دولت به جای مدیریت منابع و مصارف،با افزایش مالیات مردم را تحت فشار قرار داده/دولت دستش را از جیب مردم بیرون بیاورد!

کارشناس و تحلیلگراقتصادی و بازار سرمایه گفت:خود آقای رئیسی بارها تاکید کرده که سفره مردم را به تحریم گره نمی زنیم. سفره مردم نه تنها به تحریم ها گره خورده بلکه صد مدل گره کور دیگر بر سفره خالی از نان زده شده که جایی برای حرف زدن باقی نگذاشته است. دولت متوجه نیست وقتی اقتصاد بی ثبات است چه فجایعی در انتظار اقتصاد کشور است. فجایعی مثل خروج سرمایه از کشور ومنفی شدن نرخ سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد موضوع کمی نیست که دیده نشود و از آن صحبتی به میان نیاید.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، محمد علی احمد زاد اصل کارشناس بازار سرمایه و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد معتقد است بدون اصلاحات اساسی و ساختاری در اقتصاد، نمی توان به خاموشی اعتراضات مردمی نسبت به از دست رفتن معیشت و زندگی آنها امیدوار بود گفت: برای حل مشکلاتی که دهه هاست گلوی اقتصاد ایران را می فشارد و سنگینی این فشار روی سفره و نیازهای مردم و از دست رفتن آتیه روشن اقتصادی آنها افتاده دولت مجبور است به علم اقتصاد سلام کند در غیر این صورت چالش ها حل نمی شود و هر آنچه گفته شود فقط در حد حرف و شعار است و مشکلی از هزاران مشکلات اقتصادی کشور را حل نمی کند.

وی در این باره افزود: دولت برای بازگشت آرامش و ثبات به جامعه باید از حرفهای شعاری، تبلیغاتی و پوپولیستی فاکتور بگیرد چرا که این حرف های نخ نما شده کارساز نیست و دردی از مردم دوا نمی کند. آقای رئیس جمهور باید مدیران کارآمد و شایسته بخصوص در بخش اقتصادی را به کار بگیرد. وزیر کار سابق که قبل از ورود به دولت ادعا داشت اگر وارد دولت شود دو ساعته می تواند اثر تحریمها را کاهش دهد چرا طی سیصد روز حضور خود در دولت برای کاهش و رفع اثر تحریم ها روی اقتصاد مردم دو ساعت وقت برای تحقق سخن خود نگذاشت؟

احمد زاد اصل خاطر نشان شد: مردم به این نتیجه رسیده اند که با حرف و پروپاگاندا و شعارهای پوپولیسیتی نمی توان سمت و سوی اقتصاد را تغییر داد. مردم انتظار دارند در یک نظام اسلامی دولت به نیازهای آنها پاسخ دهد در حالی که دولت خود را فراتر از مردم می بیند و در مسائل اقتصادی به خواست مردم برای تحقق آنها رجوع نمی کند. دولت به جای مدیریت منابع و مصارف، با فشارهای مالیاتی مردم را تحت فشار قرار داده و به اشکال مختلف دستی دائمی در جیب مردم کرده است. در چنین وضعیتی طبیعتا مردم ناراضی می شوند در حالی که دولت باید خود را تحت فشار قرار دهد نه مردم را و دستش را از جیب مردم بیرون بیاورد و برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم با توسل به ابزارها و تجارب اقتصادی درست و جواب پس داده اندیشه کند و عملگرا شود.

محمد علی احمد زاد اصل معتقد است: اگر دولت با مدیریتی که در بخش های مختلف اقتصادی دریک سال و نیم پیش از خود نشان داده مابقی مدت باقیمانده از چهار سال خود را طی کند وضعیت نه تنها بهبود نمی یابد بلکه نمی توان پیش بینی درستی از آینده اقتصاد ایران ارائه داد. مدیریت اقتصاد با مدیریت مدیران کنونی نه تنها منجر به تامین معیشت مردم نمی شود، بلکه دولت باید جواب مردم را هم این دنیا و هم در آخرت بدهد. وقتی دولت منابع خوبی دراختیار دارد نباید دست در جیب مردم کند و آنها را تحت فشار قرار دهد.

کارشناس بازار سرمایه و تحلیلگر مسائل اقتصادی در خصوص وعده های دولت فعلی وعدم تحقق آنها گفت: خود آقای رئیسی بارها تاکید کرده که سفره مردم را به تحریم گره نمی زنیم. سفره مردم نه تنها به تحریم ها گره خورده بلکه صد مدل گره کور دیگر بر سفره خالی از نان زده شده که جایی برای حرف زدن باقی نگذاشته است. دولت متوجه نیست وقتی اقتصاد بی ثبات است چه فجایعی در انتظار اقتصاد کشور است. فجایعی مثل خروج سرمایه از کشور ومنفی شدن نرخ سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد موضوع کمی نیست که دیده نشود و از آن صحبتی به میان نیاید.

وی در این باره تصریح کرد: وقتی نرخ تشکیل سرمایه منفی می شود به این معناست که آینده از دست رفته است و آینده روشنی در پیش رو نداریم. با اینکه دارنده ذخایر بزرگ و عظیم نفت و گاز هستیم در آستانه زمستان مسوولین از امکان قطعی گاز صحبت می کنند به این دلیل که در حوزه نفت و گاز سرمایه گذاری نشده است. به این خاطر که ثبات اقتصادی نداریم .در صورت وجود ثبات اقتصادی و مدیریت مطلوب اقتصاد سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز هم تامین کننده نیاز داخل بود و هم صادرات رمز شکوفایی و ارز آوری برای اقتصاد بود.

محمد علی احمد زاد مدیریت و دخالت دولت در بخش های مختلف اقتصادی را عامل رکود می داند وی دراین باره گفت: بی توجهی و سنگ اندازی بر سر راه بخش خصوصی عامل رکود اقتصادی است. بخش دولتی مشمول تحریم است در چنین شرایطی دولت با قوه عاقله باید راه برای ورود بخش خصوصی دربخش های مختلف تجارت و اقتصادی باز کند نه اینکه خود رقیب سرسخت بخش خصوصی شود یا اینکه به بخش خصوصی رانتی میدان دهد و بخش خصوصی واقعی را از میدان به در کند.

فعال اقتصادی و بازار سرمایه گفت: در شرایط تحریم دولت باید فضا را برای حضور و فعالیت بخش خصوصی واقعی باز کند نه اینکه دست در جیب بخش خصوصی کند و ریشه آنها را بزند. دولت باید به این مساله مهم توجه کند که فعالیت بخش خصوصی در بخش های اقتصاد با تسهیل و فضا سازی های لازم منجر به کمرنگ شدن اثر تحریم می شود اما بی توجهی به این مساله بسیار مهم منجر به آن شده که اقتصاد کوچک شود و در نتیجه بی ثباتی سیاستها و ناکارآمدی مسوولین و عدم توجه به معیشت مردم زمینه را برای نارضایتی و بروز بحران در جامعه فراهم کند.

۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 35729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha