نظر نوبلیست اقتصاد درباره آینده بازار رمزارزها

پل کروگمن، نوبلیست اقتصاد سال ۲۰۰۸، دیدگاه‌های جدید خود درباره اتفاقات اخیر بازار رمزارز و آینده این بازار را در گزارشی در مجله نیویورک‌تایمز مطرح کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، پل کروگمن، برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۰۸، به تازگی نظرات خود درباره بحران صرافی FTX، قوانین نظارتی بر دنیای رمزارزها و آینده این بازار را مطرح کرده است.

نظرات کروگمن در حوزه قانون‌گذاری

این اقتصاددان می‌گوید مشکلات اخیری که برای شرکت‌ها و صرافی‌های کریپتو مانند FTX به وجود آمد و این مسئله که قیمت رمزارزها در سال ۲۰۲۲ نوسانات شدیدی داشت، همگی نشان دهنده نیاز این بازار به ساماندهی و نظارت است. بازار ارزهای دیجیتال هنوز در شوک‌ و تحت تاثیر بحران صرافی بزرگ FTX به سر می‌برد. چنین بحران‌هایی بر تمام بخش‌های بازار رمزارز تاثیر بلندمدتی می‌گذارند. البته، پل کروگمن باور دارد که مقررات شدید و بیش از حد محدودکننده می‌تواند به طور کلی این بازار را به نابودی بکشاند.

دیدگاه کروگمن در مجله نیویورک‌تایمز

استاد بازنشسته دانشگاه پرینستون، به تازگی در ستون مجله نیویورک‌تایمز، مطلبی تحت عنوان «آیا این پایان خط دنیای رمزارزهاست؟» را منتشر کرده است. گفتنی است، کروگمن، این مطلب را چند روز پس از اعلام مشکلات و بحران صرافی FTX تدوین کرده است. همین مطلب بدبینانه باعث ترس برخی از فعالان بازار شده و آنها را به فروش دارایی‌های خود ترغیب کرده است. کروگمن در این مطلب، به ضررهای شدید این بازار در طی سال گذشته اشاره داشته است. برای مثال، رمزارز بیت‌کوین که از 68 هزار دلار به زیر سطح 17 هزار دلار ریزش کرد، یکی از مصداق‌های این مسئله است. همچنین ریزش قیمت بیت‌کوین باعث کاهش ارزش بازاری رمزارزها از ۳ تریلیون دلار به ۸۵۰ میلیارد دلار شد.

دیدگاه درباره صرافی‌ها

برنده نوبل اقتصاد همچنین به مسائل پیرامون صرافی‌های رمزارز نیز اشاره کرد که در واکنش به بحران‌های اخیر با قوانین نظارتی زیادی مواجه شده‌اند. او وجود صرافی‌ها را به کلی زیر سوال برد، چرا که در وایت‌پیپر بیت‌کوین از این رمزارز به عنوان وسیله پرداخت همتا به همتا یاد شده است تا حضور واسطه‌ها را حذف نماید. او به این مسئله اشاره کرد که بانک‌های سنتی و شرکت‌های رمزارزی به واسطه اعتماد مردم به امانت گذاشتن پول‌شان نزد این موسسات، به فعالیت می‌پردازند.

اما موسسات مالی متداول و سنتی توسط دولت آمریکا نظارت می‌شوند که باعث می‌شود آنها تابع قوانین عمل فعالیت کنند، ریسک‌شان تحت کنترل باشد و تضمین کننده حساب‌های مشتریان باشند. کروگمن هشدار داد که وضع چنین مقرراتی برای صرافی‌های کریپتو می‌توانند باعث نابودی این صنعت شود. اگر نهادهای نظارتی سختگیری‌ها روی صرافی‌ها را تشدید کنند، این صرافی‌ها و پروژه‌های ارز دیجیتال دیگر نمی‌توانند با وعده پاداش‌های بالا، کاربران را به سمت خود جذب کنند.

او در مطلب انتقادی خود می‌گوید که اگر قیمت بیت‌کوین به صفر نزدیک شود (که این احتمال نیز وجود دارد)، بازار گسترده ارز دیجیتال که در طی دهه گذشته توسعه یافته است، می‌تواند در مدت کوتاهی به فراموشی سپرده شود. او به طور کلی توکن‌های دیجیتال را بی‌معنی، بی‌ارزش و مورد استفاده در فعالیت‌های غیرقانونی توصیف کرد.

۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
کد خبر: 35671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha