرد.

دشتیانه در ادامه بیان کرد اعضای شورا با مطرح کردن نظرات خود، با استعفای رییس سازمان بورس مخالفت کردند. آقای خاندوزی نیز با پذیرش نظر اعضا و احترام به استقلال شورای عالی بورس، بیان کردند در صورتی که آقای عشقی از استعفای خود صرف نظر کنند، با ادامه فعالیت رییس سازمان بورس موافق هستند. آقای عشقی نیز به احترام نظر اعضای شورا مبنی بر پس گرفتن استعفا، از تصمیم خود صرف نظر کردند.

احسان دشتیانه گفت؛ باید بر این موضوع تاکید کنم که آقای خاندوزی به نظر اعضا و همچنین استقلال شورا احترام گذاشتند و این موضوع، اتفاق بسیار مبارک و درستی بود. در این جلسه دو ساعت بحث و گفتگو مطرح شد و بدون فشاری بر شورا، اعضا نظرات خود را مطرح کردند و آقای خاندوزی نیز به نظر اکثریت شورا احترام گذاشتند.

دشتیانه در ادامه گفت؛ باید توجه داشته باشیم در کشور ما کم‌تر شاهد این موضوع هستیم که در شورایی که وزیر ریاست آن را بر عهده دارد، نظر اعضا به ویژه نظر مخالف از اهمیت برخوردار باشد.

چرا شورای عالی بورس با استعفای رییس سازمان بورس مخالفت کردند؟

دشتیانه در ادامه بیان کرد؛ اکثر اعضای شورا بر این باور بودند که باید ثبات در بازار سرمایه وجود داشته باشد و تغییر آدم‌ها مسئله‌ای را حل نخواهد کرد. آقای عشقی کارهای سیستمی درستی انجام داده است. تلاش برای شفاف شدن قیمت خودرو و حذف رانت قیمت گذاری دستوری، حذف انحصار در اعطای برخی مجوزها، تلاش برای حفظ حقوق سهامداران و اعتراض به بخشنامه‌های خلق‌الساعه که به صادرات آسیب می‌زد از جمله اقدامات قابل تقدیر آقای عشقی محسوب می شود.

این عضو شورای عالی بورس تاکید کرد که بسیاری از این اقدامات در حیطه وظایف رییس سازمان بورس نیست که آقای عشقی برای حمایت از سهامداران آن‌ها را انجام داده است.

دشتیانه در ادامه گفت در حالی که حدود یک سال از حضور آقای عشقی در سازمان بورس می‌گذرد، دلیلی برای تغییر وجود ندارد. بعد از آقای شاپور محمدی شاهد تغییر متعدد در سازمان بورس بودیم که نمی تواند اتفاق خوبی برای بازار سرمایه باشد.

اسمی از کسی مطرح نشد

دشتیانه در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه رسانه‌ها خبر انتصاب رضوانی فر، مدیر عامل پیشین شستا را به عنوان جایگزین عشقی مطرح کردند، آیا در جلسه این موضوع عنوان شده بود، گفت؛ در جلسه اصلاً اسمی از کسی مطرح نشد و از بیرون اخباری مبنی بر انتصاب یک فرد به داخل جلسه می رسید.

دشتیانه در ادامه گفت؛ اصلاً جلسه شورای عالی بورس به انتخاب جایگزین نرسید و آقای خاندوزی جلسه را بر اساس قانون پیش بردند. ابتدا استعفای آقای عشقی مطرح و بررسی شد و بر اساس قانون قرار بر این بود در صورت پذیرش استعفای آقای عشقی در مورد افراد پیشنهادی صحبت شود که بحث به آنجا نرسید.

پرونده استعفای رییس سازمان بورس بسته شد؟

یکی دیگر از مسائلی که مطرح می شود این است که استعفای رییس سازمان بورس به طور موقت کنار گذاشته شد و احتمالا در آینده نزدیک دوباره این موضوع تکرار خواهد شد. دشتیانه در واکنش به این موضوع بیان کرد؛ استفعا و انتصاب در قانون محدودیت ندارد و تغییر ریاست سازمان در قانون به سه روش استعفا، فوت و برکناری ممکن است. همه این موضوعات امکان دارد هر لحظه اتفاق بیفتد. با این وجود هیچ صحبتی مبنی بر موقتی بودن پس گرفتن استعفا در جلسه شورای عالی بورس مطرح نبود و قرار شد شورا از ریاست سازمان بورس حمایت کند.

استعفا اهرم فشار عشقی؟

دشتیانه در پاسخ به این پرسش که آیا عشقی از استعفای خود برای ایجاد فشار در جهت حمایت از بازار سرمایه استفاده کرده است،‌گفت؛ اصلا استعفای آقای عشقی برنامه ریزی شده‌ نبود و هرچند دلایل استعفای ایشان مطرح نشد اما آقای عشقی آن را مصلحت بازار عنوان کردند. این عضو شورای عالی بورس همچنین بیان کرد که در جلسه دیروز، صحبت‌هایی مبنی بر حمایت از بازار سرمایه در لایحه بودجه مطرح شد.

۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 35751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha